#1 Skrevet Februar 18, 2005 Monterte turbotrykksmåler istad, men er litt usikker på om den viser riktig eller hva det er. Bilen er chippa, men max ladetrykk jeg oppnår er 0,7bar. Bilen går veldig bra, akkurat som den skal. LMM er ny, og resirkuleringsventilen er ny. Ladetrykket måles fra vakumslangen til resirkuleringsventilen. Er det noe galt med måleren min eller? Den er helt ny, av merket FK....som ikke er det dyreste i verden. OT: Bilde av installasjonen. Hadde bare mobkamera: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 18, 2005 Monterte turbotrykksmåler istad, men er litt usikker på om den viser riktig eller hva det er. Bilen er chippa, men max ladetrykk jeg oppnår er 0,7bar. Bilen går veldig bra, akkurat som den skal. LMM er ny, og resirkuleringsventilen er ny. Ladetrykket måles fra vakumslangen til resirkuleringsventilen. Er det noe galt med måleren min eller? Den er helt ny, av merket FK....som ikke er det dyreste i verden. Knekk på slangen til måler'n? Kan jo hente ut vakuum/overtrykk direkte fra innsuget også da, så er du jo sikker mhht lekkasjer og slikt... bare en tanke! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 18, 2005 Det kan jo være, skal ikke se bort fra noe. Jeg skal ta å teste med en BSR-måler seinere idag, så finner jeg ihvertfall ut om det er måleren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 18, 2005 Kommer jo litt an på åssen chip du har satt i bilen og.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 18, 2005 Kommer jo litt an på åssen chip du har satt i bilen og.... Jeg kjøpte den ferdig chippa, han som jeg kjøpte den av visste ikke hvilket fabrikat det var. Så jeg må ringe til eieren før der for å finnne det ut. Men dersom det stemmer at den lader 0,7 og går så bra som den gjør så blir jeg veldig happy da. EDIT: Eieren før der visste det heller ikke, det eneste han visste var at bilen var chippa av et "kjent" verksted\tuningfirma i Gøteborg.....hmmm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 18, 2005 Hei igjen. Sorry for alt maset, hehe. Nå har jeg testa med BSR-måleren, og den viser også max 0,7 bar. Da går jeg ut fra at den ikke lader mer enn 0,7 bar da? Men det skal være 192 hk i den, så 0,7 bar er vel litt lavt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 18, 2005 Hei igjen.Sorry for alt maset, hehe. Nå har jeg testa med BSR-måleren, og den viser også max 0,7 bar. Da går jeg ut fra at den ikke lader mer enn 0,7 bar da? Men det skal være 192 hk i den, så 0,7 bar er vel litt lavt da? det hørtes merkelig ut. er jo ubetydelig ladetrykk det da. sjekk at den får nok suppe. ellers går det ikke så lenge før du brenner ventiler eller stempeler, hvist den får for lite så får du bra med effekt en stund. grøss!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 18, 2005 det hørtes merkelig ut. er jo ubetydelig ladetrykk det da. sjekk at den får nok suppe. ellers går det ikke så lenge før du brenner ventiler eller stempeler, hvist den får for lite så får du bra med effekt en stund. grøss!!! Oi, hvordan får jeg sjekka det da? Og jeg som har straffa den skikkelig i kveld da, hehe. Men alt er jo elektronisk styrt på den, så dersom den får for lite bensin så justerer jo ting seg i forhold til det? Og den burde jo også gå i nødmodus dersom noe var galt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 19, 2005 Når oppnår du dette maksimale ladetrykket da ? På 2,2T'n min "peaker" den 1,4 bar ved langvarig belastning fra lavt turtall og oppover i 4. eller 5., men så langt rekker jeg ikke å komme i 1. og 2. før jeg må hive på nytt gear. Det blir vel således riktig å bruke en måling fra 4. eller 5.gear ? eller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 19, 2005 På lave gir kommer det vel rundt 2.500+? omdreininger og holder seg ganske langt utover. På 4 og 5 gir tror jeg det kommer noe seinere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 19, 2005 Tenkte ikke på turtallet, bare om det faktisk var i høye gear du foretok målingen, slik at du får tid nok til å "bygge" oppover hele registeret. Det er vel slik man kan finne max.trykk ? Til sammenligning rekker ikke min å gå høyere enn 1,1-1,2 i 3. mens den går 0,2 - 0,3 bar høyere i 4.og 5. og da får jeg kun dette etter en god stund på 1,1-1,2. Forskjellige motorer og biler selvfølgelig, men det lades vel ikke "fullt" uten at det er bygget opp en stund ? *Trøtt og dårlig forklaringer må påregnes* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 19, 2005 Joda, skjønner. Jeg har testet den i 4. og 5. gir i laaaange oppoverbakker og sånn. Maxer ut på 0.7 bar da og. Men det er liksom ikke noe problem å få 0.7 bar ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 19, 2005 Tenkte ikke på turtallet, bare om det faktisk var i høye gear du foretok målingen, slik at du får tid nok til å "bygge" oppover hele registeret. Det er vel slik man kan finne max.trykk ? Til sammenligning rekker ikke min å gå høyere enn 1,1-1,2 i 3. mens den går 0,2 - 0,3 bar høyere i 4.og 5. og da får jeg kun dette etter en god stund på 1,1-1,2. Forskjellige motorer og biler selvfølgelig, men det lades vel ikke "fullt" uten at det er bygget opp en stund ? *Trøtt og dårlig forklaringer må påregnes* Det at ladetrykket stiger på høyt turtal, på 4 og 5 gir, er ikke fordi trykket må bygges opp. Det er fordi Westgate og turbo er underdimensjonert. Prøv å ta av westgateslangen, så skal du se at 2 bar kommer veldig kjapt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 19, 2005 Det at ladetrykket stiger på høyt turtal, på 4 og 5 gir, er ikke fordi trykket må bygges opp. Det er fordi Westgate og turbo er underdimensjonert. Prøv å ta av westgateslangen, så skal du se at 2 bar kommer veldig kjapt... Er vel kansje ikke veldig lurt å nappe slangen?!? Da lever råder og toppakning veeeldig farlig hvertfall! Men for all del, det går jo som f... en liten stund da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 19, 2005 en standard 1.8t med chip skal ikke lade mer enn 0.7 på opp mot max turtall pga turboen er for liten MEN den skal lade mer på mellomregisteret, for så og regulere seg ned mot 0.7 fra rundt 4500omdr jeg hadde hohenester steg1 og steg2 i min a6 og den lada max 1.0bar med steg1 og 1.1 med steg2 for så å dette ne til 0.7 på slutten som jeg nenvte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 19, 2005 en standard 1.8t med chip skal ikke lade mer enn 0.7 på opp mot max turtall pga turboen er for liten MEN den skal lade mer på mellomregisteret, for så og regulere seg ned mot 0.7 fra rundt 4500omdr jeg hadde hohenester steg1 og steg2 i min a6 og den lada max 1.0bar med steg1 og 1.1 med steg2 for så å dette ne til 0.7 på slutten som jeg nenvte Det er det de fleste sier. Min går aldri over 0.7 uansett. Hadde jo håpt at den ihvertfall nådde 1. bar i noen sekunder:) Men tror dere det er noe galt? Eller er den rett og slett bare sånn. For bilen går jo greit da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 19, 2005 Min lada 1.3bar opp til ca 4500 med BSR steg 1+ og etter det detter den ned igjen. Så jeg syns 0.7 som maks er litt lite....men det kommer jo an på åssen chip du har.... Du kan jo ta av lokket på ECUen og som om det står noe på chippen....evt ta et bilde av den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...