Kjøleproblemer på Golf III

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Min sønn var ute og kjørte lørdag. Han oppdaget at temp. steg, og lampe for kjøling blinket. Han fikk ikke stoppet med en gang og fortsatte på motorveien, mens temperaturen steg til ca. 120 grader. Da startet det å ryke fra panseret og han fikk stoppet.

Jeg kom med kjølevæske, men anlegget var så tomt at jeg fylte på ca. 2 liter og vi kjøte til nærmeste bensinstasjon. Masse hvit røyk fra eksosanlegget, tåkela mye av veien!

På bensinstasjonen kunne vi ikke se noe lekkasjer eksternt. Kjølevæske ut av eksosrør, noe hadde nok skjedd med toppen, her ja.

Vi skal ta av toppen nå for å sjekke den. Men vi må finne årsaken til at dette skjedde. Mulig årsaker: defekt vannpumpe, evt. andre ting???? Kan ikke sette på ny topp uten å finne årsaken. Noen med erfaring her??

Noen som vet hvor det lønner seg å kjøpe ny topp dersom den gamle ikke lar seg reparere??

Takknemlig for svar, har en utålmodig sønn...

Hilsen fra

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være defekt termostat.vannpumpe,dårlig toppakning,vannlekasje. Har du vært virkelig uheldig så har du kjørt med så lite vann og høy temperatur såpass lenge at det har gått utover et stempel/sylinder. Toppen tar du av og plukker ut alle ventiler gjør det ordentlig rent og se etter sprekker evt sende den til testing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

Har tatt av toppen nå, og det er lekkasje i toppakningen. Tyder ikke på at toppen har fått større skader, skal sende den til sliping og kjøpe nytt slipesett. Men må finne årsaken til havariet. Tenkte å teste termostaten. Hvor enkelt er det å teste vannpumpa om den er OK? Må vel også teste om vifta er OK, men da uhellet skjedde på motorveien var den nok ikke i bruk uansett...

Har testa termostaten, den er OK. Har tatt av vannpumpa, den ser OK ut, men tenkte å bytte den. Noen som har tips til hvorfor motor har hatt kjølehavari da????

;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.