Hjelp! Stoppet i teknisk kontroll

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig å bli stoppet i teknisk kontroll tidligere i år. Fikk lapp om "Mistanke om effektøkning" og mangel på katalysator.

 

Det jeg lurer på, er det noen i Oslo/Østlandet som har et par orginale chipper til S4 2,2 AAN å låne meg en liten stund? Eventuelt selge?

 

Har noen andre her blitt stoppet, og blitt kalt inn til kontroll? Noen erfaringer?

 

Wish me luck! :-)

 

Ole-Espen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kva er grunnlaget for misstanken da? kva har du av trim? kun chip?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spurte: "Hva får deg til å tro at jeg har mer effekt enn orginalt? Er det fordi jeg har blå silicone slanger og dumpventil?" Jeg fikk til svar: "Nei, pga måten du prater til meg på."

 

Jeg ble stoppet nedenfor Tryvann i russetiden, siden jeg jobber med lyd/lys/scene produksjonen der oppe. Jeg var stresset og måtte på jobb, og spurte om dette var nødvendig. Jeg begynte å bli irritert etterhvert, han var idiot fra start. De var rett og slett skikkelig ute etter å ta meg, tror det var 5 stk som gikk rundt å titta over bilen.

Jeg har kun mtm 303 chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal de få sjekket effekten i bilen din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja. de må jo sende motoren din til ett labratorie for å få vite effekten da.. Den mobile rulla de har kjøpt inn i Trøndelag er ikke godkjent til å måle effekt med.

Godt skattepengene blir brukt fornuftig noen ganger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den over ti år i norge da ? har chipper liggende org aan , kan få dem a meg vil du det, må loddes litt på en pinne som er knekt men ellers ok ! bare for og vise den med i allefall !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være helt ærlig så vet jeg ikke åssen de har planer om å måle... Har de bremsebenk noe sted i Oslo tro? Bilen har vært 10 år i norge ja, har hørt noe om at avgifter utgår da? På sånne ting.. Men som vanlig så er det veldig mye usikkerhet rundt det temaet.

 

Even: Hvor holder du til? Det hadde vært flott om jeg kunne fått fatt på de chippene, så slipper jeg eventuelle overraskelser :-) Er pinnen knekt helt inntil eller bare halvveis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare kjør inn du å vis bilen slik den er, du kan jo evt skru ladetrykket helt ned til et minimum :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på med slik bilen er i dag, så får de bevise at den er trimmet. Makan til styr fra BT....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tommy Schønberg fra ts-racing skrev en fin artikkel til autofil om chiptrimming og hvordan de kan ta deg,

finner den ikke på nett men du skal ha fått autofil sammen med treffpunkt.

 

-mølla som ligger i trondheim er ikke godkjent for bruk, tollvesenet de som beregner hvor mye avgift du skal betale har ikke lov og bruke de målinger.

 

-de kan jo plukk ut motoren og send den til et laboratorium, aldri hørt om det før men..

 

-eller skal de begynne og åpne og se hva slags chip du har? hvordan veit de at den ikke er orginale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i vide verden... Du har jo en 92mod bil, det er jo før effekt-hysteri-året 1994. Er det ikke "gratis" å trimme da, bare at man må godkjenne evt. effektøkning? Eller er jeg på bærtur nå...? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det SÅ enkelt ja , "jeg mistenker deg deg fordi du prater på en bestemt måte"....?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer enn 10 år i Norge, så må du evt. bare føre inn den nye effekten i vognkortet. (så fremt bilen ellers kan se ut til å takle belastningen, noe en S4 fint gjør iom. at den kommer med 360hk(?) originalt i S6+ og det er samme bilen. (noe større bremser..) Kan jo få gjort det med det samme når du er der.. :P Han som tar kontrollen vil nok ikke si noe på det, men aspirantene på veien er vel generelt litt ivrigere!

Det er nok bare forsikringsselskapet som vil reagere sånn kronemessig hvis det skulle skje noe, men min kundebehandler på Gjensidige sa i hvertfall at det ikke spilte noen rolle. Kan ha noe med at jeg ikke er til veldig belastning for dem til vanlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vis den sånn som den er, er du heldig, så kjører du ut derfra med "oppgradert software" i vognkortet, er du uheldig, så må du nok belage deg på å få tak en urørt hjerne som er plombert - chippene ser jo like ut så det er nok ikke godt nok å si at det er nå orginalprogram i den- ingen av de kan ta seg en prøvetur heller for å "føle" om det er 230 eller 270 hk heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være helt ærlig så vet jeg ikke åssen de har planer om å måle... Har de bremsebenk noe sted i Oslo tro? Bilen har vært 10 år i norge ja, har hørt noe om at avgifter utgår da? På sånne ting.. Men som vanlig så er det veldig mye usikkerhet rundt det temaet.

 

Even: Hvor holder du til? Det hadde vært flott om jeg kunne fått fatt på de chippene, så slipper jeg eventuelle overraskelser :-) Er pinnen knekt helt inntil eller bare halvveis?

 

sjekket det opp nå og den ene er knekt helt intill ja, så kan kansje være litt træl... kan jo hende den starter og går uten den og for alt jeg vet ! men en god lodde bolt så får man vel svidd på en liten tupp der !! ellers holder jeg til på tynset i hedmark !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk til svar: "Nei, pga måten du prater til meg på."

.

 

Tja, ser ut til at de var dyktige menneskekjennere og hadde rett da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-eller skal de begynne og åpne og se hva slags chip du har? hvordan veit de at den ikke er orginale?

 

Har dem lov til å demontere noe da?

Jeg bare spør ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel irrelevant om enkelte elektriske komponenter ikke er orginale? Det er ikke forbudt å skifte ut deler på en bil, så det må i såfall måles for høy effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Btw, det er ikke bare for å skremme deg, dem har gitt deg en mangellapp? De tenkte sikkert at, siden de ikke har godkjent utstyr for effektmåling, så har de begynt å skremme folk til å bygge tilbake til orginalt. : rolleyes

 

Jeg hadde montert kat. og kjørt biln på visning, som den er. Gammel bil osv. hadde jeg sagt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjærn dumpventilen din, monter org. sorte trykkslanger og monter org. luftfilterboks..Se hvor misstanken deres er da..:P så kan de effektmåle så mye de vil. Om du har 230 eller 270 hk i motoren klarer de ikke å finne ut da de eventuellt måler på hjul..drivverkstap vet de ikke.. Står ikke i vognkortet hvor dine hk befinner seg:) kan teoretisk sett måle 230 hjulhk også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginalturbo, orginal eksos osv? Tror neppe du har noe å frykte på kontroll, eller en rulle for den del. Det er lov med 15% effektavvik, ergo 34,5hk i en S2-4-6. Du har neppe noe mye mer enn 260-270hk tenker jeg, alt etter hvor mye du lader og hvor frisk turboen din er selvfølgelig. En peise god k24 klarer vel en max på 300hk mener jeg å ha lest engang. Surt å måtte kaste bort tid på kontroll når det kun er flisespikking.

Lenge leve byråkratiet! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siste kommunist-stat, heia oss...faens pakk! :bs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er bare bullshit !!!

 

Finnes jo ingen mulighet for BT til å sjekke effekten din !

 

Fikk du et papir av BT ? Hva står det på dette ? Hvis bilen er i teknisk god stand,

så har de ingen som helst mulighet til å ta deg.

 

 

mvh. Inge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.