Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 89 mod. Golf med en 1.8 Monopoint motor i.

Byttet toppakning i helga og har brukt bilen siden, uten problemer.

I går skulle jeg en ut en tur, og merket etterhvert at den sank og gikk ujevnt på tomgang.

Fikk hostet meg opp på jobben (10 min. kjøring) med et nødskrik. Effekten og responsen ble dårligere og dårligere, og den hostet sitt siste host inn porten på jobben.

Den starter riktignok med litt godvilje nå, men det er INGEN respons ved gass, kun host og hark.

 

Har sjekket komp. og den er i orden.

Pluggene var helt sotete, men tørre. Mistenker aaaalt for mye bensin, og at den drukner.

Hva kan årsaken være til dette på en slik motor? Har lite erfaring med dette systemet.

Kan ha miksa litt på noen vakuumslanger bak "forgasseren", og til fordeler o.l., men som sagt har den jo gått fint frem til nå.

Mistenker kanskje lambda?

 

 

Mvh

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket gummiflensen mellom monopointen og innsuget? den har en tendens til å sprekke med åra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lambda og startgass for å sjekke etter lekksjer rundt gummipakning til "gasser" samt vakumsystem er veldig sannsynlige syndere i første omgang!

 

biltema har billige lambdaer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første man burde sjekke på disse (dritt)motorene, er blå vanntempsensor. Jeg tror det er den som tuller med deg.

 

Grisete motorrom, og med Colaflaske som catchtank, men du ser den litt til venstre på dette bildet her - sitter "på" øvre radiatorslange:

IMG_4556.jpg

 

Napp av kontakta på denne og se om det blir bedre da. Om ikke, så må du sjekke flensen som nevnt her - det er de to mest vanlige synderne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips folkens...

Den blå tempsensoren byttet jeg for et års tid siden, da bilen fusket da også. Men det var ikke på langt nær så ille som nå.

Sjekket den i stad også, for sikkerhetsskyld, og da døde bilen helt, så denne er tydeligvis i orden.

Får ta en runde med startgassen etterpå og sjekke for falskluft. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå sjekket det som er av sensorer og kontakter uten noe videre hell.

Prøvde å bytte hele Monopoint-enheten, men da startet den ikke i det hele tatt. Den kan ha vært defekt.

Monterte den gamle igjen, og da virket det som bilen er noe friskere, men ikke heeeelt riktig enda. Merkelig?

 

Hvordan kan man sjekke lambdasonden, annet enn å prøve med en ny?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå sjekket det som er av sensorer og kontakter uten noe videre hell.

Prøvde å bytte hele Monopoint-enheten, men da startet den ikke i det hele tatt. Den kan ha vært defekt.

Monterte den gamle igjen, og da virket det som bilen er noe friskere, men ikke heeeelt riktig enda. Merkelig?

 

Hvordan kan man sjekke lambdasonden, annet enn å prøve med en ny?

 

koble den fra og merk eventuell endring - om ingen endring forekommer er et bytte av lambda et hett tips :)

 

ellers er vel tomgangsregulatoren elektrisk på disse - napp ut kontakta på den og sjekk for endring. sitter vel bak til høyre sett forfra om jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen endring når jeg dro ut lambda!

Dette er lambda med èn kabel... får sjekke om de har en rimelig på Biltema og kjøpe. Verdt et forsøk! :)

 

Takk for tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekka gummibendet mellom innsug og br.kraft forsterker? den pleier og morkne. da blir bilen sur og drar mye falskluft

 

snakker da om dette bendet som går opp i enveis-ventilen til forsterkeren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte meg lambda på Biltema, men jeg greier rett og slett ikke og få løs den gamle.

Fikk kjørt motoren litt, så jeg fikk lunk i eksosmanifolden. Allikevel greide jeg ikke og rikke den gamle lambdasonden.

 

Prøvde for morroskyld og nappe ut kontaktene på monopointen og se om det var noen forskjell.

Registrerte ingen forskjell, med mindre jeg dro ut den brune i forkant. Er dette normalt?

I tillegg går bilen veldig ujevnt, men jeg registrerer ingen, eller svært liten, forskjell om jeg drar av èn og èn pluggkabel. Til slutt gikk den bare på èn sylinder... like dårlig som ellers.

 

Hmmm, noen som har en Monopoint motor i god stand til salgs? :P

Dette begynner og haste litt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.