Anbefalte innlegg

Har ca null peiling på lakk, kan noen vise folk bidra?

Lakk på sprayboks... fikk beskjed om at butikken hadde tre typer:

- matt

- "vanlig" lakk

- metallic

Metallicen måtte overlakkeres med klarlakk. De to andre behøvde ikke klarlakk..

Jeg prøvde alle tre. Den matte lakken ble riktignok matt :)

Den "vanlige" lakken synes jeg så meget blank ut.. i hvertfall ikke matt..

Metallicen var mindre forskjellig fra den "vanlige"...

Trenger man kun legge klarlakk på metallic? Hva er forskjellen på denne "vanlige" lakken og metallic?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metallic er vell med metall"flakes". Hvis du ser metalliclakk på veldig nært hold ser du pittesmå flakes i lakken, om det er metall vet jeg ikke, men det ligner jo da hvertfall.

Gir en mye penere farge og nyanse med metallic, synes no jeg da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metallic lakk skal bli ganske matt uten klarlakk, så sikkert det som er grunnen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

metallic lakken inneholder ikkje herdar, den berre tørker(tynner fordamper) derfor trenger ein klarlakk for å gjere den tett og blank.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo innformere litt her..

Matt lakk er tilsatt mattningsmiddel, det kan man gjøre i alle tettfarger.

"Vanlig" lakk som du sier, er tettfarger. Altså det er ikke noe metallic eller pearl. Man KAN legge klarlakk på den, men det er egentlig unødvendig.

Metallic lakk til bil får man nå bare i vannbasert, og som sagt før her så er det ikke herder i hverken tynnerbasert eller vannbasert metallic lakk. Som du kan tenke deg er det ikke helt gunnstig å kjøre i vind og vær med bare basen da.

Som Ronny sa så blir metallic lakk matt når man har sprøytet den på, og den tørker. Man får ikke frem noe av effekten uten klarlakken (Som gjør den blank og fin)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bare for å pirke litt, og informere litt til, så heter det vannfortynnbar og ikke vannbasert.

I tillegg så er "tette farger" en benevnelse på farger uten metallic, pearl eller mica.

"Tette" farger får du både som 2komponent, og da uten påføring av ekstra klarlakk og som 1Komponent base som må/bør oversprøytes med klarlakk.

;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva det heter på papiret og hva alle folk kaller det er to forskjellige ting ;)

Jo du har rett i det, alt etter hvilket system man blander det i. Men som oftest legger man den i 2 komponent.

(Men kan jo være greit å opplyse om alt når man først er i gang)

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.