Matt reflekslist type 85. Hvordan redde?

Anbefalte innlegg

Reflekslista som er av original sotet type har blitt matt. Noen som har noen triks for å redde denne?

 

Har prøvd å pusse opp igjen med en flanell rondel, med litt positivt resultat ut mot kanten hvor lista er minst matt. Men mot midten "biter" ikke denne på.

 

Lista har et spettete parti på midten som er av bedre karakter som man ser av bildene.

IMG_0895web.jpg

IMG_0893web.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så ille ut, jeg ville godt for våtslip. Prøv deg frem med f.eks 2000, så opp til 3000, deretter polere opp med roterende maskin med grov rubbing til fin polish. Om det ikke holder med 2000 korning, kan du gå lengre ned på skalaen. 1200 f.eks.

 

Hva er det svarte greiene. Er det møkk på utsiden eller innsiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt hva som har skjedd ang det mørkere partiet i midten. Ser nesten ut som fuktighet på innsiden.

 

Takk for tips! Manuell våtsliping da med hånda? ikke med maskin vil jeg tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville vært veldig forsiktig og helst unngått alle former for maskinarbeid. Du må være forsiktig med varmen så ikke du skader plasten ytterligere. Personlig ville jeg først og fremst (før sandpapiret) forsøkt med en grov polering, jeg tenker da på Autosol krompolish, denne er en grov rubbing som også er flott å bruke på plastikken på f.eks. baklykter og blinklys. Deretter kan du etterbehandle med en vanlig polering evt. hardvoks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd med autosol, uten noen form for bedring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du får lista blank kan du også spraye på klarlakk. Jeg vet det har vært gjort med godt resultat på flere slike lister, men husker ikke detaljene rundt forbehandlingen.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt grundig fin rubbing på min ilag med silikonfjerner å lagt primer + ripefast klarlakk.. Bedre blir det ikke. Og mye mer holdbart en polering er det og. Den var like matt som din..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Våtslip med 2000 etterfulgt av 3000, så på med grov polish og ull...

 

Ser også ut som du bør ta av glasset og rense på baksiden gitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at det lå et lag klarlakk på denne lista. Og når jeg fikk av denne ble det litt lette kan man si.

 

Har nå polert opp med en flanell rondel med fint slipemiddel + et par omganger med autosol. Deretter noe grønn bumper care fra autoglym. Ble en bra forvandling. Bilder kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt grundig fin rubbing på min ilag med silikonfjerner å lagt primer + ripefast klarlakk.. Bedre blir det ikke. Og mye mer holdbart en polering er det og. Den var like matt som din..

 

?? Bedre blir det ikke? Hva er vitsen med å legg så mye jobb i det, og penger for de som ikke kan lakkere strøkent selv?

 

Her er et eksempel. (bilder lånt fra en tråd på dcn forumet)

 

Før polering:

S03 Gold på orange Über, 2 runder på ca 1500 rpm, litt press og rett av.

 

4824559863_0a9295a124_b.jpg

 

Etter

 

4824562537_701c4983a0_b.jpg

 

Før:

 

4825172902_b077109393_b.jpg

 

Etter:

 

4824566291_aa3138ecd9_b.jpg

 

 

Dette er jo bedre enn nytt, uten å drive å surre med lakkering.

Når det er sagt vil jo ikke dette se bra ut uansett om du ikke får fjernet møkka på innsiden da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjenn. Drev å polerte på plasten på hovedlyktene jevnt å trutt på en vw bora eg tidligere eigde.. Men de holdt aldri særli lenge. De ble bare rett å slett matt iløpet av noen få uker. At det holder seg pent lenger en en klarlakkfinish, har eg enda tilgode å se. Men dette er da min erfaring og fremgangsmåte. Andre kan gjerne gjøre det like bra.

Hadde eg funne att bildene av baklyktene og refleksplata, kunne eg gjerne postet det, men alt er ikke samlet enda.

Har gjort samme på a4'en.. men da til fordel for litt soting..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjenn. Drev å polerte på plasten på hovedlyktene jevnt å trutt på en vw bora eg tidligere eigde.. Men de holdt aldri særli lenge. De ble bare rett å slett matt iløpet av noen få uker. At det holder seg pent lenger en en klarlakkfinish, har eg enda tilgode å se. Men dette er da min erfaring og fremgangsmåte. Andre kan gjerne gjøre det like bra.

Hadde eg funne att bildene av baklyktene og refleksplata, kunne eg gjerne postet det, men alt er ikke samlet enda.

Har gjort samme på a4'en.. men da til fordel for litt soting..

 

Polert for hånd med forbrukerprodukter eller maskin og proffprodukter? Vesens forskjelle jeg kan forklare forskjellen på.

 

Bildene jeg har postet over her har compounden, padden og maskinen slipt bort alle ripene som ligger øverst i plasten på lykta, og den blir slett og blank som ny. For å få den like matt som den var må bilen eks. vaskes maaaange ganger i børstemaskin, lyktene skures mange ganger svært møkkete med lyktevaskern på bensinstasjon osv. Blir ikke i nærheten engang av hvordan de var etter noen vanlige håndvaskvask.

 

Om du derimot har polert med maskin eller for hånd med forbrukerprodukter som fyller ripene, men ikke fjerner de stemmer nok din beskrivelse. Det blir to helt forskjellige verdner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M perfect-it 4 stegs serien. Flex roterende med 125mm og 75mm.

Ser poenget deres. helt klart. Har polert mange front- og baklykter pga striper som forsikringsselskapene ikke vil erstatte. Både med og uten vannsliping. Men ikke resultatet blir sjelden like bra og holdbart. Hovedlyktene eg hadde er da skrekkeksempel på det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdaterer denne, da det har kommet en ny resept med arbeidslyst.

 

En reflekslist fra herrens år 1986. Vasket og klar for nedmatting.

IMG_5529.jpg

 

IMG_5530.jpg

 

Etter en omfattende nedmatting, for so å gjenta alt en gang til, har den blitt lakkert med kunststoffprimer og klarlakk.

IMG_5531.jpg

IMG_5533.jpg

IMG_5535.jpg

 

Den detaljerte strukturen kommer fint fram igjenn. Blitzen gir intrykk av på ene bilde er den altfor lys, og uten blitz er den altfor mørk. Har ikkje forandrer sotingen som er på denne med farger i klarlakken el. lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så meget bra ut dette :)

 

Må nok prøve dette selv på min, den har også sett bedre dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp\få en grå rubbeklut fra 3M, og så bruker fukter du den med en mild silikonfjerner mens du rubber på i sirkler og på kryss å tvers. . Ikke noe sterkere stoffer en det. Plastprimer som er transperent er ikke alle som har lenger pga voc krav som stilles til produsentene, så spør en levrandør i god tid etter det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra det der Odd Arne. Helt glemt denne tråden jeg, men får komme med bilder av hvordan min ble og da.

 

Det jeg gjorde var:

 

-Fjernet klarlakk

- Pusset med flanellrondel med slipesteiner i fra Gasolin. 2 grovheter

- Et par omganger med autosol

- smurte inn med servoolje

IMG_0899web.jpg

IMG_0900web.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.