#1 Skrevet August 27, 2010 Jeg har en Audi A6 2001 modell 2,4V6 med Tiptronic som har gått 110 000km. Jeg har hatt bilen i ca 3 mnd. I følge forrige eier så var det tatt service på girkassen med oljebytte på ca 90 000km. Siden jeg kjøpte bilen så har jeg ikke syntes at girkassen hadde spesielt gode og myke girskift slik som jeg er vant med fra f.eks min forrige BMW. Men nå har "problemet" blitt bare verre. Det er spesielt i lave hastigheter og i oppoverbakker (20-30km/t) at bilen hakker ganske mye. Det er nesten som bilen fusker litt men uten at jeg skal være 100% sikker så mener jeg problemet ligger i girkassen. Evnt. at motoren får for lite turtall i girskiftene på lave gir. På f.eks motorvei kommer ikke dette probleme frem. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive problemet noe bedre. Noen råd/tips til hva dette kan være og løsning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 27, 2010 Bytt olje og filter selv, ikke tro på alt som noen sier de har gjort! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 27, 2010 Nå vet jeg ikke om det stemmer, men har hørt flere si at dersom du tar oljeskift på kassa hos Møller så skifter de ikke filter med mindre du ber om det. Så dersom oljeskiftet skal ha vært tatt der spørs om ikke filteret ditt er modent for utskifting. Hvis filteret er fullt av skitt vil det være for lavt oljetrykk noe som fører til at kassa ikke girer som den skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 27, 2010 Nå vet jeg ikke om det stemmer, men har hørt flere si at dersom du tar oljeskift på kassa hos Møller så skifter de ikke filter med mindre du ber om det. Så dersom oljeskiftet skal ha vært tatt der spørs om ikke filteret ditt er modent for utskifting. Hvis filteret er fullt av skitt vil det være for lavt oljetrykk noe som fører til at kassa ikke girer som den skal. Vi på møller bil ensjø skifter alltid filter, så lenge det ikke er en ny bil som har trenger en repløsningsoljetype feks bare:) Hva andre gjør aner jeg ikke.. men det skal skiftes filter:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 29, 2010 Men vil tett filter/gammel olje kun vise seg å føre til "harde girskift" i enkelte gir? For meg virker det som motoren/girkassen min kjører på helt feil gir i lave hastigheter. Hvis jeg kjører i 20km/t - 30km/t på Tiptronic, og slår den over i manuell så viser det i displayet at den står i 3. Det vil vel være feil i så lav hastighet? Videre så når jeg gjør det samme i ca 50km/t så viser den 5 gir. Det er allikevel kun i 20-30 km/t og spesielt i oppoverbakker jeg merker denne fuskingen i giringen. Er dette typisk for tett filter/gammel olje i girkassen? Det kan ikke ha noe med "hjernen" i girkassen som sier hvilket gir som skal brukes i de ulike hastighetene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 29, 2010 Men vil tett filter/gammel olje kun vise seg å føre til "harde girskift" i enkelte gir?For meg virker det som motoren/girkassen min kjører på helt feil gir i lave hastigheter. Hvis jeg kjører i 20km/t - 30km/t på Tiptronic, og slår den over i manuell så viser det i displayet at den står i 3. Det vil vel være feil i så lav hastighet? Videre så når jeg gjør det samme i ca 50km/t så viser den 5 gir. Det er allikevel kun i 20-30 km/t og spesielt i oppoverbakker jeg merker denne fuskingen i giringen. Er dette typisk for tett filter/gammel olje i girkassen? Det kan ikke ha noe med "hjernen" i girkassen som sier hvilket gir som skal brukes i de ulike hastighetene? Tror du må se på det elektriske mellom sjalter og girboks, Multikontakt og magnetventiler. Du har vel ikke noe feil med abs? det kan oxo gi rare feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 8, 2010 Jeg har en Audi A6 2001 modell 2,4V6 med Tiptronic som har gått 110 000km. Jeg har hatt bilen i ca 3 mnd. I følge forrige eier så var det tatt service på girkassen med oljebytte på ca 90 000km. Siden jeg kjøpte bilen så har jeg ikke syntes at girkassen hadde spesielt gode og myke girskift slik som jeg er vant med fra f.eks min forrige BMW. Men nå har "problemet" blitt bare verre. Det er spesielt i lave hastigheter og i oppoverbakker (20-30km/t) at bilen hakker ganske mye. Det er nesten som bilen fusker litt men uten at jeg skal være 100% sikker så mener jeg problemet ligger i girkassen. Evnt. at motoren får for lite turtall i girskiftene på lave gir. På f.eks motorvei kommer ikke dette probleme frem. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive problemet noe bedre. Noen råd/tips til hva dette kan være og løsning? Ta en prat med han her :Transtec Per Øyvind Egge Breimyra 14, 4340 Bryne 51 48 19 34 . MVH Egil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...