#1 Skrevet September 17, 2010 Funker dette? Har bare hørt snakk om dette, men aldri testet det ut. Saken er at jeg bytta olje og filter på min G3 TDK. Startet den opp og lot den gå på tomgang i noen sekunder, og stoppet den for å peile olja. Olja på peilepinnen var køl svart og luktet "svidd/brent". Så det er tydelig at det er mye dritt innvendig. Det finnes jo mange slike motorrens produkter på markedet, men har jo funnet ut at nesten uten unntak så er alle petrolium basert. Er derfor jeg funderer på å prøve med ett par dl diesel, og la den stå på tomgang i ett par minutter. For deretter og bytte olje og filter igjen. Noen som har erfaring å dele med meg her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 17, 2010 Funker dette? Har bare hørt snakk om dette, men aldri testet det ut.Saken er at jeg bytta olje og filter på min G3 TDK. Startet den opp og lot den gå på tomgang i noen sekunder, og stoppet den for å peile olja. Olja på peilepinnen var køl svart og luktet "svidd/brent". Så det er tydelig at det er mye dritt innvendig. Det finnes jo mange slike motorrens produkter på markedet, men har jo funnet ut at nesten uten unntak så er alle petrolium basert. Er derfor jeg funderer på å prøve med ett par dl diesel, og la den stå på tomgang i ett par minutter. For deretter og bytte olje og filter igjen. Noen som har erfaring å dele med meg her? Det har blitt foreslått på forumet å bytte ut en halv liter olje med diesel å la motoren gå 15 sek. maks Selv har jeg i min ungdom kjørt motorer på kun diesel et par minutter og det gikk da bra det å. Sj jeg hadde ikke vært redd for å ha litt diesel sammen med oljen,.. Kjøp noe billig olje å gjenta til du er fornøyd. Det hadde jeg gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 17, 2010 Personlig hadde jeg nok sverget til et produkt laget for å rense motoren innvendig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 17, 2010 Tenker jeg tar en sjangse og tester dette ut jeg.... Kommer tilbake litt senere i dag når det er gjort:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 17, 2010 Å bruke diesel som motor-rens på en diesel kan være litt skummelt. Hvis du har slakke stempel-ringer kan du få diesel i forbrenningskammeret,å da tar det av helt på egen hånd Da hjelper det ikke å skru av tenninga for å si det sånn. Men bare man er klar over det så man evt kan få kvelt motoren ved å sette den i gir eller andre metoder. Men du skal ha en ganske slitt motor før noe sånt kan skje,men det KAN skje. Bare se på denne traktor-pulleren som får turbohavari,motoren begynner å gå på smøreoljen i bunnpanna Stod å gikk i 5 minutt før de fikk stoppa den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 17, 2010 Dere vet at at en av hovedegenskapene til en olje er å rense? Så om ting ikke er VIRKELIG ille så ville jeg heller hivd på noe olje, kjørt til den ble svart og bytta igjen.... oljepåfyllingshullet er nok ikke ment for diesel og alle disse magiske renseproduktene. Som jeg igrunn er særdeles skeptisk til etter jeg har lest en seriøs rapport av en kjent organisasjon/bedrift om et slikt produkt hvor produsenter deretter påsto diverse bonuser ved å bruke dette produktet, noe som også kom frem i rapporten. Problemet var bare at dette var for tilfeller som ikke forekommer i en vanlig frisk motor, så det var mao bs. Litt som å si at "*Denne mopedbilen klarer 200km/t" for så å glemme å si at det var i frittfall Men for all del, jeg vet ikke om motoren din vil ta noe skade av det, men det virker som det er en ganske stor risiko for det i forhold til gevinsten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 17, 2010 Svaret ditt kom litt for seint Pål.... Hadde jeg sett svaret før jeg satte i gang, så hadde jeg sansynligvis løpt på Mekonomen og kjøpt noe Omega greier istedenfor... Når det er sagt så gikk det bra denne gangen.... Tappet av i underkant av en halvliter med olje, og fylte etter med avgiftsfri diesel (billigst mulig...) Startet opp motoren og lot den gå på ca 1500 omdr i ca 10-12 sekunder. Motoren var tilnærmet driftsvarm når jeg gjorde dette. Tappet av gammel olje, og byttet filter. Oljen jeg fyllte på nå er Biltema 5W-50. Startet opp motoren igjen og lot den gå på tomgang i ett halvt minutt ca. Stoppet motoren for å peile litt. Oljen på pinnen er mye renere enn den var ved siste oljebytte, dog ikke helt rein. Noen avleiringer er det nok igjen i motoren. Men nå lukter ikke oljen "svidd/brent" lengre. En annen ting jeg la merke til er at nå blinker ikke oljelampa 2 ganger ved oppstart, noe den har gjort siden jeg kjøpte bilen. Så det er tydelig at den får opp oljetrykk mye fortere enn den gjorde tidligere. Er mulig at det bare er innbildning, men jeg er ganske sikker på at den fikk penere og roligere gange også... Så konklusjonen min er at dette forsøket bare har gjort motoren godt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 17, 2010 Har gjort dette mange ganger (og det har vel motormekanikere snart gjort i hundre år) fungerer alltid utmerket. Ta gjerne en vannrens først og, så får man rensket opp i hele motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 17, 2010 Har gjort dette mange ganger (og det har vel motormekanikere snart gjort i hundre år) fungerer alltid utmerket. Ta gjerne en vannrens først og, så får man rensket opp i hele motoren. Vannrens? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 17, 2010 (endret) Dere vet at at en av hovedegenskapene til en olje er å rense?Så om ting ikke er VIRKELIG ille så ville jeg heller hivd på noe olje, kjørt til den ble svart og bytta igjen.... oljepåfyllingshullet er nok ikke ment for diesel og alle disse magiske renseproduktene. Som jeg igrunn er særdeles skeptisk til etter jeg har lest en seriøs rapport av en kjent organisasjon/bedrift om et slikt produkt hvor produsenter deretter påsto diverse bonuser ved å bruke dette produktet, noe som også kom frem i rapporten. Problemet var bare at dette var for tilfeller som ikke forekommer i en vanlig frisk motor, så det var mao bs. Litt som å si at "*Denne mopedbilen klarer 200km/t" for så å glemme å si at det var i frittfall Men for all del, jeg vet ikke om motoren din vil ta noe skade av det, men det virker som det er en ganske stor risiko for det i forhold til gevinsten Oljen på min 100 TQ Sport Exklusiv ble sort omtrent med en gang, noe som skyldtes at forrige eier i Tyskland helt klart skiftet olje på antall kilometer og ikke på år-intervallet. Han kjørte ca 5000 km i året, så det kunne jo gå en stund mellom hvert skift... Jeg brukte en flaske med CRC Motor Flush (var vel det den het), og det som kom ut var helt jævlig. Nå blir ikke oljen unormalt fort sort lenger, så det har absolutt noe for seg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 17, 2010 Vannrens? Sprute vann inn i innsuget mens man lar en varm motor gå på 2-3000omdr, da løsner all sot og dritt opp i forbrenningskammer og kanaler. Utrolig hvor mye som kommer ut av en daukjørt motor Anbefales ikke på biler med katalysator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 17, 2010 Jeg har brukt slike produkter ved flere anledninger og bare hatt godt resultat av det. Min gamle Audi 100 hadde litt problemer med tikking fra ventilløfterne, men det ga seg etter en omgang rens. Oljen ble ikke lenger svart, bare mørk brun etter bruk også.. Samme med en gammel Mercedes-diesel, den ble helt annerledes innvendig. Den hadde justerbare ventiler, før var hele mekanismen dekket av seig, svart guffe, etterpå var det bare et tynt oljelag.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 17, 2010 Men er det ikke et problem etter å ha kjørt motorrens at dritten som løsner, legger seg i sila til oljepumpa? Og resulterer i tett sil og manglende oljetrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 17, 2010 Å bruke diesel som motor-rens på en diesel kan være litt skummelt. Hvis du har slakke stempel-ringer kan du få diesel i forbrenningskammeret,å da tar det av helt på egen hånd ] Og forskjellen på diesel og olje er hva når det kommer til dette? Har du så så slitt motor så vil dette uansett være ett problem selv om den går på olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 17, 2010 Diesel og olje er i hovedsak det samme. diesel er jo bare en tynnere olje som brenner litt lettere, men har veldig god rense effekt og litt lavere smøre effekt grunnet den er tynnere. Vil ikke mot noen formodninger hatt problemer med å tatt en motorflush med diesel på min motor. En ny bil med garanti vil æ selvfølgelig ikke gjort dette på da. Å som de sier lengere opp her, så om det er så mye slakk i stempelringene at du får selvtenning, så e det like greit å få avdekket det tidligst mulig. Akkurat som med en oljelekkasje der du hiver på OMEGA tetting. Enten kan det tette eller så kan du blåse tetteringen. Det er for at hvis tetteringen er gåen, men syng på siste vers, så myker OMEGA opp ringen å da går den. Etter min mening er det bedre å få en stor feil å utbedre den, eller en liten feil som plager i lang tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 17, 2010 Oljen på min 100 TQ Sport Exklusiv ble sort omtrent med en gang, noe som skyldtes at forrige eier i Tyskland helt klart skiftet olje på antall kilometer og ikke på år-intervallet. Han kjørte ca 5000 km i året, så det kunne jo gå en stund mellom hvert skift... Jeg brukte en flaske med CRC Motor Flush (var vel det den het), og det som kom ut var helt jævlig. Nå blir ikke oljen unormalt for sort lenger, så det har absolutt noe for seg... mulig det funker flesk, men jeg er nå litt skeptisk av natur Produktet jeg snakka om var forsåvidt ett av disse som gir deg mer effekt og beskytter motoren din med sleggefett, grønnoverledning og what not Det er ikke så farlig med min motor så kanskje jeg skulle prøvd en gang, men jeg har desverre akkurat bytta olje... På girkasser og differ har jeg hvert fall sett at kun olje holder i massevis for å løsne endel av driten. Men vet at det går ann å finne ekstra gir på slitene gamle "1 trinns" automatgirkasser som etter service skulle fått ny olje, men ikke har fått det, om man bruker litt diesel Ole: Hvor mye vann har du brukt på vannrensen? Totalt sett, ikke om gangen. Testa såvidt dette for morroskyld på min motor for en god stund sida, men kan ikke si at jeg merka så veldig mye forskjell i ettertid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 17, 2010 Det kan sikkert diskuteres opp og ned og i mente om det er bra for motoren å bruke diesel for å rense innvendig... I dette tilfellet så funket det tydligvis. Men det trenger ikke å bety at det går like bra hos andre. Dette blir en individuell vurderingssak hos de som eventuelt går i tankene om å utfører dette. Jeg skal ihvertfall ikke stå her å si at dette funket som f... og anbefale behandlingen til alle og enhver... Går det til helv... så får de ta det på sin egen kappe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 17, 2010 Har gjort dette mange ganger (og det har vel motormekanikere snart gjort i hundre år) fungerer alltid utmerket. Ta gjerne en vannrens først og, så får man rensket opp i hele motoren. På Mitsubishi sine GDI motorer midt på 90 tallet og ut så har jeg hørt mekanikere fortelle de brukte og stikke vinduspylerslangen inn i innsuget , og gjøre dette med spylervæska. Første GDI motorene var vel over middles plaget med sot i motoren. Sannsynligvis pga et egr system i tidlig utvikling etc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 17, 2010 Jeg kjørte vel godt over 50 liter spylervæske inn i innsuget på en 1,9tdi uten at den tok noe skade av det (Vann/alkohol injeksjonssystem) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 17, 2010 Sprute vann inn i innsuget mens man lar en varm motor gå på 2-3000omdr, da løsner all sot og dritt opp i forbrenningskammer og kanaler. Utrolig hvor mye som kommer ut av en daukjørt motor Anbefales ikke på biler med katalysator. Akkurat, dette må prøves Sprayflaske, Alà jif-flaske? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 17, 2010 biltema pumpekanne duger fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 17, 2010 Jeg selv har også god erfaring med å helle en halvliter diesel i olja, og la den gå noen minutter før oljeskift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 5, 2012 Jeg vurderer å foreta innvendig rens av en motor og slik jeg ser det har jeg to muligheter. A) bruke et produkt laget for dette, f.eks CRC Motor Flush B) rense motoren innvendig med diesel Jeg har tidligere renset en motor innvendig med CRC Motor Flush. Motoren ble særdeles ren, men begynte å lekke fra bakre simring på veiven samt bunnpannepakningen. Var jeg bare uheldig? Om jeg velger metode B - rense med diesel - hvordan skal dette så gjøres? Kom gjerne med synspunkt og innspill 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 5, 2012 Mitt tips: Bruk et produkt som er laget til formålet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 5, 2012 Når dritt fjernes så vil evt pakninger som kun holdes sammen av dritt, begynne å lekke Nå er jeg skeptisk til sånne produkter, så selv hadde jeg heller tatt noen litt mer hyppige oljebytter. Og hadde selvfølgelig kjørt syntetisk For all del, kan være mulig at det funker bra med noen av disse produktene, men hadde nok tatt et par raske oljebytter etter bruken av dem for å få all driten ut av motoren... det er verre med løs drit enn drit som sitter fast i motoren tross alt. og ja.. hadde valget stått mellom diesel og et produkt osm var laga for det så hadde jeg valgt det siste regner jeg med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...