#1 Skrevet August 19, 2010 Har hatt på 4 stk 15 mm HR-spacere i mange år nå. Da står hjulene ca i "linje" med hjulbuen foran og 7 mm "innenfor" bak. Dette har for øvrig vært problemfritt.. Vurderer å øke spacingen bak til 20 eller 25 mm per side. Ser ganske stusselig ut bak med kun 15 mm. Da øker jeg jo avstanden mellom hjulene fra 30 mm til 40 eller 50 mm... Er dette uforsvarlig? Ikke bra for andre deler som hjullagre osv? Annet? Bilen er forhjulsdrevet. Alle gode råd/ advarsler mottas med takk ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 19, 2010 Det går greit. Men du øker belastningen ganske mye på hjullagrene dine + at du sliter hvis du blir stoppet da du kun har lov å endre ET 7,5 mm pr side fra orginalen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 19, 2010 Det går greit. Men du øker belastningen ganske mye på hjullagrene dine + at du sliter hvis du blir stoppet da du kun har lov å endre ET 7,5 mm pr side fra orginalen. ..men siden det er spacere og ikke felger med lavt innpress du har, så kan du bare ta av spacerne og vise bilen uten problem, dersom noen skulle henge seg opp i at hjula dine stikker for langt ut. Dersom en politimann påpeker at hjula dine står for langt ut, er det sannsynligvis ikke så pent uansett. Belastningen øker på hjullagrene, akkurat på samme måte som ved å ha bredere felger og/eller lavere innpress. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 19, 2010 Dersom en politimann påpeker at hjula dine står for langt ut, er det sannsynligvis ikke så pent uansett. Belastningen øker på hjullagrene, akkurat på samme måte som ved å ha bredere felger og/eller lavere innpress. Takk for svar Hehehe, er sant det Ikke annet enn lagrene som får økt slitasje? Sikkerhetsmessig vil vel bilen egentlig bli bedre, da den får bredere veigrep? Men jeg må vel til innkjøp av lengre hjulbolter tilsvarende økningen på spacerne? Og tåler boltene denne belastningen? Kan de knekke ved en viss grense?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 19, 2010 På den tykkelsen du tenker på burde du gå for skrudde spacere. Altså skru spaceren i navet for å så skru hjulet i spaceren. Med hjulbolter gjennom 25mm spacer begynner vel å bli litt risikabel vil jeg tro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 19, 2010 En kamerat har 70mm (1400mm økt sporvidde) skrudde spacere bakpå ene bilen sin.. Da begynner det å bli farlig spacing;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 19, 2010 En kamerat har 70mm (1400mm økt sporvidde) skrudde spacere bakpå ene bilen sin.. Da begynner det å bli farlig spacing;) 1400mm økt sporvidde ja.. begynner å komme seg da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 19, 2010 Lange bolter pga spacing er jo ikke heilt bra. Kan fort bli vibrasjoner, samt at kreftene blir lagt på boltene i stedet for sentrerings-kanten på navet. Her bør det i alle fall brukes skikkelige spacere med sentreringskanter... Men ang. påkjenninger for lager osv. kommer jo helt an på hva som er innpresset på disse felgene (altså totalt innpress på felg + spacere). Hvis du har "feil" ET på felgene i utgangspunktet, så kan det brukes spacere for å få det mer riktig i forhold til utgangspunktet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 19, 2010 En kamerat at meg hadde 30+60mm (altså totalt 90mm spacing på hver side!) på hver side av en BMW E30 for noen år siden, har ikke hørt noe om at den har tatt kveld. Men blir nok veldig slitasje på stort sett alt av bakstillingsdeler på den bilen. Oppsettet på den bilen var testarossa-breddekit, med 90mm spacede 9x16" felger, så allikevel ut som en bobil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 20, 2010 Har kjørt med 20 mm spacers bak på en Golf 4 i 100000 km no og har enda ikke bytta hjullager. Framme har ja bytta hjullager 2 ganger og der har ja ikke spacerplate i det heile tatt. Felger med ET 35 og spacers av typen med lange bolter, men GOD passform og skikkelig sentrering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...