#1 Skrevet September 7, 2010 Kan noen med kunnskap bekrefte/avkrefte for meg om det er denne skruen man justerer camber bak på golf 5/6? Alternativt fortelle med tekst og helst bilder hvordan dette kan gjøres? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 7, 2010 Det du har ringa rundt er spissingsjustering. Du ser camberjusteringa litt til høyre i midten av bildet, til venstre for fjøra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 7, 2010 Det du har ringa rundt er spissingsjustering. Du ser camberjusteringa litt til høyre i midten av bildet, til venstre øverst på fjæra. Lilla 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 7, 2010 Thanks guys! Hvilken vei skrus skruen for negativ camber? Er det en sånn konkave skrue eller hva det heter? Hvor mange grader tilsvarer f.eks en omdreining? (sånn omtrentlig selvsagt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 7, 2010 Thanks guys! Hvilken vei skrus skruen for negativ camber? Er det en sånn konkave skrue eller hva det heter?Hvor mange grader tilsvarer f.eks en omdreining? (sånn omtrentlig selvsagt) Det er baksiden av denne skruen man vrir på. Det er lik type skrue løsning som den du pekte ut (rødt) hvilken vei man må skru spørs helt hvilken vei denne eksentriske skiva står fra før av:) Du klarer nok i overkant av 2-2,5 grader negativt bak på disse ville jeg tippe. Ikke at det er å anbefale, da det bare gjør en allerede understyrt bil mere understyrt:) husk at camber påvirker spissing, så om camber justeres så må spissing justeres også etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 7, 2010 Nå vet ikke jeg hva slags forutsetninger du har for denne type arbeide? Fordel med litt innsikt i hjulvinkler! Det mest naturlige ville vel være å finne et verksted med utstyr for firehjulskontroll og betale for jobben, dette er vel ikke noe du utfører ofte? Uansett så er skruen du avbilder en eksenter skrue for å korrigere hjulvinkler! For å utføre dette på garasjegulvet er det et must å ha utstyr for å kontrollere/måle spissing, camber, caster og spredning i sving hvis vi snakker hjul med styring. Spissingsmål, kan være en stav for måling av spissing. Mål bak hjulet, deretter foran hjulet, og finn differansen mellom målingene, så har du spissingen. Ex. på spissingsmål som kan kjøpes for kr.750,- Hjulstillingsapparat, her kan du selv foreta enkle kontroller/justering av dine hjulvinkler på enkelt utstyr med vater for måling av camber og castervinkler. Her finnes adapter slik at en kan kontrollere spissingen også. Ex. på hjulstillingsapparat til kr.3750,- og adapter til kr. 750,- NB! Prisene er tilfeldig valgt fra bildeproduktene. Produktene leveres vanligvis med guide fra A til Å Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 7, 2010 Det er baksiden av denne skruen man vrir på. Det er lik type skrue løsning som den du pekte ut (rødt) hvilken vei man må skru spørs helt hvilken vei denne eksentriske skiva står fra før av:) Du klarer nok i overkant av 2-2,5 grader negativt bak på disse ville jeg tippe. Ikke at det er å anbefale, da det bare gjør en allerede understyrt bil mere understyrt:) husk at camber påvirker spissing, så om camber justeres så må spissing justeres også etterpå. nei, forbedrer vel ikke akkurat kjøreegenskapene...her tenker vi kun kosmetisk..hehe. Fant dette bilde fra han som senket justerte min etter senk. Så minus 2,3 er i hvert fall mulig, eller er det jeg som er på bærtur? Dette er før justering: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 7, 2010 Nå vet ikke jeg hva slags forutsetninger du har for denne type arbeide? Fordel med litt innsikt i hjulvinkler! Det mest naturlige ville vel være å finne et verksted med utstyr for firehjulskontroll og betale for jobben, dette er vel ikke noe du utfører ofte? Uansett så er skruen du avbilder en eksenter skrue for å korrigere hjulvinkler! For å utføre dette på garasjegulvet er det et must å ha utstyr for å kontrollere/måle spissing, camber, caster og spredning i sving hvis vi snakker hjul med styring. Spissingsmål, kan være en stav for måling av spissing. Mål bak hjulet, deretter foran hjulet, og finn differansen mellom målingene, så har du spissingen. Ex. på spissingsmål som kan kjøpes for kr.750,- Hjulstillingsapparat, her kan du selv foreta enkle kontroller/justering av dine hjulvinkler på enkelt utstyr med vater for måling av camber og castervinkler. Her finnes adapter slik at en kan kontrollere spissingen også. Ex. på hjulstillingsapparat til kr.3750,- og adapter til kr. 750,- NB! Prisene er tilfeldig valgt fra bildeproduktene. Produktene leveres vanligvis med guide fra A til Å Lykke til! Takk for innlegg med mye god informasjon. Dette er nok ikke noe jeg har tenkt til å jobbe med på egenhånd, men som jeg har lyst til å "skjønne" litt mer av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 7, 2010 nei, forbedrer vel ikke akkurat kjøreegenskapene...her tenker vi kun kosmetisk..hehe. Fant dette bilde fra han som senket justerte min etter senk. Så minus 2,3 er i hvert fall mulig, eller er det jeg som er på bærtur? Dette er før justering: Jupp det er tydeligvis mulig på din bil:) ingen bærtur på deg;) Som det har blitt sagt over her.. ikke anbefalt å justere dette uten å vite hva de forskjellige vinklene gjør med bilen og hvordan de jobber sammen:) Små endringer kan gi store utslag på bilens oppførsel:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...