Ulyd i forstilling etter forstillingsbytte

Anbefalte innlegg

Byttet fjærbeinslager nå. Ikke noe bedring. MEN jeg har kikket litt mer, og der styreleddet er festet til selve "beinet" er det litt bevegelse når jeg vrir på hjulet, som om jeg skal svinge. Har dratt til jeg ser mannen med ljå'n på både den skruen som skrus ned i styreleddet, og den gjennomgående låsebolten. Er vel ca 1 til 1,5mm vandring opp og ned. Sammenlignet med venstre side, og der er alt tight og fint. Er dette nok til å lage lyder ved kjøring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering: Dette er igrunn veldig flaut.. men her kommer feilen :P Låsebolten (den med litt spesielt hode på) som holder styreleddet på plass hadde veldig dårlige gjenger. Denne var ikke med blant de nye delene til forstillingssettet. Hadde dratt over bolten med gjengesnitt, og muttera med en gjengetapp for å friske opp gjengene før jeg satte det sammen igjen. Men det jeg hadde glemt var å sjekke at gjengene på skrue og mutter faktisk fungerte sammen. Viste seg i går at selv om jeg dro til den bolten alt jeg hadde, så strammet ikke muttera seg skikkelig inntil, noe som ga slakk i leddet der. Satte midlertidig inn en vanlig bolt der som jeg fikk dratt igjen skikkelig, og problemet er løst :)

Dagens kloke ord: Aldri bruk gamle bolter og muttere selv om det ikke er med nye når noe skal skiftes ut

Ble mye styr for å finne ut dette, men men

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering: Dette er igrunn veldig flaut.. men her kommer feilen :P Låsebolten (den med litt spesielt hode på) som holder styreleddet på plass hadde veldig dårlige gjenger. Denne var ikke med blant de nye delene til forstillingssettet. Hadde dratt over bolten med gjengesnitt, og muttera med en gjengetapp for å friske opp gjengene før jeg satte det sammen igjen. Men det jeg hadde glemt var å sjekke at gjengene på skrue og mutter faktisk fungerte sammen. Viste seg i går at selv om jeg dro til den bolten alt jeg hadde, så strammet ikke muttera seg skikkelig inntil, noe som ga slakk i leddet der. Satte midlertidig inn en vanlig bolt der som jeg fikk dratt igjen skikkelig, og problemet er løst :)

Dagens kloke ord: Aldri bruk gamle bolter og muttere selv om det ikke er med nye når noe skal skiftes ut

Bra du fant ut av det, men aldri si aldri;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje derfor gummibelgen på styreleddet mitt har tatt kveld??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere som har prøvd dette??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan. Eg fant en gammel tråd en gang om andre som hadde dette problemet.

Jeg er usikker på om dette kan hjelpe dere. Men det er hvert et forsøk.

stram 18mm justerings skruen et par mm bare som sitter under tannstangen rett under der rattstammen er koblet til tannstangen, så får du justert inn slakken som kommer md tiden mellom tannstangen og pinjong drevet som går inn på tannstangen. hadde en 4b a6 på jobb i da med akkurat sånn lyd og problem du beskriver, 2 min jobb i løftebukk så var den som ny (OBS. strammer du for mye kan det forhindre selvoppretting.) Hadde testet ut dette i allefall, da det ikke koster noe, om du ikke finner slakken i styrestagene etc. (er jo ganske vanlig med slakk i styrestag indre eller yttre ledd også.) Men som sagt fort gjort å teste dette først om feilkilden ikke er åpenbar.

audia.png

Noen fler som har prøvd dette??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.