#1 Skrevet August 30, 2010 Til vinteren ønsker jeg å kjøre på piggfrie vinterdekk beregnet på nordiske forhold på RS4 8x18 ET43 på min A6 4F. Dekkdimensjonen på sommerhjulene jeg har hatt på disse felgene er 245/40-18. Valget står da mellom piggfrie vinterdekk i dimensjonen 225/45-18 eller 245/40-18. Noen med erfaring på disse dimensjonene på vinterføre eller med synspunkter "225/45-18 vs 245/40-18" ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 31, 2010 Til vinteren ønsker jeg å kjøre på piggfrie vinterdekk beregnet på nordiske forhold på RS4 8x18 ET43 på min A6 4F. Dekkdimensjonen på sommerhjulene jeg har hatt på disse felgene er 245/40-18. Valget står da mellom piggfrie vinterdekk i dimensjonen 225/45-18 eller 245/40-18. Noen med erfaring på disse dimensjonene på vinterføre eller med synspunkter "225/45-18 vs 245/40-18" ? Har hatt begge størrelser, først Yokohama IG i 225/45 så Nokian Hakka i 245/40 på "RS6" felg i 8x18 ET43. Sistnevnte er endel bredere og beskytter felgen mye bedre og jeg opplevde ca samme framkommerlig, men generelt er vel smalere bedre. Begge deler funker helt fint, men sistnevnte er kanskje mer kurrant hvis du vil skrive de inn i vognkortet e.l. siden det er samme som bilen ble levert på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 1, 2010 Skal kjøpe fra tevo nå 225/40R18 93/1(?) T Di fleste mener T merking er bra Ferdig pålagt 5000 Nangkang Har 3-4 kompiser med vag som ikke vil ha noe annet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 1, 2010 Takk for svar! I utgangspunktet var jeg mest lysten på det smaleste 225/45-18 da jeg tror det skjærer bedre og ikke flyter så lett. Standard dimensjon 245/40-18 virker litt svulmende på 8x18 så det hadde vært kjekt å se hvordan 225/45-18 tar seg ut, ikke bra vis felgene blir veldig utsatt. Min bil er levert fra fabrikk med 245/40-18 og da antar jeg det står i vognkortet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 1, 2010 Skal kjøpe fra tevo nå 225/40R18 93/1(?) T Di fleste mener T merking er bra Ferdig pålagt 5000 Nangkang Har 3-4 kompiser med vag som ikke vil ha noe annet Er det bra vinterdekk, høres ut som en bra pris? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 1, 2010 Er det bra vinterdekk, høres ut som en bra pris? Både simon Haugvik her på forumet har prøvd å noen andre kompiser å di er stor fornøyd:) bare sørg for at dem ikke er v eller h merka 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 3, 2010 Du kan tydligvis ikke velge og vrake blant nordiske vinterdekk i disse dimensjonene. Yokohama IG, Nokian Hakka, Nangkang er nevnt her i aktuelle dimensjon. GoodYear har også nordiske vinterdekk i 225/45-18 Flere med erfaring eller dekk anbefaling på nordiske vinterdekk i 18" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 6, 2010 I vinterdekk 225/45-18 ser det ut som valget står mellom Goodyear Ice Navi (nordisk) vs Nankang Snow (ikke nordisk) og da klinger Goodyear best ? Har ikke sjekket prisen på disse enda! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 6, 2010 I vinterdekk 225/45-18 ser det ut som valget står mellom Goodyear Ice Navi (nordisk) vs Nankang Snow (ikke nordisk) og da klinger Goodyear best ? Har ikke sjekket prisen på disse enda! Klart goodyear stiller best... Men så lenge nangkang ikke er merka med v eller h så er det bra.. Har ikke prøvd selv men ikke hørt noe negativt om dem.... Prismessig vinner vel nangkang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 6, 2010 Har veldig gode erfaringer med Yokohama Ice Guard både i 225/45/18 (på A6) og i 215/45/17 (på A2). Disse er Q merka og er der med veldig myk og god gummi på i forhold til andre "tysklands" vinterdekk som er stein harde. Men om du skal handle på dekkonline o.l. får du ikke tak i Q merka dekk, pga at det er et europerisk firma som selger "tyske"dekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 6, 2010 Michelin leverer også nordiske vinterdekk i 225/45-18. Og Michelin er ikke dyrere enn f.eks Nokian i år, prisene er senket fra tidligere år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 6, 2010 Men om du skal handle på dekkonline o.l. får du ikke tak i Q merka dekk, pga at det er et europerisk firma som selger "tyske"dekk. Handler over disk......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 7, 2010 Handler over disk......... Er best det ja. Jeg handler kun av Jon (Jons dekk og felg) der får jeg bra priser og ekstremt god service. Ender som regel opp med sånn ca lik pris på dekk (inkl. montering og balansering) som det de koster på feks. dekkonline. Så da sparer jeg de kronene på omlegging. Så jeg ser ikke poeget med å handle dekk på nett... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 7, 2010 Jon vet jeg hvem er, jeg har jobbet i samme firma som han for leeenge siden Hyggelig kar! Hvis det er han som jobber i "pholth" systemet hvor jeg handler. Kansje bedre kjent under DEKKMESTERN 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 14, 2010 I går fikk jeg montert nye piggfrie vinterdekk på bilen og det ble Goodyear Ice Navi 225/45-18, det så faktisk veldig bra ut Leverte bilen etterpå til en barndomsvenn av meg for full shining innvendig og utvendig. Deretter går den til full service for å være vinterklar til mitten av oktober hvor jeg tidligst har behov for bilen igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 15, 2010 Hva ble prisen på disse? Kunne tenke meg opp mot 15-1600 kr pr dekk, ferdig lagt på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 15, 2010 Hvor får du kjøpt Goodyear Ice Navi 225/45-18 til den prisen ferdig på bil ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 16, 2010 Nå spurte jeg om prisen på dekkene du kjøpte, og la samtidig inn hvor mye jeg ønsket å bruke Fikk tilbud på BF Goodrich til 1698 pr stk på mail i natt, men er usikker på kvaliteten på de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 18, 2010 Beklager, da oppfattet ikke jeg det! Jeg betalte kr.2100,- inkl pr. dekk med montering på bil med kr. 125,- inkl pr. dekk. Dyrt, håper de er bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 20, 2010 Det var dyrt ja, hadde ikke planer om å legge så mye i det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 7, 2010 I går fikk jeg montert nye piggfrie vinterdekk på bilen og det ble Goodyear Ice Navi 225/45-18, det så faktisk veldig bra ut Testvinner på "TV2 Hjelper deg" i går kveld så nå ble forventningene enda større 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 8, 2010 Vurderer disse selv. Har lenge vurdert 225/50-17, men har lyst på 18".. 17" ser litt smått ut på A6, men bør jo være litt praktisk og litt gummi som beskytter felgen.. Hvordan ble det med 8x18 på 225-dekk? Tror felgene jeg vurderer også er 8x18. Blir vel disse dekkene, Nokian Hakka R eller Michelin Maxi-Ice 2 på meg tror jeg. Prismessig ligger de kanskje likt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 8, 2010 Hvordan ble det med 8x18 på 225-dekk? Tror felgene jeg vurderer også er 8x18. Dette ble veldig bra i forhold til mine gamle 7,5 x 17 med 235/45-17 dekk. De gamle 17" hadde ET47 mot ET43 på 18" og det gjør underverker, fyller bedre opp i hjulhuset. Jeg skal ta et bilde så du får se hvordan det ser ut........... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 8, 2010 Hadde vært flott det Ja, ET47 bygger jo ikke særlig langt ut. Hadde selv 52 på de gamle 18" sommerfelgene, men der bygget riktignok eikene utover fra senter. Men det ble rimelig stor forskjell til 19" og 38ET Felgene jeg ser på til vinter har ET42. Var innom Dekklåven i dag og fikk byttet det ene sommerdekket som det var kast i. Spurte da om vinterhjul og han anbefalte ikke 18". Påstod at flere kunder hadde kommet tilbake og var misfornøyde bl.a. pga dårligere grep. Mente at mer gummi ga mer grep. Da var alternativene 225/50-17 eller 225/45-18. Heller muligens mot 17". Har akkurat kjøpt nye sommerdekk- og felger, og prishoppet fra 17" til 18" på vinter blir litt mye, føler jeg.. Goodyear hadde de ikke, Nokian i 17" kom på 12.750,- m/felger og Conti5 kom på 11.300,-... Hmmm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 9, 2010 Her kommer bilder av bilen med 18" vinterhjul, ikke veldig bra vær i dag tidlig da disse bildene ble tatt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...