"Vidundermiddel" til å fjerne rust på f.eks motorblokk etc?

Anbefalte innlegg

Irriterer meg grønn over at motorblokka på Golfen er "brun", så lurer på om noen her har erfaring med et slags middel av noe slag som man kan spraye/pensle på og skrubbe/spyle av for å få av rusta som sitter der? Mener jeg så noe i en prosjekttråd om en Golf her for ei stund siden, men finner ikke igjen denne nå, og aner ei heller navnet på produktet.

 

Vil nødig ut med motor for å lakke opp igjen, så prøver gjerne et par ting før jeg går så langt.

 

Mads Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CorroFlux - noen som har erfaring med det? Virker å være bra etter hva man kan lese f.eks HER!

 

Edit: Tydeligvis ikke så bra om man leser fra siste side og bakover:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferrobet Rustvask kanskje? Aldri testet selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dele nr ABS 600 000 10 hos møller, er en fossforsyre blanding som egentlig er til å ta bort rustpartikler i lakken fra feks piggdekk støv. Dette er ikke et dele nr ment for kunder, men industrielt bruk på verkstedene til vag. Gassmaske, briller og hansker bør brukes. Den funker sikkert til no sånnt, er rimelig aggressiv mot rust blandt annet. Tar forresten fastbrennt bremsestøv lett også:)'

Kommer i 1 liters flasker. Koster ca 150kr tror jeg det var.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men får mannen i gata kjøpt dette, da? Er jo også greit at det ikke tar knekken på ting som ikke er metall rundt omkring blokka også: rolleyes

Ferrobet Rustvask kanskje? Aldri testet selv.

Jeg får Google det litt:)

 

Alle forslag taes imot med takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da;) Det ødelegger ingenting, som sagt det er laget for å rense lakk for rustpartikler:) Uten å ødelegge lakken på noen måte annet enn at voks blir borte. Det skader ei heller ikke plastikk. Spesial laget for å gå hardt løs på rust osv uten å skade andre ting.

Bruker den på min bil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje stikke innom Møller i morgen, da:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er den mot alu da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da;) Det ødelegger ingenting, som sagt det er laget for å rense lakk for rustpartikler:) Uten å ødelegge lakken på noen måte annet enn at voks blir borte. Det skader ei heller ikke plastikk. Spesial laget for å gå hardt løs på rust osv uten å skade andre ting.

Bruker den på min bil:)

 

bruker du ferrobet rustvask på bilen, altså på karroseriet??: klø :

 

Ferrobet rustvask kjøpes på Torshov Bilrekv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok tysklands bestilling (ca 3 dager) Var det sisst jeg bestillte i allefall:) Ser den renser calipperne så de omtrent ser nye ut så bør jo funke greit på en blokk også. Bør sprayes på og børstes godt på stedet der den skal brukes :) Pass på å ikke få det på huden.. det svir og lager røde merker har jeg sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er den mot alu da?

 

Renser den godt. Hadde ikke overdrevet med bruk på rå alu som er ubeskyttet. Det går jeg ikke god for. Ser at calipperne i alu bak på min bil ser ut som de ble laget dagen før, etter en spray og spyling bare..

Ett topplokk vil bare se klin nytt ut tipper jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruker du ferrobet rustvask på bilen, altså på karroseriet??: klø :

 

Ferrobet rustvask kjøpes på Torshov Bilrekv.

 

Forrobet? Det jeg prater om er levert fra audi fabrikken med orginalt audi delenr. Og det er utviklet i nyere tid grunnet mye klager på rustpartikler som setter seg i lakken.. Er en TPI fra fabrikk på det som forteller at det er nettopp til å rense lakken, uten å skade den.. annet enn at den må ha ny voks etterpå;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forrobet? Det jeg prater om er levert fra audi fabrikken med orginalt audi delenr. Og det er utviklet i nyere tid grunnet mye klager på rustpartikler som setter seg i lakken.. Er en TPI fra fabrikk på det som forteller at det er nettopp til å rense lakken, uten å skade den.. annet enn at den må ha ny voks etterpå;)

 

my fool, blingsa på innlegga over her.

 

Om det er noen som skal ha produkt med knall rewiews fra utlandet så har Autobahn Bilpleie tatt inn denne: Løser opp metallpartikler og rustflekker som kommer fra disse enkelt

 

aquartz-iron-cut-lg.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er vel mer ment på rustflekker på karosseri som kommer av piggdekkstøv ol, og ikke for å fjerne "store" mengder rust, Christian?

Er nok tysklands bestilling (ca 3 dager) Var det sisst jeg bestillte i allefall:) Ser den renser calipperne så de omtrent ser nye ut så bør jo funke greit på en blokk også. Bør sprayes på og børstes godt på stedet der den skal brukes :) Pass på å ikke få det på huden.. det svir og lager røde merker har jeg sett.

Da får man muligens bestille 1liter, så lenge prisen er grei. Verdt et forsøk uansett, og virker jo som den tar bra:)

Corrofix rustfjerner anbefales, mere effektiv en ferrobet.

 

http://www.mamut.net/nettkurven/shop/

Kanskje i tråden din jeg så noen deler behandlet med CorroFix?

 

Etter at delene har blitt behandlet, hvordan er holdbarheten da, synes du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt meg et par bøtter med Strip All. Skal bli intressant å teste når jeg har maskinert ferdig blokka. Tror det er vanskelig å få til et bra resultat uten å plokke ut motoren. Kommer jo helt an på hvor kresen man er naturligvis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dele nr ABS 600 000 10 hos møller, er en fossforsyre blanding som egentlig er til å ta bort rustpartikler i lakken fra feks piggdekk støv. Dette er ikke et dele nr ment for kunder, men industrielt bruk på verkstedene til vag. Gassmaske, briller og hansker bør brukes. Den funker sikkert til no sånnt, er rimelig aggressiv mot rust blandt annet. Tar forresten fastbrennt bremsestøv lett også:)'

Kommer i 1 liters flasker. Koster ca 150kr tror jeg det var.

 

bestillte en flaske nå, (prisen ble 320 kr for meg). Skal bli spennende å prøve!

 

Noen andre her som har prøvd dette produktet på ulike deler eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke du gå ut og prøve med en gang, da, Helge? :P Jeg har ikke fått rotet meg til å kjøpt noe enda, så fint med litt erfaringer fra andre på forskjellige produkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke du gå ut og prøve med en gang, da, Helge? :P Jeg har ikke fått rotet meg til å kjøpt noe enda, så fint med litt erfaringer fra andre på forskjellige produkter.

 

skal gi tilbakemelding ja, men var noen dagers levering da det ikke var på lager lokalt. ville bare informere om at de solgte til kunder også var jeg jo intressert i å høre andres erfaringer da :)

 

Forøverig handla jeg noen andre produkter på gasolin.no igår

 

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=127&products_id=1351

legger rustne deler i dette, og rusten forsvinner. fikk prøvd igår og etter få timer så jeg god effekt.

 

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=127&products_id=699

denne som er en forbehandling til POR15 lakk, "vasket" bort rusten og gir heft for POR15

 

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=127&products_id=158

Og tilsutt denne, som vistnok skal være en veldig holdbar maling til understellsdeler ol. ga veldig glatt å fin overflate på de delene jeg prøvde den på, skal bli gøy å se ferdig herdet resultat senere idag.

Ser for meg denne malinga også er egnet på motorblokka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan gikk det med herdinga Helge ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Por 15 malinga virker veldig bra! herdet til en blank og hard overflate. Men den er helt avhengig av en ru overflate om ikke vil den ikke henge.

 

http://www.gasolin.no/index.php?main...oducts_id=1351

Også denne fungerer veldig bra! har lagt i gamle rustne kallipere og etter 2-3 døgn tar dem opp skyller med vann og børster lett av. og all rust er borte. men er avhengig av litt varme i badet for effekt. Det blir jo enda renere med sandblåsing men det er jo en mye mer arbeidsom og grisete metode, veldig lettvint å bare hive delene i at kar å få dem opp rustfrie :)

 

 

 

Når det gjelder den nevnt fossfor syra med vag dele nr har jeg prøvd den også pensler på syra lar den virke å børster spyler av

og det funker ok, men hadde et lite håp om å få gamle alu deler til å se nye ut, de ble bedre men ikke som håpet

 

 

Så det jeg jakter på nå er metode for å få reint alt av motor deler og lignende "som nye"

 

Vet jeg kan enkelt å billig levere inn motor blokk og topp til motorverksted å få det ut igjen gullende rent. men dem blir vel neppe happy om man kommer med et lass med bunnpanner, toppdeksler , festebrakketer osv.

Har lest om noe som heter P60 fra norsk prol som vistnok skal være veldig effektivt, noen som har prøvd dette? priser osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.