Ulyd i forstilling etter forstillingsbytte

Anbefalte innlegg

Byttet hele forstillinga + hjullager foran på A6'n i helga, hadde den på 4 hjulskontroll og satte på nye dekk i går. Trodde ting skulle bli helt stille, men den gang ei. Er mer rakle lyd enn noen gang på høyre side foran. Har tatt av hjulene og dratt etter alle skruer på begge sider, men til ingen nytte.

Høres ved kjøring på dårlig vei, på ny asfalt er det helt stille.

Noen ideer til hva dette kan være??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

små dunking når du treffer hull i veien??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

linkarm

Eller en annen betegnelse "kjøttbein" ! :) Ikke farlig men du verden så slitsomt å høre på;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det refereres til den lille armen som forbinder stabstaget til den nedre armen, så er denne byttet sammen med resten av forstillinga.

Har fundert litt.... kan det være fjærbeinslageret?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt akkurat samme dunkingen på min etter å ha byttet hele forstillingen, har egentlig gjedd opp hele dritten å kjører til bilen går på dynga.. bokstaveligtalt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke aktuelt her ;) Gir ikke opp så lett, hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er å søke til feilen er lokalisert! Med full belastning på hjula som under normale driftsforhold, ubelastet osv Prøv alle mulige scenarier. Det hjelper godt å ha en medhjelper inne i bilen som kan utføre ønsket manøvrer som turne på rattet, bremse, belaste med full brems og bevegelse/belaste på gear for og bak. Og ikke minst følge alt tilstøtende. Løftebukk med crossjekk og traversløfter er optimalt ved feilsøking. Det er jo heller ikke gitt at det er forstillingen som laver lyd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En rask sjekk er jo å skru av stabilisatorstag-linken (den C-formede saken) og sjekke om det er slakke i denne.

Om alle bærearmer er byttet, men ikke denne er jo ikke det usannsynlig at denne har slakke.

Denne er vanskelig å sjekke når bilen er jekket opp, siden den da ofte står i spenn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stanstag-linken ble byttet sammen med bærearmene.

Virker som dunkelyden kommer når fjær og demper blir komprimert, men ikke når de returnerer til "normal stilling"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme lyd i min passat 3BG og holder en knapp på fjørbeinslageret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også samme lyd på en audi a6.

Byttet akkurat fjærbeinslager, hjalp ikke : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan. Eg fant en gammel tråd en gang om andre som hadde dette problemet.

Jeg er usikker på om dette kan hjelpe dere. Men det er hvert et forsøk.

stram 18mm justerings skruen et par mm bare som sitter under tannstangen rett under der rattstammen er koblet til tannstangen, så får du justert inn slakken som kommer md tiden mellom tannstangen og pinjong drevet som går inn på tannstangen. hadde en 4b a6 på jobb i da med akkurat sånn lyd og problem du beskriver, 2 min jobb i løftebukk så var den som ny (OBS. strammer du for mye kan det forhindre selvoppretting.) Hadde testet ut dette i allefall, da det ikke koster noe, om du ikke finner slakken i styrestagene etc. (er jo ganske vanlig med slakk i styrestag indre eller yttre ledd også.) Men som sagt fort gjort å teste dette først om feilkilden ikke er åpenbar.

audia.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det refereres til den lille armen som forbinder stabstaget til den nedre armen, så er denne byttet sammen med resten av forstillinga.

Jeg også bytta alt i forstillinga, men etter 5k kom raklinga igjen! Så jeg gjentar meg selv:

linkarm!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har gått 20 mil.. tviler på at den er utslitt så fort

Skal sjekke nermere den slakken i tannstanga

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hørt om multilink-forstilling hvor demperen har løsnet i toppen og laget tilsvarende lyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytter du bremseklosser og skiver også?

jeg bytter hele forstillinga min på audi a4, inkludert klosser/skiver.

ble dunke/kakkle lyd med en gang, etter 2 uker med fundering og hjelp fra mekanikere fant vi ut at det var bremseklossene som lagde problemet.

hadde montert klosser fra norskbildelesenter, bestilte nye fra møller og lyden ble borte.

kan være mye forskjellig, dubbelsjekk alle bolter/muttre i forstillinga først og fremst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde mye likt problem. Hos meg var det topplageret som ikke var godt nok tilskrudd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta ut fjær og dempere på min, samt bytta fjærbeinslager. Kjøpte et fra biltema, men det ligner ikke på den som sto på orginalt. Den orginale var av noe skumgummi greier mens biltema var av hard gummi. Har nå fått en rakle lyd når man kjører over knappe ting som små hull og skjøter på veien. Hører det best i lav fart. Dette må komme av av fjerbeinslageret ? Noen som har hatt det samme problemet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 02 A4 tdiQ og bytta fra orginalt fjær demper til Fk justerbart. Fikk etter det kakling som beskrevet over hær. Har utelukket alt av slakker og mistenker fjærbenslager er synderen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp den orginale og ikke det NBS og biltema selger, mistenker at di er for harde og lager lyd uansett. Di orginale er mye mykere. Skal bytte tilbake til den orginale utgaven og se om det blir bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært mye jobb i det siste, så har ikke rukket å sett noe mer på det før nå. Men har nå testet et tips jeg fikk av en kollega, han mente det kunne være de 2 foringen som holder stabstaget på midten. Disse var slitte hos meg, så jeg byttet dem før i dag men uten noe positivt resultat. Kjøpte samtidig med fjørbeinslager, så driver å bytter dem nå. Måtte til flere fjærklemmer, så fortsetter i morgen. Kommer tilbake med resultatet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg nå var ute og gynga på bilen så hører jeg faktisk at der er slakk i toppen altså ved fjærbeinsforinga/lageret. Enda jeg dro til som bare det på muttra. Kanshe man skal dra til på selve stanga altså umbrakoen og ikke muttra. At det da bil bli skruvd til bedre. Skal vel ikke ha noe å si. Er blitt mere slakk bare etter noen turer. Huff da må alt opp igjen. Jeg bruker ikke noe spesialverktøy til jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bytte hele forstillingen igjen, etter å ha kjørt ca 25000km med ebay forstillingen, denne skal ut å skal kjøpe noe bedre, pluss orginale fjærbenslagre.... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.