#1 Skrevet September 3, 2010 Søkte litt kjapt rundt dette, men kunne ikke finne noe. Finnes det lover og regler rundt dette med dekkstrekk? Kan det bli påpeiket under en kontroll f.eks? EU? Teknisk? Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 3, 2010 (endret) Søkte litt kjapt rundt dette, men kunne ikke finne noe. Finnes det lover og regler rundt dette med dekkstrekk? Kan det bli påpeiket under en kontroll f.eks? EU? Teknisk? Sindre Dekk er godkjennt med max min bredde på felger utifra dimensjon på dekk.. se feks her:) i listen nederst, dette er hva det enkelte dekket er typegodkjent til.. utover det er ikke lovlig sånn uten videre. se: Approved Rim Width. http://www.dunloptires.com/dunlop/display_tire.jsp?prodline=SP+Sport+Maxx&mrktarea=Performance Alle dekkmerker har slike lister, usikker på om billigmerkene har disse liggende ute slik. Eller slik http://www.dunloptires.com/catalog/direzzaSportZ1StarSpec.html samme sak Feks en kombo med 215 dekk på en 9" felg er sjeldent et dekk typegodkjent for og derfor heller ikke lov om man skal være paragraf rytter.. tviler på at noen håndhever disse reglene i praksis i særlig stor grad.. men de finnes:) Ikke uten grunn, da dekkstrekk ødelegger dekkenes egenskaper totalt og forringer kjøreegenskapene. + kan i værste fall føre til at dekksidene svikter. Jo så må jeg bare... det ser bare ut som dere ikke har råd til breie nok dekk til felgene deres folkens, når man kjører bak dere! Å der skapte jeg vel en diskusjon hehe Det er i allefall min mening:) Bildet viser noe som er omtrent samme stil i mine øyne som godt med dekkstrekk: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 3, 2010 Jo så må jeg bare... det ser bare ut som dere ikke har råd til breie nok dekk til felgene deres folkens, når man kjører bak dere! Å der skapte jeg vel en diskusjon hehe Det er i allefall min mening:) Er ikke snakk om å ikke ha råd. Er snakk om at VAG ikke lager store nok hjulbuer så man ikke har plass til større dekk uten at det subber;) haha 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 3, 2010 Jeg snakka med en dekkforhandler i Trondheim her en dag om dette. Han sa at det ikke er per definisjon ulovlig - det går her på skjønn hos kontrollører.. Men om du kan vise til at et dekk er anbefalt til den felgbredden du har, så skal det være nok for din del. Det er også vesentlig hvilken profil det er snakk om, om en aktuell dekkbredde passer på en aktuell felgbredde. Dette er i alle fall hva han fortalt meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 3, 2010 Forøvrig som Stian også nevner, ved for mye strekk, vil kjørebanen ikke ligge som tiltenkt - man ender jo opp med å ødelegge veigrepet fullstendig (i værste fall) og da går man (etter min smak) alt for langt i å ha form/fasong og ikke funksjon... For mye dekkstrekk vil løfte midten på hjulet opp fra veibanen, og man har plutselig litt lite kontaktflate med veien... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 3, 2010 Er ikke snakk om å ikke ha råd. Er snakk om at VAG ikke lager store nok hjulbuer så man ikke har plass til større dekk uten at det subber;) haha I know. Kjøpe bmw så får man plass til både felg og dekk;) hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 3, 2010 I know. Kjøpe bmw så får man plass til både felg og dekk;) hehe Ja kansje det. Hadde jo tross alt 4 BMW'r før jeg gikk over på vag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 3, 2010 Ja kansje det. Hadde jo tross alt 4 BMW'r før jeg gikk over på vag. Visste du var en smart kar:D hehe noe de 4 beviser;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 3, 2010 Så lovene henviser til produsentenes "retningslinjer" og godkjenninger rundt det spesifikke dekket og bredden? Med andre ord, blir jeg stoppet/kontrollert med 9,5x18" og 215/35-18 så er det rimelig sikkert at det blir påpeket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 3, 2010 Så lovene henviser til produsentenes "retningslinjer" og godkjenninger rundt det spesifikke dekket og bredden?Med andre ord, blir jeg stoppet/kontrollert med 9,5x18" og 215/35-18 så er det rimelig sikkert at det blir påpeket? hvilket dekk merke og modell er det? Om det er utenfor det dekkets typegodkjenning gjelder for så er det jo i grunn ikke godkjent. Hva den enkelte kontrolør sier skal jeg ikke si.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 3, 2010 hvilket dekk merke og modell er det? Om det er utenfor det dekkets typegodkjenning gjelder for så er det jo i grunn ikke godkjent. Hva den enkelte kontrolør sier skal jeg ikke si.. Dekkene er ikke kjøpt enda, men det blir med stor sannsynlighet Toyo Proxes 4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 3, 2010 (endret) Dekkene er ikke kjøpt enda, men det blir med stor sannsynlighet Toyo Proxes 4. De er godkjent med 7"-8,5" bred felg max.. du veit at det er et helårs dekk som er m+s merket? Og bare har 84 i load index.. i dim 215/35-18. husker ikke hva min load index var på sånn bil, men jeg har 87 som minste på en golf.. Det blir vel for liten rulleomkrets på en b5 også. http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 4, 2010 Kjøper du dekk fra et merke som er godt representert i Tyskland, kan du få de til å sende deg en såkalt reifenfreigabe. Det er et papir på at du kan kjøre med bredere felg enn det som står som "approved rim". Vanligvis er det 0.5-1" bredere felger enn approved. Om du får reifenfreigabe avhenger av lasteindeksen på dekket, og hastighetsmerking da disse blir lavere effektivt ved strekk. Når du på 195/45-14 går fra 7,5x14 som er maks tillatt, sier dunlop at lasteevnen går ned 10% og hastighetsindeksen går ned et trinn når du går til 8x14 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 4, 2010 I Kjøretøyforskriften kapittel 13 6.1f står det tydelig hva BT godtar: f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. Alle seriøse dekkforhandlere bør ha denne tabellen/boka liggende 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 5, 2010 De er godkjent med 7"-8,5" bred felg max.. du veit at det er et helårs dekk som er m+s merket?Og bare har 84 i load index.. i dim 215/35-18. husker ikke hva min load index var på sånn bil, men jeg har 87 som minste på en golf.. Det blir vel for liten rulleomkrets på en b5 også. http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-4 Kjører nå per dags dato 225/40/18 på 9x18" felg. Har ikke bilen her i Bergen hvor jeg bor nå, men jeg mener såvidt å huske en load index på 92. Hvor mye i forskjell er det mellom 84 og 92 da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 6, 2010 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 7, 2010 W=270kmt. men Z® er konstante hastigheter 240+.. alltså ingen faktisk max merking 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...