#1 Skrevet September 3, 2010 ...vet det er litt tidlig men... I vår la jeg to lag CG Sealer og Pete's wax på A4'en min. Tenkte å gjenta dette før vinteren setter inn men lurer litt på hvilke forberedelser jeg da må gjøre. Må f.eks. gammel sealer fjernes og i såfall hvordan gjør jeg det, avfetting? Evt. kan jeg bare vaske bilen med Meg' NextGen, claye litt og legge på ny sealer? Alle input mottas med takk. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 3, 2010 Avfetting noen runder, samt en vask fjærner stort sett det som er av beskyttelse på lakken ja. Surfex HD er en avfetting som tar allt av beskyttelse hvis den blandes litt sterkt. Du ser lett om allt er borte. Da ligger vannet som et lag uten å beade og sheete noe som helst. Etter clay kjører jeg alltid en runde med maskinpolering, da dette har en tendens til å lage noen små riper i lakken, så prøv å unngå clay hvis du ikke skal polere. Så etter en god vask er det bare å legge sealer og voks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 3, 2010 takk for glimrende svar. Har litt CG Grime Reaper stående. Regner med det gjør jobben greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 3, 2010 Det er da ingen nødvendighet å avfette vekk all beskyttelse før man legger på ny? Hvis lakken er fin og ikke trenger polering er det vel nok med en skikkelig vask før påføring av ny beskyttelse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 11, 2010 Er sealer mye mer holdbart enn wax? har Chemical Cuys 5050 som jeg pleier å bruke, men er en sealer bedre på vinteren? eller får jeg et holdbart resultat med waxen jeg har stående? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 12, 2010 Det er da ingen nødvendighet å avfette vekk all beskyttelse før man legger på ny? Hvis lakken er fin og ikke trenger polering er det vel nok med en skikkelig vask før påføring av ny beskyttelse? Indeed.... i verste fall kan du håndpolere e.l., man ser det alltid litt ann... ting trenger ikke alltid være så vanskelig.. skal vel innrømme at jeg har klart meg ganske bra uten steg som claying i stort sett alle tilfeller, kanskje kunne det vært kjekt å gjort det, men.. det ble nå ikke sånn men klart, lov å være pertentlig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 12, 2010 Å fylle på med nye vokslag oppå voks lagt for en tid tilbake går fint, men å legge ny sealer oppå voks, for å toppe heile driten med ny voks vil ikke bli spesielt bra eller holdbart. Jeg ville definitivt fjernet "gammal morro" før man legger på nytt. Grime reaper er nok ikke sterk nok alene. Surfex HD er nevt, den ren er fin til slikt. Personlig ville jeg kjørt en lakkrens med maskin eller for hånd, etterfulgt av sealer og voks. Uansett hva du velger, lykke til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 15, 2010 Er sealer mye mer holdbart enn wax? har Chemical Cuys 5050 som jeg pleier å bruke, men er en sealer bedre på vinteren? eller får jeg et holdbart resultat med waxen jeg har stående? ? Tenkte å bestille asap noe som er bra og holdbart til vinteren.. Hva er bra og holdbart? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 15, 2010 ? Tenkte å bestille asap noe som er bra og holdbart til vinteren.. Hva er bra og holdbart? Meguiars #21 er min favoritt når det kommer til holdbarhet, men jeg legger alltid en voks over etter 24 timer herding da #21 alene har utrolig dårlig vannegenskaper og trekker til seg en del møkk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 15, 2010 24 timers herding har jeg ikke tid til desverre.. Må bruke bilen hver dag, så da må jeg ha noe som ikke må stå alt for lenge.. Kanskje å tro på julenissen? tar jo en del timer å polere osv så kan ikke la bilen stå i 2 døgn desverre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 15, 2010 Da har du jo Jetseal som kun trenger 20 min herdetid, med 5050 over så burde det holde over vinteren ihvertfall. Men merk deg at 5050 ikke er spesielt glad i avfetting ala Prickbort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 15, 2010 Ja sitti noen timer å lest på DC forumet, men er så mange som mener jetseal er crap.. ? hva slags voks er bra å bruke istedenfor 5050? uten å måtte koste for mye.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 16, 2010 Ja sitti noen timer å lest på DC forumet, men er så mange som mener jetseal er crap.. ? hva slags voks er bra å bruke istedenfor 5050? uten å måtte koste for mye.. Jetseal alene holder ikke så altfor lenge nei, men med en voks over sitter det faktisk ganske bra. Jeg kunne ha anbefalt deg Swissvax Shield, men det blir kanskje litt mye? 2 Lag Shield etter en runde med cleaner fluid da har du ihvertfall beskyttelse så det holder! Ellers er Meguiars #16 en god og holdbar voks, av de jeg har erfaring med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 16, 2010 Men tenker du jetseal + SV Shield? Eller holder det med kun Shield? Mange behandlinger holder jetseal og evt Shield til? mtp at voksen var litt dyr synes jeg, men holder den til maange behandlinger så blir det kanskje ikke så galt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 16, 2010 Maskinpolering pleier å ta det meste av voks og sealer! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 16, 2010 Men tenker du jetseal + SV Shield? Eller holder det med kun Shield? Mange behandlinger holder jetseal og evt Shield til? mtp at voksen var litt dyr synes jeg, men holder den til maange behandlinger så blir det kanskje ikke så galt.. Til eget bruk har du leeenge av en flaske med Jetseal, i hvert fall. Samme gjelder også voks i normal str. boks, så lenge du ikke bruker for mye (tykt lag). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 16, 2010 En krukke shield holder vell til 15-20 vanlige biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 16, 2010 Jeg bruker to lag #21, har ikke hatt overnevnte problemer med tiltrekking av skitt. -Muligens siden vi ikke har salt her oppe. Jetseal ser meget bra ut, men betviler holdbarheten litt. #21 legger jeg på i okt/nov, holder bra til vårpussen i april. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 16, 2010 Hvor lenge lar du hvert av lagene med MG#21 herde Jørgen? Jeg skal teste Jetseal, MG21 samt noen flere sealere på panseret på bilen min i vinter, alle vil få likt grunnlag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 16, 2010 Noen som har testet Cartec sin Wax gard? Hvordan holdbarheten er på den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 16, 2010 Hvor lenge lar du hvert av lagene med MG#21 herde Jørgen? Jeg skal teste Jetseal, MG21 samt noen flere sealere på panseret på bilen min i vinter, alle vil få likt grunnlag Én gang har det fått herde i 24t. Men somregel kanskje 10-12 timer. Har ikke merket noe forskjell. Eneste som er med #21, er at man må være nøye med å la voksen tørke på før man fjerner, skjolder lett. #21 bruker også litt lengre tid enn andre ting, gir den ofte litt mer tid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 17, 2010 Men tenker du jetseal + SV Shield? Eller holder det med kun Shield? Mange behandlinger holder jetseal og evt Shield til? mtp at voksen var litt dyr synes jeg, men holder den til maange behandlinger så blir det kanskje ikke så galt.. Tenkte i hovedsak bare på Shield, da den holder mer enn bra nok alene. Voksen koster litt i innkjøp, men når den holder til 30 påføringer syns jeg ikke det koster mye alt i alt Den er også fin på sommeren, da innsekter blir mye enklere å fjerne. Anbefaler også en runde med Cleaner Fluid først, den renser lakken og klargjør for voks 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...