Anbefalte innlegg

Hallo,lurer på om det er noe poeng i å bytte kjøleveske på en a4 som har gått 119000 km?.

forrige eier har utført alt av servicer på møller og slikt og jeg kjøpte bilen da hadde den gått 102000km.

Jeg ser ikke poenget i å levere inn bilen på møller for å ta servicer å slikt,særlig ikke ettersom jeg blir student igjen,så da syns jeg det er bortkasta penger.

Har nylig skiftet olja,så lurer jeg på om det kanskje er noe vits å skifte kjøleveske?.

Må jeg tappe ut alt av systemet eller holder det med å tappe ut kjølevesketanken å fylle på like mye som

jeg har tappet av?.hvordan er det med bremseveske,bør den også skiftes?.

Noen som vet om det er noen spesifikt skifteintervaller på kjøle og bremseveske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsevæske skal skiftes senest hvert andre år.

Rød kjølevæske kan vel strengt tatt brukes i årevis, men om du ser hvor bedriten den etterhvert blir hadde jeg skiftet den...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsevæske skal byttes hvert 2år. Er ikke skifteintervall på kjølevæske, men lønner seg å bytte den avogtil. Ta ut termostaten og skru ut lokket på ekspansjonstanken. Da renner mesteparten ut.

 

Edit: Litt for sein der gitt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok,men hvor ligger termostaten hen?,har aldri skiftet kjøleveske før så.

på bremseveske da?,tilstrekkelig å tømme ut fra tanken,eller må alt i hele systemet tømmes ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.8t?

Termostaten sitter på førersiden, i bunn, der kjøleslangen fra radiatoren går inn i motoren.

Hele bremsesystemet må tømmes ja. Lufter du alle 4 kalipere 4-5 ganger hver så er all væska ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må "luftes" helt til det kommer fersk bremsevæske i alle nipler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rød kjølevæske kan vel strengt tatt brukes i årevis, men om du ser hvor bedriten den etterhvert blir hadde jeg skiftet den...

 

Vanlig G12 skal vel skiftes hvert 2-3. år og longlife hvert 5. år ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel B6 du.. Thermostaten sitter bak dynamo og er elektrisk aktivert på denne. Den som det henvises til over her i bunn av motor gjelder tidlige b5.. så den kan du se bort ifra. Om kjøleveska di er fin i fargen og holder et godt frysepunkt så ingen vits å bytte. Her ser du plassering av thermostat på B6 1.8t vist med utmontert dynamo og gasspjeld.

 

Luft ut ca 250ml fra hver calipper.

eng106_27616204297.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig G12 skal vel skiftes hvert 2-3. år og longlife hvert 5. år ?

 

Longlife? Den røde orginale kjølevesken som het G12 har ingen skift intervall fra vag i allefall, så om noen sier det så er det ikke fra vag de har fått info. Den røde man kjøper på vag i dag er G12+ og her er endringen at den kan mikses med blå G11 uten at det blir brun grøt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja,er en b6 jeg har ja.Men er det bare og løsne på slangen på bilde der da?,så er all good da eller?.

regner med er sykt trangt å komme til :P.

Ser at kjøleveska tydligvis ble byttet 08/09-2008,og frysepunktet ble målt til 40-.

Ser også at bremseveska ble skiftet mars 2009.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da sparte du deg for den jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Longlife? Den røde orginale kjølevesken som het G12 har ingen skift intervall fra vag i allefall, så om noen sier det så er det ikke fra vag de har fått info.

 

Jada, jeg ser hva du skriver. VAG påstod også en gang at det ikke var nødvendig å skifte olje på automatkassene, vi såg jo hvordan det gikk ;)

Uansett, flere produsenter av RØD kjøleveske med spesifikasjoner iht. VW G12 (TL774-D) og G12+ (TL774-F) oppgir levetid på 5 år på sin longlife. Tviler på at Møller produserer sin kjøleveske selv.

 

Den røde man kjøper på vag i dag er G12+ og her er endringen at den kan mikses med blå G11 uten at det blir brun grøt.

Dette er gammelt nytt! Blå G11 har levetid på 1-2 år og den grønne (G48) har 3 år.

Merk at dette er produsentens anbefalinger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, jeg ser hva du skriver. VAG påstod også en gang at det ikke var nødvendig å skifte olje på automatkassene, vi såg jo hvordan det gikk ;)

Uansett, flere produsenter av RØD kjøleveske med spesifikasjoner iht. VW G12 og G12+ oppgir levetid på 5 år på sin longlife. Tviler på at Møller produserer sin kjøleveske selv.

 

 

Dette er gammelt nytt! Blå G11 har levetid på 1-2 år og den grønne (G48) har 3 år.

Merk at dette er produsentens anbefalinger.

 

Vi har orginal g12+ fra vag.. orginal dele nr. Men sikkert noen andre som lager den for vag (ikke møller men fabrikken)

Ekstremt sjeldent vi ser problemer med gammel kjøleveske av typen g12/g12+ så ser ikke noen grunn til at den skal skiftes om den er i orden:) Føler jeg har bakgrunn nok for å gi det som anbefaling:) Men valget er jo opp til enhver:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har orginal g12+ fra vag.. orginal dele nr. Men sikkert noen andre som lager den for vag (ikke møller men fabrikken)

Ekstremt sjeldent vi ser problemer med gammel kjøleveske av typen g12/g12+ så ser ikke noen grunn til at den skal skiftes om den er i orden:) Føler jeg har bakgrunn nok for å gi det som anbefaling:) Men valget er jo opp til enhver:)

 

Jeg har selv kjørt med samme G11 i årevis (5-6 år) uten noen som helst antydninger til at noe har tatt skade av det. På den annen side har jeg sett en del aluminiumstopper som er oppspist innvendig i kjølekanalene, mye mulig pga langvarig bruk samt også feil kjøleveske?

Kjøleveskene er tilsatt stoffer som skal hindre galvaniske strømmer, noe som fører til tæring på det minst edle metallet, som regel Alu. Mulig dette blir nedbrutt over tid og derfor anbefalte skiftintervaller, jeg vet ikke. Har også lurt på om dette kan være grunnen til at det tæres hull på varmeapparatregisteret på en del eldre VAG? Bare fundering :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

G12/+ ble laget hovedakelig for å forhindre tæring på aluminium som g11 gjør i større grad:) Ser argumentet, men erfaringsmessig var det mere ett problem relatert til g11, derav overgangen til g12->g12+ :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.