Hva er feil på sekunderairflow???

Anbefalte innlegg

Hei...

Eg har en A4 1,8TQ B6 med motor kode BFB.

Eg har ein feil melding på bilen som sier at det er noe galle med sekunder air flow. Eg har våre innom forskjeligge verksteder, de kan ikke finne ut hva det er for noe.

Luftmengde måler er bytte og det er nytt tørt/åpent luftfilter..

Er det noen som har forslag til hva det kan være???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt er dette sprekk eller annen lekkasje i de små slangene bak og på førersiden av motor, eller en ventil der som ikke holder tett.

Hadde samme feil på min 02mod, og der var det sprekk i en liten slange.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sekundærluft systemet også kalt tilskudsluftsystem, er et veldig enkelt system, bak på toppen så sitter det en rund vacum klokke, denne er somregel vacum styrt og styrer en ventil som slipper inn friskluft fra den elektriske luftpumpa som sitter i motorrommet, inn i eksoskanalene på toppen, dette systemet har 1 funksjon og det er å få igang lambdaregulering fort ved kald motor, det har ingen påvirkning på motorens drift.. men et avgass forbedringssystem på kald motor.

Inn på denne vacumklokka går det som sagt en vacum slange som pleier å ryke (ofte rett ved vacumklokka) da åpner ikke denne ventilen og feilkoden sekundærluftsystem gennomstrømning for liten kommer E.L. Hender også at el luft pumpa ikke virker.. men vacum slangen er somregel feilen:)

Håper ikke du har vært på et merkeverksted.. da dette er veldig vanlig.. og rart om de ikke forstod

Du ser slangen her som er rød på denne bilen. om denne er ok, så sjekk det store røret som går inn på vacum klokka om det er festet skikkelig i begge ender.

images.jpg

sekundær.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Da er eg litt mer med:)

Har våre innom på div meca verksted. I bergens område.

Men eg skal sjekke opp i det du beskriver. Takker så mye for hjelpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm. Da er eg litt mer med:)

Har våre innom på div meca verksted. I bergens område.

Men eg skal sjekke opp i det du beskriver. Takker så mye for hjelpen.

:) Sjekk vacum slangen hele veien for sprekker om det ikke er noe helt tydelig ved første øyekast:)

Har hendt membran i vacum klokka har ryki også, men det er heller sjeldent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk bytta denne slangen hos Møller, da den var sprekker i. Fikk fortsatt feilmeldinger, og fikk beskjed om at jeg må bytte ventilen. får håpe den blir i orden da ;>

kan det stemme at en ny ventil koster rundt 1200 en plass?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er denne ventilen vanskelig å bytte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og kan det stemme at delenr er: 06B131101K ?

ble mange spørsmål gitt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og kan det stemme at delenr er: 06B131101K ?

ble mange spørsmål gitt :P

Vet ikke hva delenr,men jeg holder på å fjerne hele det der systemet.så har en haug med deler overs,men det er brukt :P Men det er fullt mulig å bytte selv. Men det er trangt. Først må du fjerne t-røren til veivhusvent,så ventilen kommer til syne.så vaccum slangen til ventilen,så slangen som kommer fra luftpumpa.Det er bare de org. dritt klemme som holder.

PIC-0047-1.jpg

når slangene er borte, så er det 3 skruer som holder "holderen"til ventilen det er 5mm umbrako,de finner du mot torpedoveggen.så når den er ute så er der bare ta de 2 siste skruene på "holderen" som holder ventilen,så er det bare å bytte å sette det i samen, i motsatt vei. (Kan prøve å skrue de skruene som holder ventil,men mener at det er for trangt til det,derfor må du av med "holderen"

PIC-0049.jpg

Men når jeg tok vekk denne så skiftet jeg pakning å kjølevannsflens som er rett på siden.har en tendens å bli dårlige de der.

Håper det er til hjelp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.