Anbefalte innlegg

Når motoren er kald, virker den utrolig dau til driftstemp er ca 50 grader. Er slik sommer som vinter. Ingen feilmeldinger i minnet. Servicer tar jeg iht intervall med en oljeskift i mellom intervaller. Er dette normalt? Biltype sees i min signatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal man ikke dra på noe særlig med en tdi før man har minst 85 grader på motor da men, det kalles voldtekt av turbo:) Har den vært bedre noen gang? spess turtall det er snakk om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi snakker om opp mot 2200 omdreininger ikke akkurat voldtekt dette.. Føles som den blir strupet et eller annet sted. Har ca 200 m til E18 fra der jeg parkerer på jobb, men tørr ikke dra den rett opp i 100. Det er noe vibrasjoner under pådrag også til den er varm. Merker dette kun hvis bilen har stått i noen timer og er kald.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 1,9 tdi 105hk lader fort 1,4 bar orginalt og det lenge før 2200rpm.. så det kan godt være voldtekt av turbo lenge før 2200rpm på en diesel;) Kan ikke sammenliknes med en bensin bil, tdi biler gir fullt ladetrykk veldig fort spess de som er så nye med VTG styring på turboen.

Feks en 2.0tdi 140hk lader opptil 1,5 bar orginalt fra 1750rpm;)

 

Men nok om det. Har du vagcom? Prøv å kjør bilen varm, og gruninnstill kanal 3 på motor mens den går på tomgang. Eventuelt kan du bare skru ut EGR ventilen og rense den.. sikkert nedkokset.. slik som denne som er fra lik bil og samme motor som du har.

30062008344.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal man ikke dra på noe særlig med en tdi før man har minst 85 grader på motor da men, det kalles voldtekt av turbo:)

Gjør du det samme på andre biler, så kalles det voldtekt av motor (er jo forsåvidt voldtekt av både turbo og motor på denne). Verste jeg ser/hører er folk som starter opp bilen når den er kald, for så å kjøre det bilen er god for med en gang.

 

Sier ikke at du gjør det, Tov Kristian, men bare for å presisere at alle motorer lever et bedre liv dersom man kjører de driftsvarme før man begynner å "bruke" den:) Jeg drar aldri en kald motor over 3000-3500rpm før den har nådd riktig driftstemperatur (vann 90º eller olje 80º). Med diesel blir det jo selvsagt andre turtall, som Stian nevner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR ventil renser jeg jevnlig et par ganger i året og tar grunninnstilling i etterkant. Har også tatt innsugsmanifoil et par ganger. Det er nok en ulempe for motoren at jeg må rett ut på E18 og 100 sone før den er varm. Jeg drar ikke rett opp i 100 men prøver å dra veldig rolig hver dag. Etter en stund virker det som motoren gir mer. Kan det være at den ikke lader fullt før tempen er på et visst nivå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.