Enkleste måte å ta ut motor+gir -90 Passat G60 Syncro..?

Anbefalte innlegg

Lurer som sagt på om noen vet om noen bra knep for å ta ut motor+gir på denne bilen..?

Eller er det bare å sette i gang og ikkenoe spes å tenke på..?

 

Har tilgang på verksted med smøregrav og krok i taket.

 

Vet det ofte kan være noen som har gjort slike ting før og kan komme med tips/knep som sparer meg for mye ekstrajobb, knekte bolter, oppskrapte knoker osv osv..: smil :

 

Gode tips mottas med takk..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å merke alle kontakter godt. Så bør du skru av fronten så er det bare å dra motoren rett ut når den er løs. Evt skru ut girkassa først om det blir for trangt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å merke alle kontakter godt. Så bør du skru av fronten så er det bare å dra motoren rett ut når den er løs. Evt skru ut girkassa først om det blir for trangt.

 

Okei, takk for tips :)

Har tatt ut-inn motorer på litt div biler før, men lurte på om det var noen som visste mer spesifikt om hvordan det er på denne bilen...

 

Men får vel bare begynne en kveld og se åssen det går..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Letteste er å slippe hele pakka ned, motor,gear,forstilling og alt.

 

Skal kassa ut først, må du ta av fordelingskassa først.

 

JB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Letteste er å slippe hele pakka ned, motor,gear,forstilling og alt.

 

Skal kassa ut først, må du ta av fordelingskassa først.

 

JB

 

Holder vel å løsne mellomakselen.

 

Men ja, løsne fjærbeina i toppen, løsne fremre travers, frontplate etc. og trekk alt ut fremover/ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder vel å løsne mellomakselen.

 

Men ja, løsne fjærbeina i toppen, løsne fremre travers, frontplate etc. og trekk alt ut fremover/ned.

 

På passaten jeg hadde måtte jeg dele gear/fordelingskasse for å ta motor fra kasse. Hadde det ute 3 ganger.. og fant ingen annen måte iallefall.

 

JB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder vel å løsne mellomakselen.

 

Men ja, løsne fjærbeina i toppen, løsne fremre travers, frontplate etc. og trekk alt ut fremover/ned.

 

MIn erfaring er at det er veldig knotete å demontere girkasse fra motor når den står i bilen (holder ikke bare med å løsne mellomakselen) så jeg har tatt de ut sammen

Går rimelig raskt og enkelt på biler uten AC

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Letteste er å slippe hele pakka ned, motor,gear,forstilling og alt.

 

Skal kassa ut først, må du ta av fordelingskassa først.

 

JB

 

Okei.

Hadde håpet å kunne trille ut bilen fra verkstedet etter motor/gir var ute men...litt vanskelig uten forstillinga der..

Og hvis hele "pakka" løsnes og settes ned, så må fronten på bilen heises mens "pakka" rulles vekk på jekketralle el lign ikke sant...?

 

Vet ikke om jeg orker å begynne på dette prosjektet likevel....:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MIn erfaring er at det er veldig knotete å demontere girkasse fra motor når den står i bilen (holder ikke bare med å løsne mellomakselen) så jeg har tatt de ut sammen

Går rimelig raskt og enkelt på biler uten AC

 

Jaha, okei..så bare slippe alt ned altså.

 

Hvor lang tid bruker du på dette da sånn ca..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg plukket ut på min slapp jeg alt rett ned.. hadde bilen på bukker og brukte traktor med pallegaffel =)

husker ikke hvor lang tid jeg brukte... men var igrunn ganske rett fram:) merket forøvrig ingen kontaker.. hadde heller ingen problemer med og sett ting sammen igjen:)

 

Lykke til!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha, okei..så bare slippe alt ned altså.

 

Hvor lang tid bruker du på dette da sånn ca..?

 

tar vel 1-2 timer tenker jeg å få alt ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg gjort veldig mange ganger. Det enkleste er å løsne motornettet bak på sikringspanelet. Da er det fargekoder på alle ledningene og gjør montering igjen meget enkelt om motoren skal inn i en annen bil.

 

Det å ta ut selve motoren er lettest ved å ta ut hele pakka. Løsne fanger foran, grill og lykteinfesting. Jekk opp bilen foran og sett fronten på bukker. Ta av hjulene, løsne støtdemper i bånn, løsne bremseslanger. Sett på hjulene igjen. Løsne mellom aksel. Løsne alt som sitter fast i karroseriet i motorrom og strips det fast til motorpakke (igjen hvis delene skal brukes i en annen bil, ellers bare løsne slanger, coil, kjølevannsbeholder, og kabel til motorstyring).

 

Bruk en elefant og fest stropper på motoren, stram opp. Løsne 2 bolter som står i gjen på fremre travers, og 4 bolter på hovedtravers. Løsne styrestaget når hovedtravers er løsnet litt i bakant. Slipp ned motor, løsne eksosanlegg. Og trill ut hele motorpakka.

 

1-3 t avhengig av erfaring, og hvor mye du skal bruke om igjen. Med avbiter og vinkelsliper vil det nok gå fortere;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en god beskrivelse Mr. Haugland..:)

 

Nå fikk jeg litt mer lyst til å gjøre det likevel...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo ikke direkte vanskelig og løfte ut heller da

 

bare og løsne alt av drivaksler/mellomaksel. dure i veien og skru løst alt anna i veien. .. løft ut motor. gjort det i golfen, funka helt greit det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På syncroen min brukte jeg vel 59 min på å få ut motor/girkasse,og det var uten kaffi pauser :D

Er litt mere mikkmakk å montere sammen ja,lirking med mellomaksel,og den jæ......a eksosklemma :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo ikke direkte vanskelig og løfte ut heller da

 

bare og løsne alt av drivaksler/mellomaksel. dure i veien og skru løst alt anna i veien. .. løft ut motor. gjort det i golfen, funka helt greit det :)

 

Dêt er notert bak øret Stamnes..;)

 

På syncroen min brukte jeg vel 59 min på å få ut motor/girkasse,og det var uten kaffi pauser :D

Er litt mere mikkmakk å montere sammen ja,lirking med mellomaksel,og den jæ......a eksosklemma :P

 

Effektiv mekking det må jeg si..:)

Nå sitter det turbo på denne her så tror ikke det er sånn eksosklemme med 2 bøyler på der..: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dêt er notert bak øret Stamnes..;)

 

 

 

Effektiv mekking det må jeg si..:)

Nå sitter det turbo på denne her så tror ikke det er sånn eksosklemme med 2 bøyler på der..: klø :

 

Åhh...Men da legger du bare til 4-5 minutter på de skruene, og vips! :D hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.