Anbefalte innlegg

Turboen din lader neppe 1.3 på høyt turtall, men heller mellom peak moment og peak hk. Og det er der man gjør det meste av den daglige kjøringen.

 

hva er peak moment og peak hk?

turboen min lader på 1.3 på høyt turtall, hvorfor trur du ikke det?

altså den ligger jo ikke på 1.3 hele veien, men når jeg akkselerer og begynner å bikke over 4k rpm.

men om jeg ligger på la oss si 3k rpm i enn viss periode så jobber den jo ikke noe serlig på flata, det er jo logisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du 1,3 over 4k rpm?!? : eek : Skal ikke se bort i fra at den boksen kan koste deg ett turbobytte på sikt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det samme reagerte jeg også på - hørtes nesten urealistisk ut med så mye trykk over 4000rpm.

 

Jeg hadde ihvertfall fjernet boksen med en gang - samme hvor moro det enn er, og heller investert i en skikkelig chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du 1,3 over 4k rpm?!? : eek : Skal ikke se bort i fra at den boksen kan koste deg ett turbobytte på sikt....

 

ja hvis du ikke skjønnte det så kjører jeg diesel og den har ett maks turtall på 5k rpm.

så det vil si når den er bikket over 4k, så er den jo rundt 4k og en halv. så da er den jo rett før maks turtall. då skjønner jeg ikke hvor du mener jeg skal ha turbo trykket? på 5000 rpm? da er jo motoren blåst

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullt klar over at du kjører diesel og jeg tror nok jeg har grei kontroll på hvor trykket skal være. Hadde du vært medlem her litt lenger så hadde du nok forstått ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullt klar over at du kjører diesel og jeg tror nok jeg har grei kontroll på hvor trykket skal være. Hadde du vært medlem her litt lenger så hadde du nok forstått ;)

 

kan godt være du har peiling på turbo, for det har ikke jeg.

men blir ikke klokere av den diskusjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja hvis du ikke skjønnte det så kjører jeg diesel og den har ett maks turtall på 5k rpm.

så det vil si når den er bikket over 4k, så er den jo rundt 4k og en halv. så da er den jo rett før maks turtall. då skjønner jeg ikke hvor du mener jeg skal ha turbo trykket? på 5000 rpm? da er jo motoren blåst

Istedenfor å være vrang, så tror jeg du kan gjøre lurt i å høre litt på Petter. Er vel kanskje den med mest peiling på diesel i hele VACN.

 

Ja, diesel kan ha turtall så høyt opp, men det er ikke dermed sagt at det er så langt du burde dra den. Har jo et helt annet arbeidsområde enn en bensinmotor. På damas 1.9TDi (90hk) drar jeg den sjelden over 3500rpm, rett og slett av den grunn av at det er mer å hente på å gire fremfor å dra den unødig langt på turtallet. Drar du den til 4500rpm hver gang du kjører litt inspirert, så holder motoren igjen mer enn den akser, noe du strengt talt burde merke godt når du da girer opp.

 

Fjern boksen, send en PM til Petter, så ordner han en skikkelig chip til deg som både du og motoren din får mer glede av;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Istedenfor å være vrang, så tror jeg du kan gjøre lurt i å høre litt på Petter. Er vel kanskje den med mest peiling på diesel i hele VACN.

 

Ja, diesel kan ha turtall så høyt opp, men det er ikke dermed sagt at det er så langt du burde dra den. Har jo et helt annet arbeidsområde enn en bensinmotor. På damas 1.9TDi (90hk) drar jeg den sjelden over 3500rpm, rett og slett av den grunn av at det er mer å hente på å gire fremfor å dra den unødig langt på turtallet. Drar du den til 4500rpm hver gang du kjører litt inspirert, så holder motoren igjen mer enn den akser, noe du strengt talt burde merke godt når du da girer opp.

 

Fjern boksen, send en PM til Petter, så ordner han en skikkelig chip til deg som både du og motoren din får mer glede av;)

 

vet godt at man heller girer opp enn å dra den ut. leste litt om box og fant ut at det som den som regel kan skade er dieselpumpen, siden den gjør om signalene og dieselpumpen vil få stor belastning.

 

noe som kanskje ikke heller er så bra, siden dieselpumpen ikke er så billig heller. men kan tenke meg at en chip vil gjøre skade den også. den henter jo tross alt ut mer hester enn en box...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvølgelig sliter all "trimming" mer kontra det å kjøre originalt, men er også mange forskjellige måter å gjøre det på. En boks er feil måte, og en chip er riktig måte. Verre enn det er det ikke.

 

Hvorfor ser du tydeligvis her:

...uten å endre ladetrykk, injeksjonstidspunkt, pedal respons, momentbegrensning (endres jo på en måte, men helt uten å ha noe som helst kontroll). Egentlig lite kontroll på økning av diesel mengden også sett i forhold til turtall....

 

Nytter ikke bare å pøse på med enten mer drivstoff eller luft - begge deler må til.

 

Men som sagt, hvis du er ute etter en sprekere bil, ville jeg ikke nølt med å sendt en PM til Petter for å høre hva han anbefaler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse motorene tåler finfint å bli dratt til 4500rpm, er ikke det jeg hinter til, men at en gt1749v som du har holder på å krepere ved så høyt trykk OG på så høyt turtall da den overhode ikke er i stand til å levere så mye luft over tid. Trykktoppen skal komme tidligere i registeret med en kontrollert topp og så må trykket tas nedover mot slutten av registeret for turboen i prinsippet ikke er stor nok og holder ikke ut hele veien. Lett å se på dynomålinger av f.eks. 150 hesteren at den holder lenger ut på turtallet enn 130hk og de mindre rett og slett pga større turbo. Med boks har ikke ECU kontroll for det er en boks som manipulerer signalene den sender ut.

 

Daukjøring kokser bare fast vnt mekanismen, soter innsuget tett (hvis en fortsatt har EGR) osv, så ikke vær redd for å strekke på beina litt og bruk større deler av turtallsregisteret. Men boksen du bruker nå gir deg garantert ikke den effekten den lover og du risikerer at boksen kan koste deg dyrt i form av turbohavari....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse motorene tåler finfint å bli dratt til 4500rpm, er ikke det jeg hinter til, men at en gt1749v som du har holder på å krepere ved så høyt trykk OG på så høyt turtall da den overhode ikke er i stand til å levere så mye luft over tid. Trykktoppen skal komme tidligere i registeret med en kontrollert topp og så må trykket tas nedover mot slutten av registeret for turboen i prinsippet ikke er stor nok og holder ikke ut hele veien. Lett å se på dynomålinger av f.eks. 150 hesteren at den holder lenger ut på turtallet enn 130hk og de mindre rett og slett pga større turbo. Med boks har ikke ECU kontroll for det er en boks som manipulerer signalene den sender ut.

 

Daukjøring kokser bare fast vnt mekanismen, soter innsuget tett (hvis en fortsatt har EGR) osv, så ikke vær redd for å strekke på beina litt og bruk større deler av turtallsregisteret. Men boksen du bruker nå gir deg garantert ikke den effekten den lover og du risikerer at boksen kan koste deg dyrt i form av turbohavari....

 

joda, jeg skjønner hva du mener, men hvis jeg holder meg til "normal" kjøring (noe som jeg gjør) så er den aldri på 1.3 og hverfall ikke over lengere tid.

hvis jeg hadde en chip, hva ville trykket maksimum være på da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,2 bar er absolutt maks stabile trykk for din turbo hvis du vil at den skal overleve, men trykket bør tas nedover på sluttet av turtallet, ikke oppover som din hvis jeg forstår deg rett? Trykktoppen skal komme tidlig rundt 2500rpm og så stabiliseres og holdes jevnt opp til rundt 3800rpm og så gradvis tas nedover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,2 bar er absolutt maks stabile trykk for din turbo hvis du vil at den skal overleve, men trykket bør tas nedover på sluttet av turtallet, ikke oppover som din hvis jeg forstår deg rett? Trykktoppen skal komme tidlig rundt 2500rpm og så stabiliseres og holdes jevnt opp til rundt 3800rpm og så gradvis tas nedover.

 

trykket blir høyere etter turtallet ja. den stiger til å begynne med, og glir sakte opp etter hvert. men om jeg ikke overstiger 4k rpm så vil den ikke være høyere enn ca 1.1 tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du "boost creep" og det er ikke sunt for turboen i det hele tatt... Kan justere stoppskruen litt på vnt armen for å se om det hjelper, men først som sist ta av boksen og sleng den i søppelbøtta før den tar knekken på turboen din og få i en skikkelig chip som har kontroll. Du har gått i den klassiske "buy cheap, buy twice" fella ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du "boost creep" og det er ikke sunt for turboen i det hele tatt... Kan justere stoppskruen litt på vnt armen for å se om det hjelper, men først som sist ta av boksen og sleng den i søppelbøtta før den tar knekken på turboen din og få i en skikkelig chip som har kontroll. Du har gått i den klassiske "buy cheap, buy twice" fella ;)

 

du kan vel ha rett, men om jeg henter meg en chip så vil det ikke bli med det første. må vel ha råd til det også :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holdt foresten følge i aksen til en eclipse på 150hk, hehe (og han akkselerte før meg) var jo morsomt da ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg nye dyser først... PP764.. Bare de gir mer en den "boksen" du har nå.. Så kan du chippe den.. Da havner du på 145-150hk sånn ca..

 

men hør på Petter.. lønner seg det(selv om det er dyrt da han setter griller i hodet på deg) :D

 

Kun chip er vel ca 135-140hk en plass.. Så da sier det seg at "boksen" ikke gir deg 145hk i motoren ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg nye dyser først... PP764.. Bare de gir mer en den "boksen" du har nå.. Så kan du chippe den.. Da havner du på 145-150hk sånn ca..

 

men hør på Petter.. lønner seg det(selv om det er dyrt da han setter griller i hodet på deg) :D

 

Kun chip er vel ca 135-140hk en plass.. Så da sier det seg at "boksen" ikke gir deg 145hk i motoren ;)

 

nei vet ikke hva den boksen kan gi egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.