Hvordan justere lys på A6 4B xenon

Anbefalte innlegg

Hvordan er framgangsmetoden for å lystere lysene på A6 4B med Xenon i nærlysene? Hvor lang skal nærlysene lyse? Bladde i ELSA men der står det hvordan man justerer ved hjelp av lysmåler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er original xenon, så er det vel automatisk høydejustering, og da får man ikke justert høyden manuelt?

Må vel koble seg innpå med noe hidden(vagcom e.l.?) elller noe sånt om jeg ikke tar feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, det skal være automatisk høydejustering, det heter vell så fancy som Dynamic Automatic Light Control. Høyre lykt lyser ikke like høyt som venstre, så jeg tenkte jeg skulle lystere høyden slik at de blir lik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det orginalt Xenon skal man, etter boka, først grunninnstille høydejusteringen, justere lysene etter en lysmåler og så lagre den nye verdien.

Vil du ikke røre noe av det, kan du løsne litt på lykta og nivålere den slik at den blik lik som på andre siden, men som sagt er det mest riktig å få systemet grunninnstilt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så har jeg funnet i ELSA hvordan jeg grunninnstiller lykta (setting mode), men problemet er at jeg ikke har noe lysmåler så jeg vet ikke hvor høyt jeg skal lystere lykta. Er det noe formel type x meter framfor bilen skal lysbildet være y meter over bakken.

Nå er bakken der jeg står riktig nok ikke helt flat, men det gir en pekepinne på hvor lav høyre lys er i forhold til venstre.

naerlys.jpg

fjaernlys.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så har jeg funnet i ELSA hvordan jeg grunninnstiller lykta (setting mode), men problemet er at jeg ikke har noe lysmåler så jeg vet ikke hvor høyt jeg skal lystere lykta. Er det noe formel type x meter framfor bilen skal lysbildet være y meter over bakken.

Nå er bakken der jeg står riktig nok ikke helt flat, men det gir en pekepinne på hvor lav høyre lys er i forhold til venstre.

Jeg har litt det samme på min A6 2003. Når jeg starter bilen går begge lys først ned, før de kommer opp til riktig høyde. Men noen ganger vil ikke høyre lys komme like høyt opp som venstre.

Greide du å finne årsaken til at ditt høyre lys lyste så lavt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har litt det samme på min A6 2003. Når jeg starter bilen går begge lys først ned, før de kommer opp til riktig høyde. Men noen ganger vil ikke høyre lys komme like høyt opp som venstre.

Greide du å finne årsaken til at ditt høyre lys lyste så lavt?

Ofte pga defekt høydesensor eller defekt motor inni lykta.

Min lyste også veldig lavt på den ene lykta. SKiftet motoren inni lykta og justerte etter følgende prosedyre: http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/xenonalignment.html

Høyden beregnet jeg ved lik vinkel på som en annen bil jeg hadde hatt på EU kontroll inkl lysjustering hos NAF. Tegnet av vinkel og beregnet høyde på garasjeveggen, som jeg stilte etter. Det ble perfekt og trengtes ikke ytterligere justering på EU kontrollen dagen etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyden beregnet jeg ved lik vinkel på som en annen bil jeg hadde hatt på EU kontroll inkl lysjustering hos NAF. Tegnet av vinkel og beregnet høyde på garasjeveggen, som jeg stilte etter. Det ble perfekt og trengtes ikke ytterligere justering på EU kontrollen dagen etterpå.

Tok du høyde for at den andre bilen kunne ha lyktene høyere eller lavere plassert i forhold til den du justerte? Lysinnstillingen sjekkes vel ikke på EU-kontroll, de sjekker bare at lyset virker, evt. at lysbildet er riktig og nogenlunde korrekt (at det ikke lyser i taket).

Alle nyere biler har en info med et prosenttall stående på eller ved lykta. Noen har klistremerke, andre er det preget i lyktehuset. Dette viser hvor mye fall det skal være på lysstrålen. Det ligger vel normalt sett rund 1,0% til 1,2%. Dette kommer an på hvor høyt lyktene er plassert i forhold til veibanen. En VW T3 skal ha et ganske høyt fall på lysstrålen, men der er også lyktene veldig høyt plassert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.