98 vs 95oktan bensin på Orginal 1.8T - effektforskjell?

Anbefalte innlegg

Har en '99 Audi S3 med 1.8T i 210HK-utgave. Prøvde denne litt på bane i helgen mot en annen S3, bare med facelift. Denne hadde dog også 210hk-motoren. Begge bilene er orginale og motor + eksos er ikke rørt på noe vis.

 

Jeg la fort merke til at min bil har merkbart mindre effekt enn facelift-bilen jeg målte mot, og kom til å tenke på i dag om det kan ha noe med oktannivået på bensinen å gjøre? Målte ved å sammenligne slutthastighet på rettstrekka på banen, hastigheten var ca 15-20km/t lavere. (125 vs 140-145km/t)

 

Jeg fylte 95 på min bil i god tro at det spiller null og niks forskjell på orginale biler (selv med turbo), men kan det være at disse bilene trives best med 98-bensin? Noen med erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en '99 Audi S3 med 1.8T i 210HK-utgave. Prøvde denne litt på bane i helgen mot en annen S3, bare med facelift. Denne hadde dog også 210hk-motoren. Begge bilene er orginale og motor + eksos er ikke rørt på noe vis.

 

Jeg la fort merke til at min bil har merkbart mindre effekt enn facelift-bilen jeg målte mot, og kom til å tenke på i dag om det kan ha noe med oktannivået på bensinen å gjøre? Målte ved å sammenligne slutthastighet på rettstrekka på banen, hastigheten var ca 15-20km/t lavere. (125 vs 140-145km/t)

 

Jeg fylte 95 på min bil i god tro at det spiller null og niks forskjell på orginale biler (selv med turbo), men kan det være at disse bilene trives best med 98-bensin? Noen med erfaringer?

 

Ecu setter nok ned tenning litt med 95 kontra 98 på en s3 ved høyt ladetrykk/turtall.

Det skal mere til for å antenne 98 enn 95 oktan, mao.. det er lettere å få til en kontrolert forbrenning ved feks høyt ladetrykk/turtall/komp med 98 oktan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og dere hadde samme hastighet ut av svingen før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil ikke merke såpass stor forskjell på banen... Men det kan nok hende du får ut et par hk ekstra av å kjøre på 98 eller høyere.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

luftfilter, dyser og bensinfilter blir slitent etter å ha gått langt, ville starta der tror jeg :)

(dyser får dårligere forstøvning og kan miste kapasitet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det virker som det kan være noe kødd med motoren din da Vidar. Jeg hadde jo også 140 på langstrekka, med 1,8 på 160hk, og sikkert en tyngre bil.

Gjør som Morten sier og prøv med nytt filter og div :)

 

Og forøverig, så har jeg kjørt A4en kun på 98oktan helt siden jeg kjøpte den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører 98 på min Golf GTI 1.8t, men den er chippet da.. er vel en uskreven regel om at man skal kjøre 98 da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv 50/50 med E85 og 98 oktan! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg merket forbruket mitt gikk ned ca 10% når jeg byttet 95 med 98.

 

Har også prøvd 50/50 E85 og 98. Et ENORMT forbruk. Vet heller ikke om det er så lurt, siden bilen ikke er MAP'et for det...

 

edit:

Hadde forøvrig slitte plugger og defekt MAF som sikkert ikke gjorde opplevelsen noe bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et spørsmål som har mye med hvor stor fart en har på langstrekken er jo om hvor stor fart en starter i når en begynner på langstrekken.

 

Ottar sin golf hadde 115 på slutten på langstrekken den også. med clutch som slurte.... den var det vel 70-80 hk når den var ny: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal også ganske stor effektøkning til for å få 15-20 km/t høyere hastighet på f.eks. Rudskogen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart utgangshastighet i sving har noe å si, men jeg fikk kjøre den andre bilen selv og det var ingen tvil om at det var mer drag i den, særlig på turtall :) Tok det rimelig pent gjennom svinga, så utgangshastigheten var nok den samme.. selv ved gjentatte forsøk.

 

 

Et spørsmål som har mye med hvor stor fart en har på langstrekken er jo om hvor stor fart en starter i når en begynner på langstrekken.

 

Ottar sin golf hadde 115 på slutten på langstrekken den også. med clutch som slurte.... den var det vel 70-80 hk når den var ny: rolleyes

 

 

Joa, men så veier en ribba ener glatt halvparten av en S3 også ;) Dessuten var ikke speedometer der til å stole på ..

 

 

Skjønner at her må det forskes mer, så kommer til å ta et par testresultater med Android-mobilen for å se hva som bor i bilen, og ta noen målinger etter at det er fylt på skikkelig bensin.. og eventuelt noen etter filter og pluggbytte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører kunne med 99 vpower noen ganger 98.Kan kjøre med 95 også siden jeg justerer tenning selv på mapen.Greit med revo stage 2 med sps3 controler: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart utgangshastighet i sving har noe å si, men jeg fikk kjøre den andre bilen selv og det var ingen tvil om at det var mer drag i den, særlig på turtall :) Tok det rimelig pent gjennom svinga, så utgangshastigheten var nok den samme.. selv ved gjentatte forsøk.

 

 

 

 

 

Joa, men så veier en ribba ener glatt halvparten av en S3 også ;) Dessuten var ikke speedometer der til å stole på ..

 

 

Skjønner at her må det forskes mer, så kommer til å ta et par testresultater med Android-mobilen for å se hva som bor i bilen, og ta noen målinger etter at det er fylt på skikkelig bensin.. og eventuelt noen etter filter og pluggbytte :)

 

Du får ta deg en tur så får vi teste mot min;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ta deg en tur så får vi teste mot min;)

 

Kanskje det ja :) Vært interessant og målt 190(?) chip-hk mot 210 orginal-hk..

 

 

kjører kunne med 99 vpower noen ganger 98.Kan kjøre med 95 også siden jeg justerer tenning selv på mapen.Greit med revo stage 2 med sps3 controler: smil :

 

Men din er vel ikke orginal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det ja :) Vært interessant og målt 190(?) chip-hk mot 210 orginal-hk..

 

 

 

 

Men din er vel ikke orginal?

 

Gikk fortsatt bedre med 99 før nytt program.Det som er greit med det revo er at jeg har chip men kan fortsatt kjøre 95blyfri.Men jeg merker forskjell når jeg har mer aggresiv tenning og 99.Jeg justerer også 9 forskjellige steg på low boost setting og high boost setting.Har preformance mode(midt på treet)

og kan kjøre med orginal map hvis jeg vil alt gjøre jeg med to brytere på en boks som jeg på forhånd setter på boost5-timming5 setter den i kontakten og bip,bip bilen er klar.Men man bør ha vag-com for og logge.

Har du sett over at du ikke har noen vakum lekkasjer eller at dv lekker litt??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det ja :) Vært interessant og målt 190(?) chip-hk mot 210 orginal-hk..

 

 

Mener Jan har Steg 2 oppsett :) sint er den iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener Jan har Steg 2 oppsett :) sint er den iallefall :)

 

Kanskje det ja :) Vært interessant og målt 190(?) chip-hk mot 210 orginal-hk..

 

må prøve å få til det en gang:)

 

tja vet ikke hvor mange av dem som er igjen.. 160-170 kanskje :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg jo komme med en liten oppdatering.. ;)

 

- Først og fremst forteller iallefall instruksboka at man KAN kjøre på 95, men at man taper litt effekt på dette. Altså blir det å fylle 98 fremover.

 

- Etter å ha fylt 98 virker bilen mer turtallsvillig og litt kvikkere.

 

- Etter å ha fått tatt diagnose på bilen viste deg seg at N75 var defekt. : flau :

 

Byttet N75 og tok måling idag, havnet på 205HK, på 0,78 bar. Det kan vel ikke være ille med 210hk orginalt. :) Lå på 160HK før bytte av N75.

 

Myth plauseble..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt kvikkere etter veien å da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg jo komme med en liten oppdatering.. ;)

 

- Først og fremst forteller iallefall instruksboka at man KAN kjøre på 95, men at man taper litt effekt på dette. Altså blir det å fylle 98 fremover.

 

- Etter å ha fylt 98 virker bilen mer turtallsvillig og litt kvikkere.

 

- Etter å ha fått tatt diagnose på bilen viste deg seg at N75 var defekt. : flau :

 

Byttet N75 og tok måling idag, havnet på 205HK, på 0,78 bar. Det kan vel ikke være ille med 210hk orginalt. :) Lå på 160HK før bytte av N75.

 

Myth plauseble..

I begynnelsen etter jeg hadde kjøpt A4en(180hk) kjørte jeg på 95 etter beskjed fra forrige eier om at det kunne brukes..Synes den dro dårlig til å være 180 hk,mulig den hadde vært daukjørt tidligere..Men uansett så gikk jeg over til 98 oktan.

Etter noen tankinger dro den noe sterkere ifra bunn,merkbar forskjell..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt kvikkere etter veien å da? :)

 

Utvilsomt.. Jan Gunnar skal få noe å bryne seg på nå tror jeg :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg merker at S4 går jevnere på 98 i forhold til 95.

men var det bare jeg som merket at 98 i Sverige lukter helt andeledes enn i norge ?

den lukter jo faktisk godt i Sverige hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men var det bare jeg som merket at 98 i Sverige lukter helt andeledes enn i norge ?

den lukter jo faktisk godt i Sverige hehe

 

haha, sikker på det ikke var duften av en svensk frøken som tusla forbi georg? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utvilsomt.. Jan Gunnar skal få noe å bryne seg på nå tror jeg :nana:

 

hehe;)

vi får prøve en dag;)

men du skal kjøre fra meg. det er det ingen tvil om men om hvor mye etter jeg blir skal bli morro å se;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.