Anbefalte innlegg

Har et lite spm angående turbo prinsippet som jeg luer på...Alle vet at tanken om et energi-regnskap er at energi ikke oppstår eller forsvinner, den endrer bare form.. så spørsmålet mitt, blir da hvo tar turboen energien sin fra ? Den mengden energi den klarer å gi i form av bedre fylling i sylindrene er tatt av den kraft stempelet klarer å presse ut eksos på...

 

Dette burde i mitt regnskap gått opp i opp siden stempelet presser på eksosen som ved hjelp av turbinen og kompressoren mater seg selv igjen.. Ergo, motoren mater seg selv.. det man kan forvente er strengt tatt et lite tap i effekt for den energien selve turbo akselen tar, og tapet ved oppvarming av eksos og motstand i IC..

 

Lurer også på hva slags effektiv komp. en turbo matet motor på normalt ladetrykk på omtrent 1 bar ligger på, og hvorfor det ikke er lettere å bare oppnå den samme komp. med NA og få det til å gå like bra ? Er jo i prinsippet kompresjonen som har noe å si, og fyller man med overtrykk, så oppnår man jo kun som prinsipp en høyere kompresjon.. siden motoren tydeligvis tåler denne kompresjonen overtrykket skaper, så hvorfor ikke få til den samme med å enten øke størelsen på stemplene eller frese av toppen ? Bortsett fra det at en turbo lader avhengi av turtall, så den bli mulig å ha med å gjøre på tomgang da :) Noen som kan forklare dette til meg ?

__________________

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et lite spm angående turbo prinsippet som jeg luer på...Alle vet at tanken om et energi-regnskap er at energi ikke oppstår eller forsvinner, den endrer bare form.. så spørsmålet mitt, blir da hvo tar turboen energien sin fra ? Den mengden energi den klarer å gi i form av bedre fylling i sylindrene er tatt av den kraft stempelet klarer å presse ut eksos på...

 

Dette burde i mitt regnskap gått opp i opp siden stempelet presser på eksosen som ved hjelp av turbinen og kompressoren mater seg selv igjen.. Ergo, motoren mater seg selv.. det man kan forvente er strengt tatt et lite tap i effekt for den energien selve turbo akselen tar, og tapet ved oppvarming av eksos og motstand i IC..

 

Lurer også på hva slags effektiv komp. en turbo matet motor på normalt ladetrykk på omtrent 1 bar ligger på, og hvorfor det ikke er lettere å bare oppnå den samme komp. med NA og få det til å gå like bra ? Er jo i prinsippet kompresjonen som har noe å si, og fyller man med overtrykk, så oppnår man jo kun som prinsipp en høyere kompresjon.. siden motoren tydeligvis tåler denne kompresjonen overtrykket skaper, så hvorfor ikke få til den samme med å enten øke størelsen på stemplene eller frese av toppen ? Bortsett fra det at en turbo lader avhengi av turtall, så den bli mulig å ha med å gjøre på tomgang da :) Noen som kan forklare dette til meg ?

__________________

 

GIK Har (hadde i vertfall) en fin blekke om emnet. Ring og bestill deg en slik, så kan du lese selv. Må nok desverre si at du er litt ute på jordet. Sorry :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

GIK Har (hadde i vertfall) en fin blekke om emnet. Ring og bestill deg en slik, så kan du lese selv. Må nok desverre si at du er litt ute på jordet. Sorry :o

 

Jo, det ser jeg ikke bort ifra:) ser bare ikke hvorfor motoren går så bedre når energien den mates med tas fra den selv :) en turbo kan i seg selv ikke skape energi nemlig.. hmm sent på natt og hjernecellene er på ferie :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ekstra energien kommer i form av at du kan kjøre inn mere bensin med mere luft. Du får ikke økt energimengde bare ved å øke trykket. Trykket gjør at du kan kjøre inn mere bensin og fremdeles ha samme bensin/luftforhold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Genialt :) forklarte det meste med turboer :) stod ikke så mye om akkurat det jeg spurte om her, men stor litt, og forstår det sånn at det er såpass mye energi i utblåsning at å ta litt til å fylle sylinderen vil gi et større effekt-gevinst enn tap i utblåsningsfasen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.