Farlig å kjøre med utkoblet luftmengde(masse)måler?

Anbefalte innlegg

Hei har kjøpt meg en vento som eg skal bruke som bruksbil i vinter det viser seg at denne har kaputt luftmengdemåler å går som et dass med denne innkoblet. har nå koblet bort kontakten på luftmendemåleren å bilen går som ei kula (eller så godt som ein 1,6 kan gå:P) hadde ikke veldig lyst å kjøpe en ny måler da denne nesten er like dyr som bilen (litt overdrivelse) er det farlig å kjøre med denne utkoblet?

 

Gi lyd vis noen har en 1,6 luftmendemåler liggende. ventoen er 96-97mod 100hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Direkte farlig er det ikke, men bilen går i nødprogram og får for mye bensin. Dette fører til at katalysatoren vil tette seg over tid.

 

Så ja, du bør finne deg en ny LMM fortest mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at noen biler har en programmert ca verdi på mengde luft ved gitt turtall dersom LMM skulle være frakoblet.

Noen biler går som et dass med LMM frakoblet og noen går som normalt med frakoblet LMM.

 

Kan dette stemme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan føles at bilen går tilnærmet likt, men den får nok allikevel en god del for mye bensin. Dette er fordi det er tryggere å gå med for rik blanding enn for mager, da dette fører til tenningsbank og skade på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det stemmer det at noen biler går i nødmodus ved frakobling mens noen går helt normalt.

De bilene som går normalt har et standard map lagt inn der den skal gi rett blanding ved en gitt utetemp og rent luftfilter.

Problemet er jo som de sier oppfor at den får litt for mye drivstoff som etter tid kan være skadelig for kat.

I tillegg vil jo EGR ventil gå på "are you nuts" da den hele tiden vil måle for høy verdi i eksosen.

 

På en primera TD jeg hadde var der en feil i ledningsnettet som gjorde at den spiste LMM'er. (en standard feil på de modellene, så derfor kostet de bare 450kr stk hos Nissan. Bosch av samme type i passat til 3500kr hos Møller) :P

Men der trakk jeg ut LMM kontakten, så bilen fungerte nesten normalt. Men DÆVEN kor den koksa igjen motoren på bykjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydligvis ville priser på LMM til de forskjellige bilene,jeg ga "bare" 1500 for min på Hellanor.

Mener det var samme pris på møller og,men det var nå til Touran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.