A4 B6 1,9 tdi 130 ,skifte dynamo

Anbefalte innlegg

Hei!

Dynamoen bråker noe forferelig og ettter og ha lest på sidene i forumet, er det vel frilageret som har tatt kvelden. Bilen er en 2002 mod 1,9 tdi 130 hk med 142000 på telleren, så det har vel ikke noe for seg og bare skifte frilageret tenker jeg. Er det noen som kan fortelle meg fremgangsmåten på hvordan jeg skal gå frem og hva som må til for å gjøre arbeidet selv? Ser norsk bildelsenter har en ny dynamo til 3800kr som jeg tenkte å kjøpe. Jeg har ikke fått tak i Haynes sin rep bok for A4B6 og jeg finner ikke fremgangsmåte og bilder for denne jobben på nettet.

Håper på hjelp fra Dere:)

Mvh Atle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke poenget i å bytte hele dynamoen når kun frihjulet er defekt. Frihjulet koster ca 1000kr, sparer du ca 3000kr. Dynamoen kan gå mye lenger enn 140000km.

Skru dynamo ut/inn er litt trangt. Du må bruke fastnøkkel å slakke reimstrammern med, hekte av reima på dynamoen, ta av en batteripol fra batteriet, skru av ledningene bakpå dynamoen, selve dynamoen sitter med 2stk M8 (13mm) bolter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Mr. Larsen over her. Jeg har samme bil og motor som deg, fikk en voldsom skranglelyd fra dynamoen på ca. samme km-stand. Billigste blir å skifte frihjulet, det løste mitt problem :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt frihjulet, dynamoen tåler nok enda mange km.

Min har runda 210 k nå og dynamoen er helt frisk den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbakemld fra alle:)

Hvis det kreves spesialverktøy for å løsne frihjulet og fronten må ned, hører jeg på pris hos noen verksted.

Uansett billigere enn en ny dynamo.

Takker:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta ut dynamo selv. front må ikke av;) Så stikker du til nærmeste møller/verksted og spør om dem kan bytte hjul på dynamoen du har med deg;)

Det blir det billigste

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver dette i neste uke tenker jeg!

Håper den holder 25 mil til når jeg skal inn på hytten i helgen.

Takk for hjelpen alle sammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.