Audi C4 fwd med 9x18 TSW Q5?

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har fått et sett TSW Q5 på hånden, 8x19 ET 35 for kun 2850,- (tror det er Q5, fant ingen andre modeller som var mer lik i alle fall)

Noen som har denne felgstørrelsen på en FWD? evt har forsøkt?

Jeg merker allerede nå på 8x17 ET35 at det subber mot bakhjørnet på skjermene bak ved kraftige nedfjæringer (den knekken som er inn og bak framhjørnet på bakfangeren som tar borti (der hvor skjermbuen går over til bakstykke bak fanger))

Samme ET sier jo litt, men med 18 i stedet for 17, og med bredere felg med dermed mere strekk på samme dekkbredde vil jo dekksiden komme litt lenger ut og "opp" ift idag... eller vil det ikke merkes så mye???

 

Forøvrig, hvordan blir 225/40-18 på en 9" felg, ekstra sporing, eller vil den gå "nøytralt" eller bør jeg gå opp til 235? (mye dekkstrekk er ikke noe jeg jakter på...)

 

Ikke minst, om noen har bilder av en C4 med TSW Q5 hadde det vært kjekt ;)

 

 

ble litt mye rotinge dette, men dere skjønner nok hvor jeg sikter. Fint om noen har noe vettugt å komme med, kanskje jeg finner ut hva jeg skal gjøre ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe å komme med?

hmm.... Vurderer å slå det fra meg, redd det blir bredt nok med 9" felger på C4n....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 8,5x18 et 35 på min A6 2.5TDI fwd, og det subber bare når jeg har mye/full sving og rygger, fremme da.

Fremme vil jeg si at det er plass til mer, bak er jeg usikker på, men tror nok det kan gå med 9x18 der, men tror nok du må ha litt høyere en et35 da..

 

Dårlig bilde bakfra, du ser at felgen er "jevn" med hjulbuen, men plassen på innsiden er jeg derimot usikker på.. Men merk også at pga. pan-hard-staget så er felgen lengre ute på h.s. forhold til v.s., etter senking(40mm)

Har du noe senkesett på din?

Ser forresten hvordan felgen fremme ligger forhold til hjulbuen, og da er det enda nogen cm igjen på innsiden mener jeg bestemt. Er lenge siden dette, har bytta til s6 fjærbein etter dette :P men skal snart bytte front osv, så kan sjekke klaring til fjærbein da, med 8,5x18 et 35 :)

IMG_8141sladdet.jpg

 

Håper du blir noe klokere av dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag har jeg 8" med ET 35, riktignok 17" men det er jo ikke det som påvirker bredden noe. Men 1 tomme opp er jo ca 13 mm videre ytterkant på felgene, og da med mer strekk vil det komme mer i konflikt. Men jeg har problem kun ved ytterside av bakhjul, da det subber litt borti i bakkant ved fremre kant av støtfangeren bak.

Har hatt 8.5" ET 32 montert uten noe subbing foran, bare noe mer subbing på nevnte sider bak

Har og 8" ET40 som vinterfelger, uten at det medfører noe problem hverken foran eller bak. Det er snakk om noen få millimeter lengre inn ved 9" ET35 enn disse da.

 

Min er senka, ca 30-40 (tror jeg) med ABT/bilstein sett, men har faktisk ikke så mye påvirkning av panhard-staget - her er det kun snakk om et par millimeter i forskjell. Merker at det subber først på h. side, deretter subber det ganske rett etterpå på venstre side.

Her ser du høyre side med 8" ET 35...

Synes å se at mange har så mye mer utfyllte hjulbuer uten at det visstnok skaper problem der, så jeg føler meg egentlig litt snytt :P Spørs om jeg bare må ta vinkelslipern frem å pusse vekk hjørnet bakenfor støtfangeren bak da... :o

DSC00975.jpg

DSC00977.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjen er det en "subbetråd" der man utelater viktig info om dekkbredder...:)

 

Husk at dekksubbing avhenger av dekkbredde og innpress.

Felgsubbing avhenger av felgbredde og innpress.

 

Altså: Hvis man utelater ekstreme STRO-fails tilfeller av dekkstrekk påvirker ikke felgbredden dekksubbing.

 

På 100 kan både felg og dekk subbe innover i fjærbein og endeledd. Som du er inne på, går ikke vinterfelgene med 8x1X ET40 veldig mye lengre inn enn 9x18 ET35. Dvs de bygger ~8mm lengre inn. Jeg ville jekket opp bilen med vinterfelgene montert og måle om det er mer enn 8mm felgklaring innover til fjærbein/endeledd. Kan ikke skjønne annet enn at det må være det som er mest kritisk mtp å gå over til 9x18, forutsatt at du fortsatt forholder deg til 225-dekk av tilsvarende dekkmerke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte dekkstr. ja... Har 225/45 på respektive 8x17, kommer til å gå for 235/40 på 9x18.

 

Håpet er jo at noen har hatt denne kombo på sin bil, alt utover det blir såklart synsing inntil målebånd og jekk er tatt frem, det er jeg smertelig klar over. Har desverre ikke mulighet til å starte med noe av dette på en god stund pga sykmelding, men har lyst å sikre meg felgene før noen andre gjør det også :-P

Som nevnt tidligere også, synes jeg mange med fwd har mye mer utfylte hjulbuer, spes bak, uten at det tilsynelatende skal være noe problem - der hvor jeg imidlertid har subbing mellom dekkside og den kanten/hjørnet på innsiden av fremre/øvre hjørne på bakfanger.

 

Men vi får se - må vel prøve etterhvert ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, dekkdim antydning finnes i første post ;) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.