#1 Skrevet September 6, 2010 Hei godtfolk! Like etter MotorExpo i Bergen dro jeg ned for å hente bilen som hadde stått på ustilling. Kjørte rolig og avslappet hjem, plutselig stopper bilen uten noe smell eller noe... stopper i siden av veien og prøver å starte den opp, hører da at den bare tenner på 2 sylindre... fikk den inn på verksted til en kamerat som sa at regreimen hadde hoppet, og at hele toppen på motoren hadde løsnet (hvor stor skadene er er jeg noe usikker på). I alle fall så byttet jeg register reimen i januar (har kjørt i underkant av 2000km siden). Ringte til de som hadde byttet den og fortalt det som hadde skjedd, de forklarte at de kun hadde byttet reisterreimen og vannpumpen, men ikke noe løpehjul/strammehjul da jeg sa at regreimen sist ble byttet for 60.000km siden. Jeg ba jo de aldri om å "ikke bytte den delen".... men noen som har roen på mine rettigheter her, regner jo med at de skylder på strammehjulet, og at det ikke ble byttet... er jo mest sansylig små deler i hele motoren, og en dyrere operasjon på disse tverrstilte motorene... + at jeg må pina meg kjøre rundt i damen sin fiat stillo (flaut ja...)... har jeg noen rettigheter på leiebil (har jo full kasko, men ikke med leiebil, stupid me). så spørsmålet er vel egentlig om det er vanlig practice og drite i strammehjulet!? er Gjort hos et forholdsvis godt firma her i bergen "Haga Auto"... derfor undrer jeg på hvilke argumenter jeg bør ta med meg når jeg leverer bilen til de.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 6, 2010 må jo også legge ved at jeg oppgraderte fra k03 turbo til spesialbygd k04 turbo pluss styling, nye doble potter ++++ men det skal vel ikke ha noe med "regreimen" å gjøre!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 6, 2010 Mitt inntrykk er at om du ikke spesielt ber om det, blir ikke strammehjul byttet, ei heller vannpumpe om den ikke lekker. Eg bytter ALLTID og anbefaler alle som bytter på mitt verksted å BYTTE alt av strammehjul/løpehjul, samt vannpumpen om den er aldri så tett. Når du bytter og strammer opp ny reim, er sansynligheten for at den ikke begynner å lekke like stor som at den gjør akkurat det etter ca 2-3 mnd og da er det litt surt å betale hele jobben en gang til. Billig å spytte inn 6-700,- ekstra for vannpumpen i samme jobben. Men uansett surt for deg Tord:-( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 6, 2010 ja, grunnen til at jeg byttet regreimen er jo fordi vannpumpen røk... han sa at da tar du regreimen samtidig... greit nok det svarte jeg... men den skal vell uansett holde litt lenger enn som så..!? Vannpumpen er forsåvidt helt greit.. er jo nå dette regreim drittet som har skjedd... må jo bare gi beskjed til fruen at hun ikke ser meg de neste ukene, for da må jeg jobbe overtid for å betale "fiksing av motoren" fordi jeg ikke byttet strammehjulet/løpehjulet... Regner jo med at når de bytter regreim og ikke løpehjulet/strammehjulet verifiserer at dette vil holde 80-120.000 km... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 6, 2010 Dersom du tror du kommer til å stå hardt på for å få verkstedet til å dekke dette så bør du muligens reise til noen andre, uavhengige, for å stille diagnosen. Kan være greit å ha noen vitner og sakkyndige som ikke er en av partene. Men de kan ikke få lov til å demontere noe annet enn deksler slik at deres diagnose ikke påvirker de ansvarliges mulighet til selv å finne sikker årsak til skaden. Deretter kan du reise til verkstedet som har gjort jobben og anmode dem om å finne ut hva som har skjedd. Men som regel så holder vel vannpumpe og strammere en del lengre enn 60K km, så jeg blir ikke overrrasket om det er noe dårlig håndverk som er årsak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...