#1 Skrevet September 7, 2010 Har en '99 Audi S3 med 1.8T i 210HK-utgave. Prøvde denne litt på bane i helgen mot en annen S3, bare med facelift. Denne hadde dog også 210hk-motoren. Begge bilene er orginale og motor + eksos er ikke rørt på noe vis. Jeg la fort merke til at min bil har merkbart mindre effekt enn facelift-bilen jeg målte mot, og kom til å tenke på i dag om det kan ha noe med oktannivået på bensinen å gjøre? Målte ved å sammenligne slutthastighet på rettstrekka på banen, hastigheten var ca 15-20km/t lavere. (125 vs 140-145km/t) Jeg fylte 95 på min bil i god tro at det spiller null og niks forskjell på orginale biler (selv med turbo), men kan det være at disse bilene trives best med 98-bensin? Noen med erfaringer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 7, 2010 Har en '99 Audi S3 med 1.8T i 210HK-utgave. Prøvde denne litt på bane i helgen mot en annen S3, bare med facelift. Denne hadde dog også 210hk-motoren. Begge bilene er orginale og motor + eksos er ikke rørt på noe vis. Jeg la fort merke til at min bil har merkbart mindre effekt enn facelift-bilen jeg målte mot, og kom til å tenke på i dag om det kan ha noe med oktannivået på bensinen å gjøre? Målte ved å sammenligne slutthastighet på rettstrekka på banen, hastigheten var ca 15-20km/t lavere. (125 vs 140-145km/t) Jeg fylte 95 på min bil i god tro at det spiller null og niks forskjell på orginale biler (selv med turbo), men kan det være at disse bilene trives best med 98-bensin? Noen med erfaringer? Ecu setter nok ned tenning litt med 95 kontra 98 på en s3 ved høyt ladetrykk/turtall. Det skal mere til for å antenne 98 enn 95 oktan, mao.. det er lettere å få til en kontrolert forbrenning ved feks høyt ladetrykk/turtall/komp med 98 oktan. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 7, 2010 Og dere hadde samme hastighet ut av svingen før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 7, 2010 Du vil ikke merke såpass stor forskjell på banen... Men det kan nok hende du får ut et par hk ekstra av å kjøre på 98 eller høyere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 7, 2010 luftfilter, dyser og bensinfilter blir slitent etter å ha gått langt, ville starta der tror jeg (dyser får dårligere forstøvning og kan miste kapasitet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 8, 2010 Synes det virker som det kan være noe kødd med motoren din da Vidar. Jeg hadde jo også 140 på langstrekka, med 1,8 på 160hk, og sikkert en tyngre bil. Gjør som Morten sier og prøv med nytt filter og div Og forøverig, så har jeg kjørt A4en kun på 98oktan helt siden jeg kjøpte den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 8, 2010 jeg kjører 98 på min Golf GTI 1.8t, men den er chippet da.. er vel en uskreven regel om at man skal kjøre 98 da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 8, 2010 Prøv 50/50 med E85 og 98 oktan! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 8, 2010 Jeg merket forbruket mitt gikk ned ca 10% når jeg byttet 95 med 98. Har også prøvd 50/50 E85 og 98. Et ENORMT forbruk. Vet heller ikke om det er så lurt, siden bilen ikke er MAP'et for det... edit: Hadde forøvrig slitte plugger og defekt MAF som sikkert ikke gjorde opplevelsen noe bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 8, 2010 Et spørsmål som har mye med hvor stor fart en har på langstrekken er jo om hvor stor fart en starter i når en begynner på langstrekken. Ottar sin golf hadde 115 på slutten på langstrekken den også. med clutch som slurte.... den var det vel 70-80 hk når den var ny: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 8, 2010 Det skal også ganske stor effektøkning til for å få 15-20 km/t høyere hastighet på f.eks. Rudskogen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 8, 2010 Klart utgangshastighet i sving har noe å si, men jeg fikk kjøre den andre bilen selv og det var ingen tvil om at det var mer drag i den, særlig på turtall Tok det rimelig pent gjennom svinga, så utgangshastigheten var nok den samme.. selv ved gjentatte forsøk. Et spørsmål som har mye med hvor stor fart en har på langstrekken er jo om hvor stor fart en starter i når en begynner på langstrekken. Ottar sin golf hadde 115 på slutten på langstrekken den også. med clutch som slurte.... den var det vel 70-80 hk når den var ny: rolleyes Joa, men så veier en ribba ener glatt halvparten av en S3 også Dessuten var ikke speedometer der til å stole på .. Skjønner at her må det forskes mer, så kommer til å ta et par testresultater med Android-mobilen for å se hva som bor i bilen, og ta noen målinger etter at det er fylt på skikkelig bensin.. og eventuelt noen etter filter og pluggbytte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 8, 2010 kjører kunne med 99 vpower noen ganger 98.Kan kjøre med 95 også siden jeg justerer tenning selv på mapen.Greit med revo stage 2 med sps3 controler: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 8, 2010 Klart utgangshastighet i sving har noe å si, men jeg fikk kjøre den andre bilen selv og det var ingen tvil om at det var mer drag i den, særlig på turtall Tok det rimelig pent gjennom svinga, så utgangshastigheten var nok den samme.. selv ved gjentatte forsøk. Joa, men så veier en ribba ener glatt halvparten av en S3 også Dessuten var ikke speedometer der til å stole på .. Skjønner at her må det forskes mer, så kommer til å ta et par testresultater med Android-mobilen for å se hva som bor i bilen, og ta noen målinger etter at det er fylt på skikkelig bensin.. og eventuelt noen etter filter og pluggbytte Du får ta deg en tur så får vi teste mot min;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 9, 2010 Du får ta deg en tur så får vi teste mot min;) Kanskje det ja Vært interessant og målt 190(?) chip-hk mot 210 orginal-hk.. kjører kunne med 99 vpower noen ganger 98.Kan kjøre med 95 også siden jeg justerer tenning selv på mapen.Greit med revo stage 2 med sps3 controler: smil : Men din er vel ikke orginal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 9, 2010 Kanskje det ja Vært interessant og målt 190(?) chip-hk mot 210 orginal-hk.. Men din er vel ikke orginal? Gikk fortsatt bedre med 99 før nytt program.Det som er greit med det revo er at jeg har chip men kan fortsatt kjøre 95blyfri.Men jeg merker forskjell når jeg har mer aggresiv tenning og 99.Jeg justerer også 9 forskjellige steg på low boost setting og high boost setting.Har preformance mode(midt på treet) og kan kjøre med orginal map hvis jeg vil alt gjøre jeg med to brytere på en boks som jeg på forhånd setter på boost5-timming5 setter den i kontakten og bip,bip bilen er klar.Men man bør ha vag-com for og logge. Har du sett over at du ikke har noen vakum lekkasjer eller at dv lekker litt?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 9, 2010 Kanskje det ja Vært interessant og målt 190(?) chip-hk mot 210 orginal-hk.. Mener Jan har Steg 2 oppsett sint er den iallefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 9, 2010 Mener Jan har Steg 2 oppsett sint er den iallefall Kanskje det ja Vært interessant og målt 190(?) chip-hk mot 210 orginal-hk.. må prøve å få til det en gang:) tja vet ikke hvor mange av dem som er igjen.. 160-170 kanskje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 20, 2010 Da kan jeg jo komme med en liten oppdatering.. - Først og fremst forteller iallefall instruksboka at man KAN kjøre på 95, men at man taper litt effekt på dette. Altså blir det å fylle 98 fremover. - Etter å ha fylt 98 virker bilen mer turtallsvillig og litt kvikkere. - Etter å ha fått tatt diagnose på bilen viste deg seg at N75 var defekt. Byttet N75 og tok måling idag, havnet på 205HK, på 0,78 bar. Det kan vel ikke være ille med 210hk orginalt. Lå på 160HK før bytte av N75. Myth plauseble.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 20, 2010 Ble litt kvikkere etter veien å da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 20, 2010 Da kan jeg jo komme med en liten oppdatering.. - Først og fremst forteller iallefall instruksboka at man KAN kjøre på 95, men at man taper litt effekt på dette. Altså blir det å fylle 98 fremover. - Etter å ha fylt 98 virker bilen mer turtallsvillig og litt kvikkere. - Etter å ha fått tatt diagnose på bilen viste deg seg at N75 var defekt. Byttet N75 og tok måling idag, havnet på 205HK, på 0,78 bar. Det kan vel ikke være ille med 210hk orginalt. Lå på 160HK før bytte av N75. Myth plauseble.. I begynnelsen etter jeg hadde kjøpt A4en(180hk) kjørte jeg på 95 etter beskjed fra forrige eier om at det kunne brukes..Synes den dro dårlig til å være 180 hk,mulig den hadde vært daukjørt tidligere..Men uansett så gikk jeg over til 98 oktan. Etter noen tankinger dro den noe sterkere ifra bunn,merkbar forskjell.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 21, 2010 Ble litt kvikkere etter veien å da? Utvilsomt.. Jan Gunnar skal få noe å bryne seg på nå tror jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 21, 2010 jeg merker at S4 går jevnere på 98 i forhold til 95. men var det bare jeg som merket at 98 i Sverige lukter helt andeledes enn i norge ? den lukter jo faktisk godt i Sverige hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 21, 2010 men var det bare jeg som merket at 98 i Sverige lukter helt andeledes enn i norge ? den lukter jo faktisk godt i Sverige hehe haha, sikker på det ikke var duften av en svensk frøken som tusla forbi georg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 21, 2010 Utvilsomt.. Jan Gunnar skal få noe å bryne seg på nå tror jeg hehe;) vi får prøve en dag;) men du skal kjøre fra meg. det er det ingen tvil om men om hvor mye etter jeg blir skal bli morro å se;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...