#1 Skrevet Februar 17, 2005 Hallo. Trenger noe k-jet eksperthjelp... Har hatt noen episoder nå hvor motoren har vært umulig å få start på og det har vist seg at den har fått altfor mye bensin og drukna. Har bytta motortempføler og det gjorde ting litt bedre, men har fortsatt problemer i noen situasjoner Når bilen har blitt kjørt hardt/er god og varm og så stoppes i noen timer får jeg problemer. Bilen får for mye bensin og er tungstarta eller starter ikke i det hele tatt. Den får for mye bensin. Og det hjelper ikke å koble av ledningen til kaldstartsventilen heller. Har klødd meg litt i huet og kommet opp med noen teorier: 1. Dysene skal orginalt stenge når trykket går under 3 bar. Er det mulig at de har begynt å lekke? Slik at det drypper inn i innsuget når bilen står og at man derfor drukner bilen når den skal startes? 2. For høyt trykk i bensinsystemet slik at det også lekker fra dysene. 3. Måleplata i luftmengdemåleren går ikke til null, slik at det blir trykk til dysene og det blir bensin i innsuget (tror ikke på denne selv, alt ser riktig ut med luftmendemåleren såvidt jeg kan bedømme) 4. Oppvarmingsregulatoren (som regulerer bensintrykket ved kald motor) er gåen og gir for rik blanding ved start Personlig har jeg mest trua på at det er dysene som lekker, men sikker er jeg ikke og jeg er litt skeptisk på å begunne å ta de ut av innsuget for nærmere inspeksjon. Er de lette å bytte? Trengs det noe spesialverktøy? Må det byttes noe pakninger? Kan dysene renses eller må de byttes? Mye spørsmål her altså, men hvis noen har peil/gode råd/tips&triks så er jeg takknemlig... Er ikke noe gøy med bil... Edit: Kan legge til at bilen går veldig bra når den først går, bruker ikke (for) mye bensin, og går reint og fint... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 17, 2005 Kjør bilen varm og så stopper du den. Deretter lar du den stå en liten stund. Skru så ut pluggene og se etter bensin på stempeltoppene. Er det det på noen stempler er det mest sannsynlig at de dysene lekker. Er det likt på alle kan man begynne å mistenke at noe gjør at mengdefordeleren står åpen. En annen mulighet er at gnisten er dårlig når du kjører den på starteren slik at den ikke tenner. Dette vil raskt drukne pluggene. Mvh Roger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 17, 2005 Er dysene lette å bytte? Ja, du drar de rett ut og setter nedi nye. med nye dyser følger det med pakninger, de gamle er sannsynligvis morkne uansett. Dysene sitter nedi en dyseholder som er skrudd fast i toppen med 17mm unbraco. på enden av dyseholderen sitter en liten plaskopp som også har en tendens til å sprekke med tiden. Det er veldig greit å bytte disse også samtidig. Dysene sitter inn i hampen godt fast i dyseholderen, så du må sikkert bruke litt makt for å få de ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...