#1 Skrevet August 24, 2010 Har en audi 90 quattro typ 89 med klima anlegg. Dette blåser ufattelig dårlig og det er nesten ikke varme i det. Blåser lunken luft hele tiden og det lukter gammel mugg av lufta som kommer. Noen forslag til tiltak som kan bedre klimaen? Har også vært inne på tanken å bygge om til vanlig varmeregister. Er dette en stor operasjon? Finnes nok av deler regner jeg med, i og med at delene fra 80 og 90 går om hverandre. Takker for svar! Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 24, 2010 Grunnen til at det omtrent ikke blåser varmluft skyldes 99% sikkert tett varmeregister, som igjen skyldes bruk av tettemiddel på kjølesystemet og/eller at kjølevæsken omtrent aldri har vært skiftet. Mugglukten du har er noe som de fleste biler med klimaanlegg sliter med, men løses med en boks klimarens som du får kjøpt på Biltema. Brukes som forevist på sprayboksen. Altså.. rens kjølesystemet, skift varmeapparatregister og gjerne vifte mens du er der inne, ny termostat, spyl kjølesystemet godt igjennom med rent vann, og fyll på ny, rød kjølevæske. Da burde problemet ditt være fikset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 24, 2010 Er det ikke i tillegg ett kupe/pollen-filter som kan være greit å bytte? Bidrar som regel til våt-bikkje-odør i bilen Men har du varmeproblem stiller jeg meg nok bak oppskriften til Dag over her ja.. kan kanskje prøve med radiatorrens å spyle ut registeret før du evt. bytter det? Blir kanskje bare halvhjertet uansett..men jeg har gjort det på 2 biler med suksess..riktignok en kadett og en civic, begge uten klima. men ett register er vell ett register, er det ikke? Civicen var jeg en super-tufs og hadde "radiator-tett" på..tettet registert tvert selv om jeg følgte anvisningen, mens moders Rakett bare forsvant varmen gradvis, sikkert aldri vært byttet glykol på den vogna! Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 24, 2010 Henger meg på Roar her. Jeg hadde en Mitsubishi, med samme problem. Stinket fukt i bilen, dårlig varme og blås. Reiv ut hele pollenfilteret, og anlegget ble som nytt. Sjekk om du har pollenfilter, før du gjør noe annet. Jeg har også god erfaring med denne aircondition rensen. Lukter mye friskere etterpå. Du kan også sjekke om ventilen på slangen til varmeapparatet åpner skikkelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 24, 2010 Henger meg på Roar her.Jeg hadde en Mitsubishi, med samme problem. Stinket fukt i bilen, dårlig varme og blås. Reiv ut hele pollenfilteret, og anlegget ble som nytt. Sjekk om du har pollenfilter, før du gjør noe annet. Jeg har også god erfaring med denne aircondition rensen. Lukter mye friskere etterpå. Du kan også sjekke om ventilen på slangen til varmeapparatet åpner skikkelig. Ventilen på varmeapparatet lukker kun når klimaanlegget skal blåse HELT kald luft. Ellers er denne ventilen åpen. Den står aldri i f.eks 50% åpen stilling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 24, 2010 Har sett tilfeller, der den ikke åpner mer enn litt/halveis. Dette enten pga. treghet eller skitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 24, 2010 Har sett tilfeller, der den ikke åpner mer enn litt/halveis.Dette enten pga. treghet eller skitt. Joda... men da er den jo ikke i orden. Skifter man varmereigster hadde jeg kostet på meg en ny ventil da plasten bilr gammel og sprø. Det er ikke ukjent at disse ventilene lekker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...