#1 Skrevet August 30, 2010 hvor langt skal tåkelysene lyse i utgangspunktet? synes mine lyser veldig kort... om jeg har kun tåkelys på om kvellen ser jeg ikke en dritt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 30, 2010 skal ikke lyse så veldig langt de.. Vet ikke hva normalen er, men maks et par meter i fra bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 30, 2010 Tåke-/kurvelys er vel kun ment til bruk ved svingkjøring og kjøring i tåke i meget lave hastigheter. Hvis du synes du ikke ser en dritt når du bare bruker tåkelys når det er mørkt, hvorfor i all verden har du dem på da? Sett på nærlys (og husk for all del og skru AV tåkelysene) når det er mørkt så tenker jeg du ser litt bedre. Tåkelys er ikke tillat å bruke om kvelden uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 30, 2010 Avhenger veldig av konstruksjon og plassering av lysene, og ikke minst at pærene er av bra kvalitet og har tilstrekkelig spenning Mellom 5 og 20m vil jeg tro er vanlig, dog er nok ikke lyset brukbart mer enn max 10m såfremst vi ikke snakker refleks e.l. Eksempelvis ser jeg at lysene på 3`er Golfen lyser opp bakken nærmere 10m foran bilen, men at lyset gjengir skikkelser og gjenstander 15m foran, dog ikke brukbart som kjørelys eller lignende.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 30, 2010 Tåkelys er også litt skummelt å bruke når det er mørkt da det sterke lyset lurer deg til å tro at du har bedre sikt enn det du har. Noe å ha i baktankene til de som bruker tåkelys om kveldene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 30, 2010 Tåke-/kurvelys er vel kun ment til bruk ved svingkjøring og kjøring i tåke i meget lave hastigheter. Hvis du synes du ikke ser en dritt når du bare bruker tåkelys når det er mørkt, hvorfor i all verden har du dem på da? Sett på nærlys (og husk for all del og skru AV tåkelysene) når det er mørkt så tenker jeg du ser litt bedre. Tåkelys er ikke tillat å bruke om kvelden uansett. er det ikke tillat å bruke tåkelys om kvelden?? btw: har dem ikke på, har prøvd å ha dem på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 30, 2010 http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#15 Les paragraf 15 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 30, 2010 http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#15 Les paragraf 15 har egentlig fått svar på spørsmålet mitt, men takk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 30, 2010 For innstillingens del, sett bilen langs med en vegg (ikke på tvers mot veggen), og still tåkelysene så de lyser en anelse under vannrett. Lysstrålen bør vel ha et fall på ca 10 cm på 5 meter. Det er altfor mange biler som har tåkelys som er stilt for høyt (akkurat som nærlysa) og dermed blender motgående trafikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 30, 2010 For innstillingens del, sett bilen langs med en vegg (ikke på tvers mot veggen), og still tåkelysene så de lyser en anelse under vannrett. Lysstrålen bør vel ha et fall på ca 10 cm på 5 meter. Det er altfor mange biler som har tåkelys som er stilt for høyt (akkurat som nærlysa) og dermed blender motgående trafikk. det er ikke justering opp og ned på lysene, og de lyser ihvertfall ikke for langt opp. men derimot for langt ned mener jeg. skjønnte jeg det rett så skal de lyse veldig langt ned, men kan ikke tru at de skal lyse under bilen, de skal vel lyse så de faktisk har en misjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 30, 2010 Alle tåkelys har en opp/ned justeringsmulighet, derimot kan de ikke justeres sidelengs. De skal, som sagt, justeres slik at lysstrålen er like under horisontalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 30, 2010 Jeg har bestandig justert tåkelys til ca 20 meter rekkevidde. Fikk da følgende kommentar på EU-kontr. hos NAF: "Heisann, lysene er jo faktisk rett justert!" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 30, 2010 husk på at visst du bruker tåkelysene om kvelden / natten å de bare lyser 20meter, å du kjører i 80km/t, altså 22meter pr sekund, så kan du ikke se en jækla dritt egentlig hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 31, 2010 Ja, foran bilen ja, men skrått ut til siden ser du elgen tidsnok til å kunne svinge unna nok til å unngå å få den i sida. Dessuten er de mest av nytte i landlige sideveier - der går det sjelden i 80 - da er det ikke lys-bruk som er det største problemet til sjåføren (tar da utgangspunkt i de veier jeg har i mitt distrikt ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 31, 2010 2010 modell Mercedes Vito som jeg kjører på jobben, der er tåkelysene innstilt slik at de lyser nesten like langt som nærlysene. Tipper tåkelysa lyser rundt 30-35 meter på den bilen, og nærlysa 40-50 meter. Der kan ikke tåkelysa justeres separat av hovedlysene, alle tre reflektorer (nær, fjern og tåke) er laget i ett stykke plastikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 31, 2010 Alle tåkelys har en opp/ned justeringsmulighet, derimot kan de ikke justeres sidelengs. De skal, som sagt, justeres slik at lysstrålen er like under horisontalt. hvor du har det i fra?? kom å se på mine lykter så skal du se at det er kun justering til sidene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 31, 2010 Spiller det noe rolle da? Du bruker ikke tåkelysa for å se bedre når du kjører likevel, men kun for at det ser kult ut, så om de lyser rett i bakken så går det helt fint. Ser jo kult ut;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 31, 2010 Spiller det noe rolle da? Du bruker ikke tåkelysa for å se bedre når du kjører likevel, men kun for at det ser kult ut, så om de lyser rett i bakken så går det helt fint. Ser jo kult ut;) du har vel litt rett mikkel, men er høvelig å ha litt ekstra lys i snøfåkken om vinteren ;D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 1, 2010 Om tåkellysa dine er brukanes for å gi ekstra lys framover, så er de nok ikke veldige gode for møtende trafikk Skikkelige nærlys ala xenon holder i massevis;) Jeg har xenon i nærlys og tåkelys, og jeg ser ingen forskjell når jeg skrur på tåkelysa om kvelden sammen med nærlys..Men fjærnlys derimot, der har jeg to tusenmetre på taket med xenon, da har du lys.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 1, 2010 Samme erfaring her, tåkelysa (med höen pærer) vises ikke når jeg har xenon i nærlys. NULL forskjell med de på eller av Men prøv å slå på bare tåkelys, trur jeg skal kjøre av veien!!! helt svart jo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 1, 2010 Samme erfaring her, tåkelysa (med höen pærer) vises ikke når jeg har xenon i nærlys. NULL forskjell med de på eller av Men prøv å slå på bare tåkelys, trur jeg skal kjøre av veien!!! helt svart jo jepps:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 1, 2010 Om tåkellysa dine er brukanes for å gi ekstra lys framover, så er de nok ikke veldige gode for møtende trafikk Skikkelige nærlys ala xenon holder i massevis;) Jeg har xenon i nærlys og tåkelys, og jeg ser ingen forskjell når jeg skrur på tåkelysa om kvelden sammen med nærlys..Men fjærnlys derimot, der har jeg to tusenmetre på taket med xenon, da har du lys.. ja men de tusenmetringene hjelper ikke når det er snøfåkk. da må du ha lys som lyser under snøen, ikke midt i... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 1, 2010 hvor du har det i fra?? kom å se på mine lykter så skal du se at det er kun justering til sidene Betaler du flybiletten, så skal jeg gjerne komme. Alle biler jeg har hatt (med originale integrerte tåkelys) har kun hatt høydejustering av tåkelysa, men ikke noen sidelengs justering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 1, 2010 Betaler du flybiletten, så skal jeg gjerne komme. Alle biler jeg har hatt (med originale integrerte tåkelys) har kun hatt høydejustering av tåkelysa, men ikke noen sidelengs justering. ja men disse er ikke originale.. trikset litt så fikk jeg dem litt høyere, nå har de en misjon faktisk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...