Anbefalte innlegg

Ok, her kommer kanskje et dumt spørsmål.

Hvordan kjenner man om clutchen begynner å bli dårlig i en A6 1.8TQ Avant, 2004 mod?

Kona opplevde en gang i sommer at bilen bare så vidt hakket seg opp en bratt bakke og det luktet svidd clutch etterpå, og hun hadde ikke foten på clutchpedalen (har ikke opplevd dette senere).

Jeg opplever i blant at draget i bilen varierer, noen ganger pøser den på og andre ganger er det ikke så voldsomt drag.

Min tanke er da at antispinn/esp funksjonen hindrer clutchen i å slure ved å senke pådraget i motoren, er dette riktig tenkt? (sist jeg opplevde slitt clutch var i en 84 eskort så har ikke den erfaringen med disse nymotens biler med elektronikk på alle kanter).

 

Og noen som har en formening om hva det koster å skifte den på verksted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 2002 A6 kan jeg slå av esp/antispinn, hvis du kan det på din er det vel bare å kjøre i en lang oppoverbakke på høyt gir og gi full gass og høre om det slurer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra på håndbrekk, sett bilen i 4 gir, rus opp motor til ca 3000rpm. slipp clutch rett ut og gi full gass. Om motoren kveles med en gang så er clutchen ok sånn bitt messig. om den slurer en stund så er den slitt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fanken, hadde ikke tenkt på å trykke på esp knappen.

Får prøve å kjøre litt med ESPen utkoblet, takk for tipset. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.