#1 Skrevet September 12, 2010 Hei, jeg monterte FK silverline coilovers på min Passat 4-m. Innbiller meg at det ikke var noen lyder første turen. Men etter det har det blitt en klunkelyd foran og bak. Mest fremme. Har bytta til nye fjærbeinsforinger foran. Har hatt oppe 1 gang etter dette for å skjekke at muttra til demperen ikke var løs. Har stramma til jeg ikke turte mere, redd for at jeg skal rive over umbrakoen. Så hva kan det være? Var ikke 1 lyd før monteringen. Finner ingen slakk noen plasser, ikke noe jeg kjenner med nevene iallefall. Og så blir lyden 70% mindre etter at man har kjørt i 5 min, forstå det di som kan. Har begynt og lure på om man ikke skulle flytte over den shimsen/skiva i messing eller ka det er som tres på oppe ved gjengene ? skulle ikke ha noe å si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 13, 2010 Hadde også dette problemet på min a4 etter bytte. Det jeg gjorde var å sette inn topplageret med fett. Det gjorde susen for min del. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 13, 2010 har samme problemet på min 3bg, bare at det er en mer knakelyd.. jeg jekket bilen opp og satt en planke under dekket for og løfte det litt opp og ned. da kjente jeg at det kom små vibrasjoner i demperen i takt med knakelyden. vet ikke om det er samme soom på din. Har hørt mange som får dette problemet etter senk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 13, 2010 Sette det inn i fett? Hva er det godt for ? Og det er vel ikke et lager, bare en dempeforing? Hører og kjenner at det kommer i fra demper, kjenne til og med klunkinga i toppen. Kjenner ikke denne slakken på noen av stagene i opphenget. Da jeg hadde demperen ute no sist så tok jeg en test på gulvet med fjærspennere på, trur jeg kjenner den samme slakken der, i det demperen snur. I overgangen der e det en lyd. Men om det er det som gjør det veit eg ikje. Takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 13, 2010 Sette det inn i fett? Hva er det godt for ? Og det er vel ikke et lager, bare en dempeforing? Takker for svar Det er godt for knirkinga.I den foringa er det lager som da vrir på seg når du svinger hadde samme problemet smørt med fet og volla bort:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 13, 2010 Det er godt for knirkinga.I den foringa er det lager som da vrir på seg når du svinger hadde samme problemet smørt med fet og volla bort:) Ikke på multilink:) Luftet du demperene før montering? (holdt de oppreist og presset de helt sammen og dro de helt ut noen ganger, til den "ujevne" surklinga ble borte) Om ikke så er det en oppskrift på lyder og deffekte dempere veldig fort.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 13, 2010 Eller kanskje du har glemt å ta av transporthylsen? Vet om mange det har skjedd for.. Da får du klunkelyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 13, 2010 Ikke på multilink:) Luftet du demperene før montering? (holdt de oppreist og presset de helt sammen og dro de helt ut noen ganger, til den "ujevne" surklinga ble borte) Om ikke så er det en oppskrift på lyder og deffekte dempere veldig fort.. Har bare seatlink jeg veit du;) Da er det bare og smøre topplagera. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 13, 2010 Trykte igjenom demperene, visste ikke at di måtte snues på hau og lufte. Finnes jo ikke bruksanvisning med sette og har ikke sett at det står noen plass. Er dette så viktig ? Og om du snakker om den blåe plast ringen så den fjernet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 14, 2010 skal man "lufte" demperen? Har jeg aldri blitt fortalt eller lest noe sted... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 14, 2010 Av og til sitter den en metallhylse på toppen av demperen som ikke skal være der når det skal monteres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 14, 2010 Noen som veit? Skal det luftes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 15, 2010 Bump bump 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 16, 2010 Skal d luftes? Kan det være problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 16, 2010 Vil vel tro det er et fåtall som lufter demperne sine, det er nok en slik ting kun feks mekanikerer og erfarne skruere vet. Og om folk lufter demperne når produsent ikke opplyser om det er vel skjeldent. Jeg pleier å teste de demperne jeg monterer, sjekke om de fungerer likt osv. Da dytter jeg stempelet ned noen ganger for å sjekke hardhet og om de kommer like raskt opp igjen osv, men har aldri tenkt på at det er en nødvendighet. Har du sjekket om dempern sitter skikkelig fast inne i fjærbeienet. Vet mange Golf 5 som har slitt med det, og da har man fått den kjente klunkelyden. Har vel ikke et bilde av demperen (FK) liggende et sted? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 16, 2010 Hei, nei har ikke bilde, sitter bare på telefonen i ukedagan. Hva skulle du se etter? Om den sitter fast så er det jo bare 1 mutter som holder demperen, den er tilskruvd med makt. Det samme med fjærbeins skåla i chassiet. Men slakken både høres og kjennes at er i fra toppen der en plass. Fatter ingenting. Er en messing shims som jeg fløtta over fra orginaldemperen som sitter over gjengene i toppen. Lurer litt på den. Men skal ikke ha noe å si, da muttra strammer alt uansett. syns det ble værre etter litt kjøring. men har ikke forverret seg etter dette. og at lyden blir 70% mindre etter 5 min e jo heilt sykt. må jo være noe med selve demperan trur eg. takker for svaran 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 16, 2010 (endret) Ville bare hvordan den så ut med tanke på ulyden. Om den er oppbygd på samme måte som til Golf. På 5er Golfene har den hylsa som sitter øverst på fjærbeienet, den stempelet går igjennom, hatt en tendes til å ikke være strammet nok. Da blir demperen liggende delvis løst inne i fjærbeinet. Slet mye med det på min.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 16, 2010 Skjønner, denne er skruvd på min, skal skjekke denne. Takker så meget for tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 16, 2010 Hadde en liten typo der, den sitter såklart øverst på fjærbeinet, dvs midt på demperen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 16, 2010 (endret) Det med lufting lærer man når man utdanner seg som mekaniker:), så at det ikke står i noen papirer med dempere er vel i grunn feil, da det stort sett står at det skal monteres av kvalifiserte folk (som da veit dette) Sier ikke at det må være det som er problemet uansett om en demper lager lyd.,. men det kan forkorte levetiden drastisk om det ikke gjøres. Det er jo veldig fort gjort, så anbefaler at folk gjør det, for sin egen del:) Dette er viktigst på biler med rene oljedempere, men også noe som absolut bør gjøres med gass/olje dempere som har blitt oppbevart i alt annet enn en stående posisjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 17, 2010 men går det ann å gjøre dette selv om de er brukt, eller er det for sent da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 17, 2010 Jeg sleit også med dunke lyd etter jeg monterte FK silverline X sett på min A4. Det endte med at jeg skiftet hele forstillingen, men det var fortsatt litt lyd. Fant ut etter ganske mye lytting at det kom fra servosnekken. Etter jeg skiftet den har alt vært fint. Hører du noe klunke lyd når bilen ikke sviver og du rikker på rattet? Viss det er lyd da, ville jeg sjekket snekken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 18, 2010 Jeg sleit også med dunke lyd etter jeg monterte FK silverline X sett på min A4. Det endte med at jeg skiftet hele forstillingen, men det var fortsatt litt lyd. Fant ut etter ganske mye lytting at det kom fra servosnekken. Etter jeg skiftet den har alt vært fint. Hører du noe klunke lyd når bilen ikke sviver og du rikker på rattet? Viss det er lyd da, ville jeg sjekket snekken. Slakken i tannstang på disse kan justeres bort på under 5 min om man har bukk;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 18, 2010 men går det ann å gjøre dette selv om de er brukt, eller er det for sent da? Skader vel ikke å prøve:) Kan i allefall ikke bli værre hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 18, 2010 Takker for alle svar Lyden er det i di første 5 min, etter dette så blir lyden så å si borte. Hvem kan forklare dette ??? Jeg kjører i samme tempo rundt og rundt her i boligfeltet på samme vei og samme fart! Tok opp demperene og luftet, men var ikke noe surkling eller noe annen ulyd og det ble ingen forskjell! Lyden kommer i fra toppen av demperen slik som jeg hører det, både når jeg hører i fra hjulbuen og oppi motoravdelinga, har lyttet på alle stag med en metall forlenger, kan ikke høre noe. Eneste at det kan være litt i stab staget. Så jeg skal bytte den c linken på begge sider. Er det noen foringer på tvers under bilen på stabstaget som bruker å gå? Men dette har jeg ikke trua på at er feilen. Lyden er der selv om jeg svinger eller ikke. Om jeg rikler på rattet når bilen er av, så kan man høre en liten knakle lyd ? Er det dette som kan strammes på den mutteren ? Takker så meget Preben 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...