Hvilke olje til Audi 80 Automat? Og muligheter for og justere Automaten?

Anbefalte innlegg

God Dag

Har en Audi 80 fra 1992. Motoren er 2,3L og det er som sagt Automat. Skal ta en lett service på kassen og lurer på hvilke olje som er å anbefale? For tiden er det Dextron III fra Biltema (måtte flushe den pga var litt vann i kassen og valgte derfor og ikke bruke opp hele lønnen bare på automatolje). Skal flushe den med Dextron III fra Biltema, men skal ikke kjøre med slik olje videre. Noen som har anbefalinger på gode typer?

Selve bilen er nydelig å kjøre og den går i gir raskt og solid. Selve girene slurer ikke, men jeg føler at effekten ikke er der. Motoren er overhalt og går som en klokke.

Det virker som jeg må trykke gassen halvveis i gulvet for at bilen skal bevege på seg. Finnest det noen justeringsmulighter på hvordan kassen skal oppføre seg? Har bare hatt bilen i en måned og er ikke kjent med hvordan disse Automatene skal gire optimalt.

Takker for alle svar. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjelden type dette eller?

Det er ingen ting galt med DX3 (Dexron III) fra Biltema. Den girkassen der skal ha DX2 eller DX3, og du kan godt bruke oljen fra Biltema. Biltema har vel både mineral og delsyntetisk type, personlig hadde jeg gått for den delsyntetiske.

Om det er vann på girkassen er det trolig at dette kommer fra kjølesløyfen (oljekjøleren) i radiatoren, og det er da ikke helt sannsynlig at girkassen kan ha havarert. Jeg vil tro at den gamle oljen var rosa (om den ikke var veldig skitten), og ikke mørke rød slik ATF skal være. Vann i ATF bryter ned oljen og fører til havari.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiatoren er helt ny og ja, det var det vi mistenkte først kunne være problemet. Men etter at jeg flushet den for vell en uke siden er oljen fortsatt vinrød slik som den skal være. Dette gjør at jeg tror eneste alternativet kan være at vannet har kommet inn gjennom trykkventilen på toppen av kassen da forje eier byttet radiator. Bilen har ikke vært kjørt siden det kom vann i kassen (ikke snakk om mye, maks 1dl vann). Vi sammenlignet forskjellige blandingsforhold med vann og olje i flasker og fant ut ca hvor mye vann som kan ha lekket inn basert på de forskjellige fargenyansene. Var snakk om en kork vann per liter olje for at oljen ble lyserosa.

Men hører så mye forskjellig om kvaliteten på ting fra Biltema at det ikke er godt og si hva som er bra og dårlig, men oljen tilfredsstiller jo alle krav så hvorfor ikke...

Skal ta av bunnpannen og skifte sil og forskjellig så får vi se om det gir noe utslag.

Takk for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiatoren er helt ny og ja, det var det vi mistenkte først kunne være problemet. Men etter at jeg flushet den for vell en uke siden er oljen fortsatt vinrød slik som den skal være. Dette gjør at jeg tror eneste alternativet kan være at vannet har kommet inn gjennom trykkventilen på toppen av kassen da forje eier byttet radiator. Bilen har ikke vært kjørt siden det kom vann i kassen (ikke snakk om mye, maks 1dl vann). Vi sammenlignet forskjellige blandingsforhold med vann og olje i flasker og fant ut ca hvor mye vann som kan ha lekket inn basert på de forskjellige fargenyansene. Var snakk om en kork vann per liter olje for at oljen ble lyserosa.

Men hører så mye forskjellig om kvaliteten på ting fra Biltema at det ikke er godt og si hva som er bra og dårlig, men oljen tilfredsstiller jo alle krav så hvorfor ikke...

Skal ta av bunnpannen og skifte sil og forskjellig så får vi se om det gir noe utslag.

Takk for svar :)

Angående det at du føler du må gi på veldig mye; er du sikker på at du har korrekt oljemengde?

Tipper stallspeed skal ligge på rundt 18-1900 rpm. Stallspeed kan du sjekke ved å sette girkassen i D og holde inn bremsen hardt. Gi så full gass i MAKS fem sekunder. Notér deg turtallet turtelleren stopper på.

...dette er stallspeed.

Du bør forøvrig være sikker på oljemengden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja oljenivået er der det skal være så kan ikke være det. Virker som den girer fint opp til 3, men 4 gir kobler seg inn rett etter (etter et halvt sekund). Så det uroer meg litt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket stallspeed? Hvilken peileprosedyre bruker du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tidligere kjørt 80.000 km med Dx3 Biltemaolje på en slitt automatkasse fra 95 modell, uten at slitasjen økte nevneverdig.

Man merker heller ingen ulikhet mellom denne og orginal når man kjører, hverken på kald eller varm olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket stallspeed? Hvilken peileprosedyre bruker du?

Det virket som den stoppet på ca 2200rpm. Er dette for høyt for kasser av denne typen. Isåfall hva betyr det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.