2,5tdi R5 - gradvis mer tungstartet når den har stått noen timer - med løsning

Anbefalte innlegg

Har en 95 mod A6 2,5tdi som i løpet av sommeren har blitt litt mer tungstartet når den er kald.

I det siste har dette blitt værre og nå på slutten måtte man holde på i minst 10 sekunder før den startet. I det siste har den også vært vrang å starte hvis den hadde stått et par timer eller mer, selv om motoren var god og varm.

Forøvrig har bilen startet lett kort tid etter at den har gått uansett kald eller varm motor. Den har også gått helt normalt både i ytelse og forbruk.

Årsaken var at det kom luft inn i dieselsystemet. Når motoren stod lå det en 3-4 cm lang luftlomme øverst i dieselrøret inn til pumpa. Når motor gikk på tomgang så kom det kontinuerlig inn små luftbobler sammen med dieselen.

- skiftet alle de tynne returslangene uten resultat.

- strammet til dieselfilteret uten resultat.

Tok meg ikke tid til å isolere problemet helt men gjorde følgende siden jeg hadde liggende delene:

Byttet ut komplett filterholder, returslange mellom pumpe og filterholder, slanger mellom filterholder og bilens rør mot tanken, dieselfilter og et par av pakningene/skivene til banjokoblingene øvers på filterholderen. Dermed lakk det ikke inn mer luft.

Jeg tipper årsaken var pakningene rundt banjokoblingene alternativt enveisventilen eller dens pakning på toppen av filterholderen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.