#1 Skrevet August 31, 2010 Hadde bilen på EU-kontroll hos merkeforhandler (Albjerk) i dag og spurte i den forbindelse på pris på reg-reim-skifte ettersom bilen er 5 år i januar, men fortsatt er et godt stykke unna kilometerintervall for skifte. Fikk da beskjed om at de var gått bort fra per 5 år på skifte av reg.reim og vannpumpe, og at de i stedet lot det gåt til 120 000 km, samt at reim etc. ble sett på ved vanlig service for å vurdere behovet. Nytt for meg i hvert fall at de har endret policy på dette. Andre som har sett tilsvarende beskjed? Tenker det kanskje er en del som ikke tar dette på merkeverksted, og der andre verksteder bare skifter da selv om det ikke skal være nødvendig... (Ellers igjen god service fra Albjerk, og for foringene i forstilling som måtte skiftes var det ikke noe spørsmål om det var slitasje eller reklamasjonssak) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 31, 2010 Jeg snakka med en fra Møller Bil Haugesund, og han sa også at dem hadde begynnt å gå etter km intervall. Min bil har gått ca 70k etter sist bytte, men det er 6,5 år siden. Mekanikeren fra møller ville personlig ha bytta nå itilfelle den har begynnt å morkne litt, men verkstedet ville ha ventet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 31, 2010 Personlig tror jeg at jeg hadde holdt meg til fem/seks år eller antall km, hva som kommer først. Å skifte remmen er som regel billig i forhold til hva som blir av skader om remmen ryker. Billig forsikring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 31, 2010 Jeg fikk høre av møller at registerreim skal byttes etter behov. Ikke etter år/intervaller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 31, 2010 Som Dag sier så er det mye billigere å bytte regreim nå enn å vente itilfelle den ryker. Jeg har bestillt meg time til regreimbytte nå, for det er ei stund siden sist. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 31, 2010 Jeg fikk høre av møller at registerreim skal byttes etter behov.Ikke etter år/intervaller. Når er behovet da? Når den ryker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 31, 2010 og for foringene i forstilling som måtte skiftes var det ikke noe spørsmål om det var slitasje eller reklamasjonssak) Hva gjaldt dette? har selv en 06 Touran 2.0TDI der fjærbeinslagrene har knirket og klunket den siste tiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 31, 2010 Har fått samma beskjed på min A3, dvs etter behov ikke km/år. Min er vel nå 7år/110.000, så jeg tok selv kontakt med Møller og fikk byttet reima forrige uke. Om jeg tar den nå eller neste år er likegyldig for meg, bedre det enn å gå på havari. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 31, 2010 Hva gjaldt dette? har selv en 06 Touran 2.0TDI der fjærbeinslagrene har knirket og klunket den siste tiden. Har ikke merket noe fra forstillingen. Derimot har jeg knirking på den ene siden bak, men der fant de ikke noe (og når ejg kjørte der i fra var det heller ikke noe...). Det virker som knirkingen i hovedsak er der når det er varmt ute, samt at den forsvinner vel når jeg har kjørt et stykke. Ved at bilen dermed nettopp hadde vært kjørt et stykke når de tok en titt på den, fant de såklart ikke noe knirking. Er til vanlig nå, i hvert fall når det er varmt vær og bilen ikke har vært kjørt på noen timer, hvis man setter seg inn i bilen eller kjører over en fartsdump. Jeg skal innom om et par uker for å få tatt foringene, så de får ta en ny titt på det da. Det jeg imidlertid undrer meg om, er om det er disse foringene som var årsaken til lyden jeg bemerket i vinter når jeg var innom dem, men da fant de ikke noe, men mente det kunne være det ene vinterdekket som var ujevnt. Med det sagt, så er vel ikke et ujevnt dekk kanskje så "snilt" mot enkelte deler i forsillingen. Tenkte jeg skulle få sjekket dekk og felg nå. Siden man ikke fikk utgiftene til reg.reim nå, så blir det vel nye vinterdekk - hadde egentlig tenkt at de skulle få holde en sesong til. Fordekka mista en del pigger etter kjøring med tung henger i trange veier med bakker i vinter når jeg flytta.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 31, 2010 Har fått samma beskjed på min A3, dvs etter behov ikke km/år. Min er vel nå 7år/110.000, så jeg tok selv kontakt med Møller og fikk byttet reima forrige uke. Om jeg tar den nå eller neste år er likegyldig for meg, bedre det enn å gå på havari. Jeg har vel drivverkforsikring som gjelder fram til bilen er 7 år, så skulle greia gå til helvete er vel egenandelen vel egentlig billigere enn å skifte dette selv.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 31, 2010 Jeg skifta reg reimen og vannpumpa på min 04 a4 1.9 tdi på 80 000 km, da var bilen 5 år. Vannpumpen var det allerede godt med slakk i, så denne hadde ikke holdt frem til 120 000 km. Mange tenker ikke på det, men tomgangskjøring, som og stå i kø mye, la bilen gå mye på tomgang, også sliter på pumpen f.eks. Det skulle heller vært timeteller på motoren som forteller service intervaller på motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 31, 2010 Alle autoriserte vag verksteder SKAL følge samme liste hva gjelder skiftinterval på regreim. Denne listen endres løpende av fabrikk utifra erfaring og er tilgjengelig online. Det betyr at listen ikke er fast og SKAL sjekkes oppimot den enkete bil og motor hver eneste gang en interval opplyses. Listen er skriver beskyttet for at feil pga uoppdatert liste ikke skal skje. Ja det er biler som ikke har tid interval på regreim, det finnes også motorer som har tid men ikke km.. og noen som ikke har interval utover kontroll på service. Avvik om opplysninger rundt dette fra forhandler til forhandler skal IKKE skje.. og skyldes i tilfellet uvitende ansatte eller menneskelig svikt uansett.. Det skal ikke skiftes regreim utifra hva man husker er interval.. men utifra liste.. da listen og da interval tiden kan ha endret seg fra sisst man sjekket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 31, 2010 Alle autoriserte vag verksteder SKAL følge samme liste hva gjelder skiftinterval på regreim. Denne listen endres løpende av fabrikk utifra erfaring og er tilgjengelig online. Det betyr at listen ikke er fast og SKAL sjekkes oppimot den enkete bil og motor hver eneste gang en interval opplyses. Listen er skriver beskyttet for at feil pga uoppdatert liste ikke skal skje. Ja det er biler som ikke har tid interval på regreim, det finnes også motorer som har tid men ikke km.. og noen som ikke har interval utover kontroll på service. Avvik om opplysninger rundt dette fra forhandler til forhandler skal IKKE skje.. og skyldes i tilfellet uvitende ansatte eller menneskelig svikt uansett.. Det skal ikke skiftes regreim utifra hva man husker er interval.. men utifra liste.. da listen og da interval tiden kan ha endret seg fra sisst man sjekket. Ja, med merkeverkstedene er det vel ikke noe problem. Det kan imidlertid da være at andre verksteder ikke følger dette, og dermed kan det være at man skifter reim tidligere enn man trenger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 31, 2010 Når er behovet da? Når den ryker? Selv om det er intervaller på skifte, så betyr det ikke at reima varer så lenge. Har sikkert noe og si om bruken, en bil som kjører 10 000 km i året slites på en annen måte enn på en bil som kjører 40 000. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 31, 2010 Når er behovet da? Når den ryker? Ja hvordan finner man sånt ut? Måler det på strekk på reim? Min har gått 70.000 km siden forrige regreim skift, og det er snart 6 år siden Men jeg skal uansett skifte til vintern,samma hva forumpolitiet sier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 4, 2010 ---Fikk da beskjed om at de var gått bort fra per 5 år på skifte av reg.reim og vannpumpe, og at de i stedet lot det gåt til 120 000 km .... Jeg har en 07, Passat 2,0 TDI, trodde registerreima skulle skiftes på 120.000 men fikk sist uke vite at jeg skulle vente til 150.000. Det skyldes formodentlig bedre kvalitet enn ventet på originaldelen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 4, 2010 Min med 1.8T har gått nesten 100k og 7 år på samme reim, burde vel ha vært byttet for lengst? Nettopp kjøpt bilen. Tar ingen sjangser, blir byttet på mandag.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 4, 2010 Jeg har en 07, Passat 2,0 TDI, trodde registerreima skulle skiftes på 120.000 men fikk sist uke vite at jeg skulle vente til 150.000. Det skyldes formodentlig bedre kvalitet enn ventet på originaldelen. Det de vel sa, var at tidligere var vannpumpa normalt sett det svakeste leddet der, og at den gikk heden før reima. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 4, 2010 som regel ikke reima en ser det på men vannpumpe,strammehjul,løpehjul. skifta på min Fabia Vrs tdi her om dagen,gått 100 000 på 5 år,der var vannpumpa begyne å lekke litt,slakk i løpehjul, lyd i strammehjul,og stramming var for slakk,så 5 år er greit å holde sg til,bilig forsikring for å slippe havari. det vil variere litt etter hvordan bilen blir kjørt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 9, 2010 (endret) Min med 1.8T har gått nesten 100k og 7 år på samme reim, burde vel ha vært byttet for lengst? Nettopp kjøpt bilen. Tar ingen sjangser, blir byttet på mandag.. Da var reima byttet; Selve registereima så helt grei ut, ingen tegn til at den var slitt, men vannpumpa hadde havarert fullstendig. Bare biter igjen av propellen, mekanikeren mente at et havari var like om hjørnet.. Som en liten kuriositet kan jeg jo nevne at et ganske kjent verksted innenfor VW/Audi her i byen mente det var bare tull å skifte pumpa, da den ikke gikk på regreima og stort sett holdt fint alikevel.. (Ikke møller, nei..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 9, 2010 Man kan se på reima om den trengs å byttes hvis den begynner å sprekke å morkne som flere her er inne på. Evt om den er generelt slitt. Forøvrig kan man oppleve å ha en registerreim som er opptil 10 år gammel, da produsenten under riktige omstendigheter kan ha lagret den i inntil 5 år før salg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 9, 2016 Noen som har tilgang til en slik liste som kan fortelle intervallene på en 2.0tdi BRE motorkode? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 20, 2016 Hei, jeg har en Skoda Superb 2010 modell 140hk Cffb Dsg. Denne er jo 6år nå og har straks godt 70 000km. Bilen er kjøpt hos Albjerk bil lier. Jeg spurte om de kunne skifte registerreima før jeg kjøpte bilen. Di svarte at den ikke skal skiftes før på 210 000km uavhengig av år!?! Kan dette virkelig stemme ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 20, 2016 Hei, jeg har en Skoda Superb 2010 modell 140hk Cffb Dsg.Denne er jo 6år nå og har straks godt 70 000km. Bilen er kjøpt hos Albjerk bil lier. Jeg spurte om de kunne skifte registerreima før jeg kjøpte bilen. Di svarte at den ikke skal skiftes før på 210 000km uavhengig av år!?! Kan dette virkelig stemme ? 210.000km er korrekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 20, 2016 210.000km er korrekt Ok. Er ikke noe jeg bør tenke på på en stund da. Jeg kommer på at det lokale Meca verkstedet så det samme 210.000km Eller 120.000km ved høy luftfuktighet/ varierende vær !?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...