Løsne drivknute fra drivaksel??

Anbefalte innlegg

Hvordan i heiteste huleste skal man løsne drivknuta fra drivaksel så man får på ny mansjett??

Har fått akselen ut av lagerhuset, så far so good (men unntak en caliper som satt (/#"¤#/&¤%#&/¤#%), men nå er totalt brems i garasjen.

Trenger hjelp fort!?

A6 2001 mod, 2,5 tdi quattro

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke bare å nappe den ut da? Sitter i en låsering som blir "fjærbelasta" på en måte, sprengring kanskje det kalles?

Vertfall sånn på min, at du må nappe den hardt ut for å få løsna'n. Og den er like hard å få innpå igjen også nesten, men da er skråen på splinesen litt mindre slik at det går litt lettere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har muttertrekker skrur du bolten inn i knuta igjen, helt inn, så slipper knuta. Da er det bare å banke den forsiktig av.

For å få den inn er det bare å være helt sikker på at splinesen treffer, så banke den innpå. Du bør skru hele akselen ut av bilen, så ikke indre drivledd går fra hverandre når du banker..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker å skru bolten inn igjen til den spretter av.. gjort det på min ihverfall...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med å skru inn igjen bolten har jeg aldri tenkt på, smart!

Men jeg har aldri demontert indre knuten før jeg bytter noen ytre drivknute, aldri hatt problemer med indre knute som har gått i oppløsning eller noe heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt akslingen på bilen jeg når jeg har skiftet knuten jeg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall opplevd at det er vanskelig å banke på knuta, fordi det fjører veldig i indre leddet. Også opplevd at ei kule har hoppa ut pga drivakselen ikke står rett når man banker på det ytre leddet.

Dette gjelder jo spessielt nyere biler der låseringen er veldig stram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da drar du på biltema. kjøper en knuteavdrager og en glidehammer

da går det som en lek :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilteme sin glidehammer har samme gjenger som bolten til drivkuten som sitter på S4/S6 of 2,5tdi C4. Så har kan glidehammeren skrus rett i knuten. Vet ikke om det er samme gjenger på de nyere drivknutene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ergo, det er da gjennomgående hull fra drivknuta til akselen, slik at når bolten skrus inn så skyver den på den indre splintsen til drivakselen?

Am I right?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ergo, det er da gjennomgående hull fra drivknuta til akselen, slik at når bolten skrus inn så skyver den på den indre splintsen til drivakselen?

Am I right?

Ja, nå du skrur inn bolten igjen, skyver du knuta ut og over låseringen.

Når du skal bytte mansjet på multilink så er det bare å ta av den bakre nedre armen, da får du lett nappa ut drivknuten når du har full sving på dekket. mye lettere og mindre arbeid enn å ta av hele akslingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd å skru inn bolten og fått den godt sentrert, bruker 1/2" skralle på insex 17mm pipe, men læll - etter å prøvd å dra med noget med krefter så er det ikke antydning til bevegelse......

Mer krefter??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer POWER!;p dra på med en muttertrekker.! skal du bytte mansjett? hvis du skal det så er det bare å skru bolten helt inn også litt ut igjen og da er det bare å slå på drivknuta til den detter av. men pass på å hold drivakselen så den ikke detter av på indre-knute, for de er ett lite helvette å sette sammen igjen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man demoterer indre drivknute så renner vel olja av kassa også?

Har ikke muttertrekker, litt vondt å reise på jobb en tur nå ;)

..........men har latmannsarm og vel gode 100 kg å dytte på :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, renner ikke ut noe olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det bare er å smelle knuta inn igjen??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det bare er å smelle knuta inn igjen??

ja men husk å se at låseringen er hel før du slår den inn denne burde helst byttes! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er ytre du tenker på er det bare å slå den på igjen. Pass på så du får den til entre splinsen før du bruker hammer'n!

Du kjenner at den sklir inn ca 5mm, etter det kan du bruke hammer'n. Enten på den gamle bolten eller legg noe mellom så du ikke skader ytre drivleddet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sleit som faen på a8n min og, panka og panka og til slutt slo jeg den ut av indre drivledd, da måtte jeg jo bare ta ut hele akslingen og sette den sammen igjen på indre lett, deretter prøvde jeg med den skru metoden men fikk det ikke til selv med latmansarm. det siste jeg gjorde da var å finne vinkelslipern og kløyve den ytre drivknuta, da var problemet løst:D men da må man være stø på handa! Jeg skar så jeg var en halv millimeter fra splines. da panka jeg den av:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk veldig greit de første 2 cm, men nå er det bom stopp på tur inn!!

Har ei 2,5kgs plastikklubbe som jeg hamrer til med - men akk nei...... Slegge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det låseringen som ikke sitter riktig, ta den av igjen og prøv på nytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er derfor man skrur ut hele akselen og setter den i skrustikka...

Plastklubbe duger ikke, må ha skikkelig hammer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det låseringen som ikke sitter riktig, ta den av igjen og prøv på nytt.

Hvordan får denne sittet feil? Det er jo kun et rundt spor i akslingen, kan ikke i min villeste fantasi se et at det er forskjell på opp eller ned....?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den har kilt seg da vettu! skjedde med a8n når jeg bytta der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

if in doubt, get a bigger hammer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.