Dunkelyd i bakstilling. S4 C4

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått en dunkelyd i bakstilling som er utrolig irriterende.

Den kommer i den minste ujenvhet i veibanen.. Hører den på venstre side ca rett under baksetet.

Har hatt bilen inne for sjekk av foringer. Dem fant ingenting forutenom bærekuler foran som jeg har byttet nå.

Jeg var under å så litt nå ikveld, og kom over en bjelke som går tvers over den første lyddemperen.

Hva er dette? Skal den være løs? Jeg satt på ei skralle på mutteren og kunne bevege den litt da..

Prøvde å stramme, men det gikk ikke.. ( var veldig rusta bolt og mutter )

Så også ca rett over lyddemperen at en bolt stakk litt ut men fikk ikke til å skru på den..

Kan dette være problemet mitt? :)

Gjelder en Audi s4 2.2t

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tenker på disse "blekkene" som sitter under, så skal ikke de være løse nei. Det er vel en foran og en litt lengre bak hvis jeg husker riktig. Tviler dog på at disse kan lage dunkelyden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert en av stagene bak, de kan sitte fast og 'knekke' ved minste bevegelse, særlig de til stabstaget. Jeg byttet 'alt' bak der, og det ble smuuud.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har batteriet montert under baksetet, så kan det være lurt å sjekke om det sitter fast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får skaffe meg ny bolt og mutter til disse "blekkene" da hvertfall.

Mulig det er et stag ja, må ta den opp på bukk da og se litt ekstra.

Batteriet sitter som støpt, men det er på passasjersiden mens lyden kommer fra førersiden.

Den støtputen i topp av bakdempertårn knirker litt, men trodde ikke det hadde innvirkning på denne lyden jeg ser etter!?

Den er bestillt ny.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ennå ikke funnet ut noe her.

Byttet bolten på denne " bjelken " som holder diff og mellomaksling oppe, men ingen forskjell!

Er ennå litt vandring på denne " bjelken ".

Kan det være bakdemperne som som har tatt kveld?

Hvordan ser jeg om noen stag/foring el. er ødelagte? Hadde av hjula en dag å så rundt, men ikke noe uvanlig å se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme symtomene som du beskriver på min C4, og der er det demperen som er gåen. Demperen er punktert og helt fri for olje. Da blir den steinhard og gir slike klunkelyder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg sjekke dette litt nærmere!

For kan ikke se at det kan være noe annet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få med deg et par kammerater som gynger bilen fra siden til side mens du bøyer deg under og kjenner med fingrene på stabstaget og kjenner om du kjenner "slag" i stabstaget. Det er den desidert beste måten og kontrollere stabstag og du får fram selv de minste slakker. Det er jo også stabstag som oftest som lager sånne lyder baki der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville og ha sjekket bakre foringer på fremre travers ,disse sitter ca under fotbrønnen fremme ,men lyden forplanter seg noe voldsomt .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta en sjekk idag etter jobb hvis det er opphold ute.

Men har fundert litt nå i det siste. Der hvor jeg bor er det malt noen hvite striper ( slike du finner midt i veien/på sidene ) på tvers over veien, for påminnelse om å bremse i bunn av bakken.

Når jeg kjører over disse dunker det fælt ifra bakstillingen. MEN hvis jeg bremser samtidig som jeg kjører over disse så er det ikke en lyd å høre! : klø :

Det er for jævlig å ikke finne ut av dette. Har hatt den på service/sjekk av foringer, men dem fant ikke noe annet enn bærearm foran som jeg nå har byttet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde bilen oppe på bukk idag og sjekket ALT av foringer og stag under bilen!

Ingenting som var løst eller gav etter!

Da er siste mulighet støtdempere altså?? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sa i min forrige post fant de ingenting på EU-kontroll engang, men når jeg byttet bl.a linken til stabstaget ble det stille. At lyden forsvinner under bremsing er igrunn bare bekreftelse, men det er jo svært enkelt å ta av demperne og teste disse også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke stabstag på bilen min, så jeg har ikke anelse om hvor lyden kommer fra!

Men som du sier, så er det kjappt å sjekke bakdempere som jeg mener er siste utvei nå.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det heeelt sikkert dempern som har er gåen, evt fryst.. Har samme på Caddyn nå.. Rakler som bare f.. Det kom akkurat når det ble bråkaldt her.. Pappa hadde samme på golfen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjetter på at det er demperen da, siden det har vart i et halvt års tid :P Men da vil vel bilen oppføre seg deretter og? Dvs. man presser ned, og bilen "dabber" :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt denne irriterende lyden siden romjula 2009 :P

Men er værst på vinterstid når vegvesenet ikke klarer å brøyte skikkelig..

Men får se på demperne til helga når jeg har tid.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet quattro/camberstag bak på begge sider og hatt nede fjærbein bak. Jeg så ingenting uvanlig der.

Den gummiforinga på toppen var hel og pen. Demperen virka også OK .

Da står jeg igjen med foringer i bærearm bak da altså!?

Lurer på om det kan være den fremre foringen? For lyden kommer fra under baksetet en plass.

Er det enkelt å bytte denne i garasjen? Må man ha presse for å få i den nye eller er denne skrudd fast?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.Hadde også en sånn dunkelyd på min s6.Holdt på lenge for og finne feilen,og byttet div deler uten hell.På min var problemet fjærsetet.Der hadde det rustet rundt hullet til demper og "ringen"løsnet.Merkelig feil,men for og finne det ut,må du ta ut fjærbein og plukke det helt fra hverandre.

Mvh Kjetil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Da skal jeg skru det av en gang til å sjekke nærmere!

Hva byttet du da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Da skal jeg skru det av en gang til å sjekke nærmere!

Hva byttet du da?

Byttet fjærsetet/skål.Kostet vel 2-300kr orginalt på møller:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg omsider blitt kvitt denne dunkelyden.

Det viste seg at det var ødelagte foringer på fremre feste til begge bærearmene bak som laget lydene.

Det kommer opp feil foringer når det ble søkt opp med skiltnr.

Kommer da opp :

4A0 511 247B x2

4A0 511 249 x2

Disse bygger 4mm for mye iforhold til braketten.

Jeg måtte ha :

443 511 247D x 4

De gamle foringene hadde dette delenummeret.

Disse kommer opp på eldre Audi 100 og Audi V8 i ETKA katalogen hos Audi forhandleren.

2012-02-23165517.jpg

2012-02-25150801.jpg

2012-02-25150826.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.