Anbefalte innlegg

Det gjelder stadig kameraten sin A6, men det er jeg som må skru: mad :

Det er blitt veldig stygg lyd i motoren i det siste, trodde først at reima har hoppet over, men har sjekket ut det i dag, har stilt pumpa i samme slangen, den er sjekket ut.

Motoren starter lett.

Hører ikke lyden på tomgang men veldig godt om en gir litt gass.

Høres ut som en blanding av frieksos og rådebank.

Det har til tider blinket i oljelampa, men tror ikke det er direkte årsak i såfall, oljen kjentes veldig dårlig ut med mye koks i, og pekefingeren henger nesten fast i kammen hvis en prøver å få fingeren til å gli litt i oljefilmen på kammen. Tror heller det er årsaken i såfall.

 

Hvordan vet jeg sikkert?

 

Har ikke tid til å bytte rådelager for han med det første, men dette er vel en grei sak for noen?

Ut med motoren? Eller ned med brua og bunnbanna for å bytte rådene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg har gjort dette før, motor henger i egne fester, så å ta ned traversen er smal sak, og da får du av bunnpanna. Godt mulig du kommer til å får byttet rådelagrene da, hvis det er de som er slitt da. Men det er jo ikke noe vits i å bytte de hvis du ikke finner årsaken til at de har havarer først?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solide rådelagre på disse motorene, så hvis de er slitt så er nok resten av motoren moden for omsmelding. Personlig ville jeg aldri funnet på å bruke den tiden det tar å få ned travers, ut med panne og skifte lagre. Da ville jeg heller tatt ut hele motoren og funnet ut hva mer som hadde vært utslitt.

 

Skiftes det aldri olje på denne?

 

BTW: Har du sjekket at bolten i front av veiva sitter fast? Og er du sikker på at vakuumpumpa ikke lager lyden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solide rådelagre på disse motorene, så hvis de er slitt så er nok resten av motoren moden for omsmelding. Personlig ville jeg aldri funnet på å bruke den tiden det tar å få ned travers, ut med panne og skifte lagre. Da ville jeg heller tatt ut hele motoren og funnet ut hva mer som hadde vært utslitt.

 

Skiftes det aldri olje på denne?

 

BTW: Har du sjekket at bolten i front av veiva sitter fast? Og er du sikker på at vakuumpumpa ikke lager lyden?

 

Sjekket ikke bolten, men reima er 100 % Hadde av bakre reimhjul på kam for å se at sporet flukset med toppen

 

Nei lyden kommer lengre nedenfra høres ut som en mega tenningsbank

 

Han har bare hatt bilen i 2 mnd og jeg var med å rådet han til å kjøpe bilen : rolleyes

Motoren hørtes helt grei ut da: bråk :

Hadde jeg kjøpt denne selv hadde den nok fått ny olje i tide tenker jeg.

 

Hva må en gi for en brukt motor da?

 

Han har jo liggende regreimkit med alt, for jeg valgte å ikke sette på dette i dag da jeg fant ut at det ikke var tenningsbank som følge av regreimhavari som laget bankinga.

 

Er vel lettest det kansje med en brukt motor....

Va forresten som du sa Steinar... ingen slitasje å se på kammen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg har gjort dette før, motor henger i egne fester, så å ta ned traversen er smal sak, og da får du av bunnpanna. Godt mulig du kommer til å får byttet rådelagrene da, hvis det er de som er slitt da. Men det er jo ikke noe vits i å bytte de hvis du ikke finner årsaken til at de har havarer først?

 

Ja det er en mulighet det, Hvis motoren greier seg igjennom en komptest og får ny olje og rådelager kan den kansje gå noen år til...

 

Så det er kurrant å ta ned brua? skal hjulene henge fritt eller ikke?

Men er skeptisk ja,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket ikke bolten, men reima er 100 % Hadde av bakre reimhjul på kam for å se at sporet flukset med toppen

 

Desverre ingen garanti.

Når bolen er løs så kommer det lyd, men selve kilesporet trenger ikke å være mye slitt i første omgang og derav trenger ikke register å være galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desverre ingen garanti.

Når bolen er løs så kommer det lyd, men selve kilesporet trenger ikke å være mye slitt i første omgang og derav trenger ikke register å være galt.

 

Ok skjønner, det eneste jeg gjorde med bolten var å dra rundt motoren med den, og merket ikke noe da iallefall.

 

Er det alltid slik at en må slipe veiv ved rådebank? eller kan det være nok og bytte lager hvis veiva ser fin ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på løsningen med å bytte motor. Hvis du må slipe veiv må du ut med enten girkasse eller motor alikevel, så da kan du like gjerne bytte motor. Får brukt motor for rundt 10 lapper i norge, koster for bortimot det skal du levere veiv til sliping med pakninger, lagre og alt medfølgende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på løsningen med å bytte motor. Hvis du må slipe veiv må du ut med enten girkasse eller motor alikevel, så da kan du like gjerne bytte motor. Får brukt motor for rundt 10 lapper i norge, koster for bortimot det skal du levere veiv til sliping med pakninger, lagre og alt medfølgende.

 

Ja det høres fornuftig ut. Den gamle motoren kan jo bringe inn noe ved delesalg

 

Hørte på youtube et par motorer med rådebank og likheten er slående.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eivind har en AAT motor som ikke er så alt for langt unna å hente. Hvor mye må byttes over for at en skal kunne koble den på et AEL ledningsnett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Har hatt lignende lyder i på min AEl motor, der det viste seg å være reimstrammer som lå og slo...

Pga av for lang reim, så lå den å slo på ene siden.etter å innvestert i ny strammer, og samme lyd, kom man fram til at selve reimen var for lang.

Husker ikke eksakt lengde den skal ha, mener det er 1497mm, men ikke sikker.

Men det er lett å se om det er det som lager event lyd...

 

Dynamoen lagde også lignende lyd... viste seg at ene lageret var veldig slitt, m dertil slakk, som gjorde at akslingen tok borti selve dynamo huset innvendig.

 

Bare noen tips ang lyder.....

 

John André

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Har hatt lignende lyder i på min AEl motor, der det viste seg å være reimstrammer som lå og slo...

Pga av for lang reim, så lå den å slo på ene siden.etter å innvestert i ny strammer, og samme lyd, kom man fram til at selve reimen var for lang.

Husker ikke eksakt lengde den skal ha, mener det er 1497mm, men ikke sikker.

Men det er lett å se om det er det som lager event lyd...

 

Dynamoen lagde også lignende lyd... viste seg at ene lageret var veldig slitt, m dertil slakk, som gjorde at akslingen tok borti selve dynamo huset innvendig.

 

Bare noen tips ang lyder.....

 

John André

 

Takker for alle tips ja.

Denne har gått ca 70k med denne reima, og hadde av regreimdeksel og toppdeksel mens vi lyttet på lyden, som forøvrig høres på 50 meters avstand: gråter :

Regreima var stram og grei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng fra John, selv om vifteremma er stram så kan demper/fjær/ledd i vifteremstrammeren lage lignende lyd.

 

Jeg vil derfor foreslå følgende:

Av med fronten, sjekk at bolt i front av veiva er stram, ta av vifteremma og vakuumpumpa (med stempel) og prøvestart. Hold klut foran vakuumpumpehullet for å ta i mot oljedusj.

 

Skal du ha AAT motor så er det div småulikheter, så du må først vite om den kom fra 100 eller A6 og hvilken girkasse den kommer fra. Har ikke tid til å utrede i detalj her nå, så legg evt ut spm når du har en konkret motor i sikte.

 

Ikke bli så fokusert på at ny motor er løsningen. Ofte kan en "ny motor" ha andre svakheter, så det er lurt å kjøpe den fra noen som har peiling og kan gi deg god garanti. Det kan være lurt å åpne sin egen motor før man tar avgjørelsen om fikse kontra skifte ut.

 

Hva med å spille inn lyden så vi får høre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja masse bra innspill hær,

Skal la stakkaren få tid til å prøve å reklamere på bilen som er kjøpt for to mnd siden, går ikke det, blir det utredning ja,

Bilen ble levert til møller oxo i dag for en konklusjon, Har følelsen av at jeg vet svaret: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du i det hele tatt vurdere å bare bytte rådelager etter rådebank (hvis det er det som er problemet), så bør du nok måle veiva så du er sikker på at den er innenfor toleransene. Og selvfølgelig finne årsaken. Å bare bytte rådelager er vel ikke noen drømmesituasjon, det er jo en reparasjon som minner mer om brannslukking enn en ordentlig reparasjon :)

 

Hold oss oppdatert, og lykke til enten det blir den ene eller andre løsninga :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du i det hele tatt vurdere å bare bytte rådelager etter rådebank (hvis det er det som er problemet), så bør du nok måle veiva så du er sikker på at den er innenfor toleransene. Og selvfølgelig finne årsaken. Å bare bytte rådelager er vel ikke noen drømmesituasjon, det er jo en reparasjon som minner mer om brannslukking enn en ordentlig reparasjon :)

 

Hold oss oppdatert, og lykke til enten det blir den ene eller andre løsninga :)

 

Takk for det, lenger oppe har jeg skrevet noe om oljen som er på motoren, som kan være årsaken.

Å si at denne bilen er tatt dårlig vare på av tidligere eier er ikke noen overdrivelse.

kan ikke skryte av den nye eieren heller, men hadde det vært ny olje for 2 mnd siden da kameraten kjøpte bilen hadde dette kansje ikke skjedd,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått konkulsjon fra møller ennå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått konkulsjon fra møller ennå?

 

Nei, skal oppdatere når jeg får vite det,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, skal oppdatere når jeg får vite det,

 

Obs.

 

jeg glemte vist helt glemt av denne tråden.

 

Konklusjonen fra møller var muligens rådebank.

 

Fikk tak i motor fra Eivind Lillemo. Det var en AAT så vi måtte flytte over dieselpumpe for at den skulle starte. Regner med det var startsperra som var problemet.

 

Brukte svinghjulet fra AAT og brukte clutshen fra AEL motoren. Det var nødvendig å bruke AAT svinghjul pga trigger sensor.

 

Motoren har rullet mange tusen kilometer siden byttet, uten problem.

 

Da jeg åpnet gamlemotoren var noen av lagerbukkene til veiva sprukket og flere av boltene var knekt.

Alike vell ble veiva målt til innenfor speck på alle vis. så den ble solgt. Kjøperen var tilstede under demonteringen.

Blokka ble kastet, og toppen og AEL turboen finnes i delegarasjen, (disse kan kjøpes, har ikke tdi selv lenger)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du aner ikke noe historikk på motor? Det jeg tenkte på er om bunndelen har vært skrudd på av ukyndige hender?

Det skal mye til at lagerbukker sprekker på disse. Mulig det er en følge av alvorlig slakk og banking i rammelagrene?

 

Jeg har kun en eneste gang vært borti så alvorlige feil på bunndel på slik motor, og der var bolt til veivlageroverfall løsnet. Dette var en orginal VAG byttemotor fra bilen var et år gammel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har ikke sett på historikken nei, det var om å gjøre å få bilen på veien raskest mulig da han trengte bilen i jobb. Jeg kan ta en titt i papirene hans neste gang jeg er der på besøk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ikke ut så mye i papirene til kametaten,

Det var tatt normale servicer og motoren hadde gått ca 250000 da den fikk rådebank.

 

Så skjedde det noe her om dagen, Reima til dieselpumpa som jeg hadde montert for rundt ett år siden, hadde røket og bilen ble slept hjem.

Noe ny reim var ikke å oppdrive før om flere dager, og vag skulle ha 3500 for å montere ei ny reim på pumpa.

 

Jeg følte meg litt forpliktet til å hjelpe han, så jeg tilbydde meg å bytte reim, å han måtte ha bilen neste dag hvis det kunne la seg gjøre på noe vis.

 

Jeg hadde ikke noe måle klokke for å time pumpa og jeg hadde bare den gamle reima vi tok av delemotoren..

De hadde sagt på vag at det ikke lot seg gjøre å time pumpa uten måleinstrument.

 

Men jeg fikk timet på merkene slik at den staretet, så tok jeg fininnstillingen på vag com.

 

men hvorfor røk egentlig reima? Jeg mener den var passe stram da den ble montert, så røk den da etter 30.000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har bilen kommet i mine hender, etter at eieren ikke hadde mulighet eller erfaring med å skru, trengs litt nye deler og eu godkjenning, men motoren fungerer greit enda iallefall : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.