#1 Skrevet Februar 17, 2005 Jeg og en kompis ble sittende å spekulere litt rundt bremsevæsken, hvorfor bremsene svikter når den blir varm. Når temperaturen øker øker viskositeten, den blir mer flytende/tynn. Og da øker også volumet på den. Så det er jo ikke mangel som gjør at den fader. Men den blir vel ikke så tynn at den kan komprimeres? Hva er det som gjør at bremsene ikke virker når væsken har blitt for varm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 17, 2005 Mener det har med nettopp komprimering å gjøre, for det som er nettopp så spesielt med denne væsken er at ved vanlig temperatur kompremeres den så godt som ikke i det hele tatt, derfor så lite mengde væske kan flytte bremsestemplene så mye. Ved høy temperatur mister/nedsettes denne egenskapen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 17, 2005 Hvis den blir for varm, koker den og luft(bobler) kan komprimeres relativt lett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 17, 2005 Jeg og en kompis ble sittende å spekulere litt rundt bremsevæsken, hvorfor bremsene svikter når den blir varm. Når temperaturen øker øker viskositeten, den blir mer flytende/tynn. Og da øker også volumet på den. Så det er jo ikke mangel som gjør at den fader. Men den blir vel ikke så tynn at den kan komprimeres? Hva er det som gjør at bremsene ikke virker når væsken har blitt for varm? Bremsevesken (eller rettere sagt vanninnholdet i den koker). Bremseveske er hygroskopisk, dvs at den absorberer vann over tid. Dette for at bremsesystemet ikke skal ruste innvendig. Jo høyere vanninnhold, jo lavere kokepunkt Ny bremseveske koker rundt 4-500 grader. Tullball, skal være 2-300 grader... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 17, 2005 Så det er jo ikke mangel som gjør at den fader. Fading går vel på at bremseskiver og klosser blir så varme at friksjonen minsker, og at en dermed ikke lenger klarer å låse hjulene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 17, 2005 Ny bremseveske koker rundt 4-500 grader. hmm, høyeste kokepunktet jeg har sett på en bremsevæske er 320 grader, vanlige ligger mellom 235-280 grader, eller snakker du kanskje om et annet kokepunkt enn det som står på flaska? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 18, 2005 hmm, høyeste kokepunktet jeg har sett på en bremsevæske er 320 grader, vanlige ligger mellom 235-280 grader, eller snakker du kanskje om et annet kokepunkt enn det som står på flaska? Nei, du har rett. Tankene må ha vært et annet sted det øyeblikket Høyeste jeg har sett er 317 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 18, 2005 Mener det har med nettopp komprimering å gjøre, for det som er nettopp så spesielt med denne væsken er at ved vanlig temperatur kompremeres den så godt som ikke i det hele tatt, derfor så lite mengde væske kan flytte bremsestemplene så mye. Ved høy temperatur mister/nedsettes denne egenskapen. Stemplene i kaliperene beveger seg svært lite når du trykker pedalen inn. I tillegg er det ikke noen fjær som trekker det tilbake heller, det skjer kun ved at tykket bak stempelet blir borte og ved hjelp av pakningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 18, 2005 For å summere: Bremsevæsken absorberer vann, så når bremsevæsken blir for varm så blir vannet til damp-bobler. Damp kan komprimeres, derfor mister du bremsene når bremsevæsken overopphetes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 20, 2005 Du har fått svar på det meste. Bremser testes under ekstreme forhold med rødglødende bremseskiver. Tenkt deg temperaturer i variasjon andre steder enn i bremsesystemet. Da oppstår også kondens. Tenk deg deg et rør som skal føre krefter under påvirkning. I hydraulikk betegnes dette som en stav i et system, ved luft så har du en ballong! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 20, 2005 For å summere: Bremsevæsken absorberer vann, Og hvor i svarte kommer egentlig vannet fra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 20, 2005 Mener det har med nettopp komprimering å gjøre, for det som er nettopp så spesielt med denne væsken er at ved vanlig temperatur kompremeres den så godt som ikke i det hele tatt, derfor så lite mengde væske kan flytte bremsestemplene så mye. Ved høy temperatur mister/nedsettes denne egenskapen. Du greier ikke og komprimere veske, det gjelder alle typer veske, til og med vann. Du bør lære det grunnliggende om væske før du skriver noe så vannvittig dumt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 20, 2005 Viss du har et visst volum(la oss si 5liter) og fyller opp væske og drenerer for luft, for så å kjøre trykke det opp til 25000psi, så er det vel mer enn 5liter væske i rommet for å lage et slikt trykk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 20, 2005 Viss du har et visst volum(la oss si 5liter) og fyller opp væske og drenerer for luft, for så å kjøre trykke det opp til 25000psi, så er det vel mer enn 5liter væske i rommet for å lage et slikt trykk? Den der skjønte jeg ikke.. Har du 5liter veske i en beholder som tåler det trykket du du vil ha, og du kan se hvor mye veske det er der hele tiden, og du setter det under trykk, så vil du se at det ikke endrer seg noe, for veske kan du ikke komprimere, så enkelt er det liksom. Gass/luft kan du komprimere til det blir en fast masse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 20, 2005 Prøver meg slik da: Viss du har en 5liter beholder som tåler masse trykk, og i den har du 5liter væske. For å lage trykk er det koblet en slange til beholderen som tilfører mer væske. Er det ikke nettopp det at du tilfører mer væske som lager trykk da? Beholderen vil jo alltid være 5liter, og jeg vil forstå det slik at det kommer mer enn de 5literene i beholderen når du har trykk... Enlighten me! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 20, 2005 Prøver meg slik da: Viss du har en 5liter beholder som tåler masse trykk, og i den har du 5liter væske. For å lage trykk er det koblet en slange til beholderen som tilfører mer væske. Er det ikke nettopp det at du tilfører mer væske som lager trykk da? Beholderen vil jo alltid være 5liter, og jeg vil forstå det slik at det kommer mer enn de 5literene i beholderen når du har trykk... Enlighten me! Du klarer jo ikke få mer enn 5 liter væske i en 5liters-beholder uansett åssen du vrir og vender på det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...