Kan en chip også endre girtidspunkt på aut-kasse?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2006 A6 2,7 TDI, som jeg nå snart kommer til å "legge inn" hos S-Sentrum for en liten MTM-hjerneoperasjon...

 

Men det er en ting jeg har lagt merke til omtrent hver morgen og som jeg lurer på om det kan gå an å gjøre noe med:

 

Ut fra innkjørselen kjører jeg de første 100 meterne i en slak nedoverbakke, det jeg gjør er da å putte girvelgeren i M og så "tvinge" kassa til å gire opp i 3. gir, gjør jeg ikke det blir den liggende i 1. eller i beste fall 2. på litt slitsomt turtall, sikkert for å være "smart" og bremse på giret eller slikt.

 

Det jeg lurer på er om det finnes noen mulighet for å endre litt logikken til girkassa? I og med at jeg har muligheten for å putte den i S for litt mer aktiv kjøring, så kunne jeg godt tenke meg at vanlig D kunne være mer sedat enn det er i dag - gire opp tidligere, kanskje til og med starte i 2. gir (tror motoren har krefter nok) med mindre jeg kick'er.

 

Noen som tror dette på én eller annen måte kan være mulig? Enten i forbindelse med "vanlig" chip'ing eller på et annet vis?

 

Er forresten automatkassa "styrt" av samme chip? Med andre ord: når MTM lager et program for en biltype som min, gjør de da også tilpasninger på automatgirkassestyringen?

 

Mvh

Christopher

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen aktører(de seriøse) omprogramerer også kassa så den skal oppføre seg normalt i forhold til chipen. men ikke alle. hvis du går på autopower og ser på bsr så mener jeg at det står noe om omprogramering av automatkasse.

jeg hadde en b5 1,8T tiptronic som ble chippet med bsr og da blei kassa også hissigere ved litt "agressiv kjøring" og den blei mye gvassere /giret fortere når jeg gira på rattet,etter at den blei chippa.(før var den jæææævelig treg til å gire når jeg gira med rattet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 2006 A6 2,7 TDI, som jeg nå snart kommer til å "legge inn" hos S-Sentrum for en liten MTM-hjerneoperasjon...

 

Men det er en ting jeg har lagt merke til omtrent hver morgen og som jeg lurer på om det kan gå an å gjøre noe med:

 

Ut fra innkjørselen kjører jeg de første 100 meterne i en slak nedoverbakke, det jeg gjør er da å putte girvelgeren i M og så "tvinge" kassa til å gire opp i 3. gir, gjør jeg ikke det blir den liggende i 1. eller i beste fall 2. på litt slitsomt turtall, sikkert for å være "smart" og bremse på giret eller slikt.

 

Det jeg lurer på er om det finnes noen mulighet for å endre litt logikken til girkassa? I og med at jeg har muligheten for å putte den i S for litt mer aktiv kjøring, så kunne jeg godt tenke meg at vanlig D kunne være mer sedat enn det er i dag - gire opp tidligere, kanskje til og med starte i 2. gir (tror motoren har krefter nok) med mindre jeg kick'er.

 

Noen som tror dette på én eller annen måte kan være mulig? Enten i forbindelse med "vanlig" chip'ing eller på et annet vis?

 

Er forresten automatkassa "styrt" av samme chip? Med andre ord: når MTM lager et program for en biltype som min, gjør de da også tilpasninger på automatgirkassestyringen?

 

Mvh

Christopher

 

Det som skjer med en gang om morgenen er at girkassen holder på 2.-giret for å få turtallet opp på motoren for å varme opp katalysatorene. Dette er en del av utslippskravet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som skjer med en gang om morgenen er at girkassen holder på 2.-giret for å få turtallet opp på motoren for å varme opp katalysatorene. Dette er en del av utslippskravet...

 

Jøss, det ante jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke slik på min. Når den står i D skifter den gir så rask at man skulle tro rødmerkinga begynte på 2500 omdreininger....

 

Ved vanlig kjøring rekker man å rulle ca 5 meter før den legger inn 2. gir, så max 1000 omdreininger til før den legger inn 3.gir.

 

Når den står i S så drøyer den mye lenger, og girer "hardere".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke slik på min. Når den står i D skifter den gir så rask at man skulle tro rødmerkinga begynte på 2500 omdreininger....

 

Ved vanlig kjøring rekker man å rulle ca 5 meter før den legger inn 2. gir, så max 1000 omdreininger til før den legger inn 3.gir.

 

Når den står i S så drøyer den mye lenger, og girer "hardere".

 

På min er det samme som hos Christoffer. Jeg har også slakk nedoverbakke rett etter oppstart om morgenen. Ellers oppfører den seg slik som Petter sier over her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.