spm ang karosserisveis, + evt synspunkter? (+"vil platene slå seg?")

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver for tiden på med et prosjekt. Skal bygge om min Audi 100 Avant til V8-karosseri.

Dette innebærer bytting av hjulbuer bak.

 

Legger her ved et bilde av hjulbuen som skal på plass, stilt opp imot bilen det gjelder.

 

DSC00316.jpg

 

Planen er å skjære ut et tilsvarende stykke fra 100'n (Heretter: "Blåbilen"), for så å sveise på plass det "Gråe" stykket som du ser på bildet.

 

Er klar over dette med krysspunkting, hurtig nedkjøling og at jeg må påberegne meg god tid.

Jeg er redd for at det kommer til å slå seg noe kraftig når jeg kommer til den loddrette biten får å sveise.

 

Lurer derfor på om det er noen som har synspunkter/erfaring fra samme type jobb? ...Er første gang jeg sveiser (bytter) hjulbuer, så ALLE tips mottas med takk :)

 

Link til tråden om Min 1986 Audi 100 2,2KU Quattro Avant (--> To be: "Audi V8 Avant") finnes her og i signaturen min :)

 

 

 

MVH Ruben Dahlberg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne jeg. Vil gjerne høre flere synspunkter, og evt tips. Er interessert i å komme igang igjen :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

leste en plass at man fikk noe slik varmeabsorberende pasta som du kunne ha rundt området du sveisa. som opptok varmen, slik at platene ikke slo seg..

 

hvor og når jeg leste det husker jeg ikke :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker å ha sveis`n i ei hånd å blåsepistol i den andre når jeg sveiser plater! 2 punkter og så nedkjøling, 2 nye punkter og nedkjøling.. slår seg minimalt da..

 

Finnes sikkert andre teknikker og, tar litt tid å sveise sån som jeg gjør :)

 

btw.. håper du har bakdørene fra v8`n å??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker å ha sveis`n i ei hånd å blåsepistol i den andre når jeg sveiser plater! 2 punkter og så nedkjøling, 2 nye punkter og nedkjøling.. slår seg minimalt da..

 

Finnes sikkert andre teknikker og, tar litt tid å sveise sån som jeg gjør :)

 

btw.. håper du har bakdørene fra v8`n å??

 

Takk for tips! -Er det jeg har tatt høyde for å gjøre ja, sveise med ene hånden og kjøle med andre :) leste også en plass at det kunne være et lurt triks å legge an en tykk kobberplate på baksiden av der jeg skal sveise, for å absorbere varmen fra sveisen.

 

Bakdørene har jeg også, ja.

 

Hva skal man bruke for å "jevne ut" det som har slått seg? Glassfibersparkel, eller vanlig finsparkel, eller noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruk i allefall så liten varme du klarer. og om det slår seg så er det ikke værdens undergang. er jo ei fin og rett flate og fikse etterpå:) ha ei bøtte med vann og klut som du bruker til og kjøle ned stålet med på slutten når deg begynner og bli litt tett mellom punktingene. så går det nok helt fint

 

du må gå over og slipe ned sveisene etterpå og sjekke at det er tett før du sparkler. og bruk glassfibersparkel til du har fått retningen på det, så litt finsparkel på toppen:)

 

du kan se litt hær da

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=150907&page=6

 

men nå tinna jeg etterpå istede for gl. sparkel. men det er jo opp til hvær enkelt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruk i allefall så liten varme du klarer. og om det slår seg så er det ikke værdens undergang. er jo ei fin og rett flate og fikse etterpå:) ha ei bøtte med vann og klut som du bruker til og kjøle ned stålet med på slutten når deg begynner og bli litt tett mellom punktingene. så går det nok helt fint

 

du må gå over og slipe ned sveisene etterpå og sjekke at det er tett før du sparkler. og bruk glassfibersparkel til du har fått retningen på det, så litt finsparkel på toppen:)

 

du kan se litt hær da

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=150907&page=6

 

men nå tinna jeg etterpå istede for gl. sparkel. men det er jo opp til hvær enkelt:)

 

Et helt nydelig prosjekt du holder på med, skal følge med i den tråden der :)

 

Takk for tips!

Tilbake til Glassfibersparkelet; siden det er på en så stor og fin flate, hvordan vil det være med selve sparkelet, det vil ikke trekke seg tilbake over tid, eller? ...Den minste forandring vil jo vises på en stor slett flate. (Har ingen erfaring med Gl.F.sparkel, så ikke skyt meg om det er et dumt spørsmål)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et helt nydelig prosjekt du holder på med, skal følge med i den tråden der :)

 

Takk for tips!

Tilbake til Glassfibersparkelet; siden det er på en så stor og fin flate, hvordan vil det være med selve sparkelet, det vil ikke trekke seg tilbake over tid, eller? ...Den minste forandring vil jo vises på en stor slett flate. (Har ingen erfaring med Gl.F.sparkel, så ikke skyt meg om det er et dumt spørsmål)

 

jo takk:)

 

 

det er litt opp til hvilket merke sparkel du bruker, og litt opp til hvem som gjør grunnarbeidet på om det synker mye eller lite. glassfibersparkel synker merkbart lite så er mere opp til hvilken finsparkel som brukes på slutten:)

 

blir det lenge mellom sparkling og lakking i ditt tilfelle da?

 

men det skal mye sparkel til før det synker over tid. bruk så lite som mulig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei. Blir nok kortest mulig tid (se: som student er det litt vanskelig å disponere tid til bil foran alt) mellom sparkel og lakk, men tenker å legge midlertidig lakk over utsatte steder, slik at ikke grunning og sparkel trekker vann / fukt i mellomtiden. Når vi da er inne på sparkel, hva slags merke anbefales, da? Jeg har selv god erfaring med biltema sin finsparkel, til småjobber iallfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen! Sliter litt sånn smått med en liten sak her. Har begynt å sveise hjulbuen, og er kommet ganske langt. Når gjenstår å tette igjen bitte, bitte, bitte små hull mellom sveiseskjøter. Her snakker vi om cirka 10 hull, som kun synes hvis jeg setter en kraftig lykt på innsiden av skjermen, og sitter på utsiden å leter etter hull.

 

Er dette noe jeg MÅ tette med sveis, eller er det normalt å la glassfibersparkel ta seg av jobben?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ville jeg sagt at du MÅ sveise igjen! TIL NØD: Tinne(Men ikke opptimalt) Glassfiber vil ikke hindre vann i å sige inn(vann kommer seg inn overalt). Når du har sveiset ferdig anbefaler jeg deg å tinne, deretter sparkle. Du MÅ huske å spraye inn hulrombeskyttelse(fåes kjøpt på Torshov, Biltema etc) bak i hjulbuen og ALLE hulrom der du har sveiset. Dette vil hjelpe med å tette disse små porene som Evt vil ligge rundt omkring og er en god hjelp mot senere rust utvikling ;)

 

Mvh biloppretter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjær helst ikke ut oppe på skjermens side der innsveisingsdelen har kantene da slår det seg og det blir masse etterarbeide! Skjær så mye som mulig av innsveisingsdelen før du kutter i bakskjermen! Skjær nede ved hjulbuen der plata er stivest og har mest hold, da slipper du masse tinning eller plasting med masse etterarbeider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ville jeg sagt at du MÅ sveise igjen! TIL NØD: Tinne(Men ikke opptimalt) Glassfiber vil ikke hindre vann i å sige inn(vann kommer seg inn overalt). Når du har sveiset ferdig anbefaler jeg deg å tinne, deretter sparkle. Du MÅ huske å spraye inn hulrombeskyttelse(fåes kjøpt på Torshov, Biltema etc) bak i hjulbuen og ALLE hulrom der du har sveiset. Dette vil hjelpe med å tette disse små porene som Evt vil ligge rundt omkring og er en god hjelp mot senere rust utvikling ;)

 

Mvh biloppretter :)

 

Takk for kjapt svar! Satt i garasjen å funderte, med mobilnettet, rakk bare ikke å svare før nå :)

 

Setter pris på en How-to-guide på hvordan man "tinner". Har aldri gjort det før, å heller ikke sett på når noen andre har gjort det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bare lurer på en ting... om vann kommer inn i glassfibersparkelen.. vil den ikke da også komm i kontakt med metallet uansett? lakk er tett og man skal ha tynnstoff på insida... Men ikke tolk meg feil.. det å slenge på 10 punkt går veeeldig fort... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bare lurer på en ting... om vann kommer inn i glassfibersparkelen.. vil den ikke da også komm i kontakt med metallet uansett? lakk er tett og man skal ha tynnstoff på insida... Men ikke tolk meg feil.. det å slenge på 10 punkt går veeeldig fort... :)

 

Tenkte på det samme - lakken forsegler jo glassfibersparkelet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare hvordan man tinner. Med det du trenger er: tinn(fåes kjøpt på Biltema), berafix(litt usikker på hvor du får dette, wurth kanskje), brenner til å smelte tinnet med(Biltema), sveisehansker(greit å ha med tanke på åpen flamme etc) og maske.

 

Du rengjør platene der du skal tinne(greit å tinne over en større flate), så smører du på denne berafix(på bart metall), deretter tar du brenneren og smelter av berafixen(tørk av med papir).. Berafix fungerer som en "primer" så smør overalt der det skal tinn, ellers vil det bare krølle seg! Når berafix er smeltet bort kan du starte å tinne.Når du er ferdig med å tinne MÅ du nøytralisere syren i tinnet(ta papir med mye vann på også vasker du overflaten, deretter venter du 15-20 min for å la vannet fordampe) Men et par ting må du huske.. Berafix, tinn og slipestøv av dette gir ut non JÆVLIGE gasser og dette må du ikke puste inn, så kjøp en skikkelig maske før du tinner ;)

 

Og husk å lufte godt rundt deg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare hvordan man tinner. Med det du trenger er: tinn(fåes kjøpt på Biltema), berafix(litt usikker på hvor du får dette, wurth kanskje), brenner til å smelte tinnet med(Biltema), sveisehansker(greit å ha med tanke på åpen flamme etc) og maske.

 

Du rengjør platene der du skal tinne(greit å tinne over en større flate), så smører du på denne berafix(på bart metall), deretter tar du brenneren og smelter av berafixen(tørk av med papir).. Berafix fungerer som en "primer" så smør overalt der det skal tinn, ellers vil det bare krølle seg! Når berafix er smeltet bort kan du starte å tinne.Når du er ferdig med å tinne MÅ du nøytralisere syren i tinnet(ta papir med mye vann på også vasker du overflaten, deretter venter du 15-20 min for å la vannet fordampe) Men et par ting må du huske.. Berafix, tinn og slipestøv av dette gir ut non JÆVLIGE gasser og dette må du ikke puste inn, så kjøp en skikkelig maske før du tinner ;)

 

Og husk å lufte godt rundt deg ;)

 

Nice! Takk for en fin guide! kan det lønne seg å "øve" på noen plater før man gyver løs på bilen, eller er det bare å gi gass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er begrenset hvilke feil du kan gjøre men hvis du er usikker prøver du deg litt på en plate. Se åssen berafixen reagerer og når du må tørke det av og test også om tinnet sitter godt etter du har slipt det. Går alt bra så hopper du bare i det ;)

 

Husk også å rengjør plata før du tinner og sparkler. Blås godt rent ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er begrenset hvilke feil du kan gjøre men hvis du er usikker prøver du deg litt på en plate. Se åssen berafixen reagerer og når du må tørke det av og test også om tinnet sitter godt etter du har slipt det. Går alt bra så hopper du bare i det ;)

 

Husk også å rengjør plata før du tinner og sparkler. Blås godt rent ;)

 

flotte greier! da skal jeg prøve meg på tinning også :) Bruker man Finsparkel til avslutning, eller "sparkler" man kun med tinn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer ann på hvor bra finish du får med tinnet når du sliper det. Hvis det er mye bølger kan du gjerne legge et tynt lag glassfiber sparkel og slipe til sånn at de verste ujevnhetene blir borte også gå over med et lag fin sparkel etterpå. Grunnen til at JEG bruker å legge glassfiber først er fordi glassfiber "synker" ikke så mye etterpå, i forhold til finsparkel der man kan oppleve at etter du er ferdig slipt så synker finsparkelen ned i ujevnhetene ;) Tinn, glassfiber også finsparkel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen! måtte lete litt for å finne igjen denne tråden, men slapp iallfall å lage ny tråd :)

 

Erfaringer med Biltema's produkter, mtp Glassfibersparkel og finsparkel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må du holde tunga rett i munnen, kjøp bare produkter som snakker sammen! Har du planer om å sette bort lakkjobben da blir nok ikke han kjempeglad hvis du har brukt allskens billig produkter i bunn som reagerer på hans produkter. Han kan sikkert isolere ditt arbeide men dette fordyrer masse :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må du holde tunga rett i munnen, kjøp bare produkter som snakker sammen! Har du planer om å sette bort lakkjobben da blir nok ikke han kjempeglad hvis du har brukt allskens billig produkter i bunn som reagerer på hans produkter. Han kan sikkert isolere ditt arbeide men dette fordyrer masse :)

 

Planen er å lakke selv, og det er "vanlig" PPG-lakk som skal benyttes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkleste er jo å kjøpe alle produktene fra samme sted, ex "Santanshaugen Fargehandel" i Oslo som selger over disk eller sender varer. Det finnes sikkert mange andre også men jeg vet disse leverer produkter til pro lakkerere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.