Løst: Startproblemer Golf III

Anbefalte innlegg

Heisan!

Har overhalt topplokk på en 95 1.8 GLS, og får ikke start på den igjen. Har fulgt anvisinger fra rep. håndbok om timing av reg.reim. Veivakselhjul i pos. mot pil på plastdeksel, (sylinder nr. 1 er på topp) fordeler peker på sylinder nr. 1 samt at kamakseldrev står på merket for øvre dødpunkt. Montert reg.reim, men motor starter ikke. Den får bensin og gnist, har sjekket.

Da jeg demonterte toppen, stod stilte jeg kamakseldrev i posisjon, og så at fordeler pekte på sylinder nr. 1. Sjekket da ikke veivakseldrevet. Da stod sylinder nr. 1 ikke på topp, men ca. midtveis.

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal gå fram videre, PLEASE????

 

På forhånd takk,

Erik : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer når du prøver å starte den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på noe vw skal du ikke bruke merke på utsiden av drev men det på baksiden og det skal flukte med toppen på toppen på framsiden av motor.

Mulig det er slik på din siden syl en ikke var på topp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På disse skal en bruke OT merkene på utsiden av drevene:-)

På veiva skal en bruke det tverrsgående hakket/kuttet som er på utsiden av det største reimhjulet, dette skal flukte med pilen på plastdekselet:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NÅr jeg prøver å starte, går den bare rundt, ingen reaksjon...

Har som sagt stillt nederste hjul (for veivaksel) med spor mot pil på plastdeksel. Tok ikke av nederst deksel, da det synes så vanskelig å få på igjen! Men således skal vel midre aksel (for fordeler) som har en prikk, flukte med veivakselhjulet. Det er vel når rotor peker mot sylinder nr. 1???

Stilte så kamhjul mot OT på plastdeksel, og det står OT også på hjulet. Men det står også en prikk på kamhjulet. Trodde det var for andre motorer enn min, som er en ADZ versjon...

 

Fatter mistanke til at jeg har gjort gal forandring på tenningstidspunkt (selv om det følger boka) men vet ikke hvordan jeg skal komme til det som er riktig nå. Vil jo ikke ødelegge noe heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar den jevnt rundt når du drar den på starteren, da? Eller går hastigheten opp og ned?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fatter mistanke til at jeg har gjort gal forandring på tenningstidspunkt (selv om det følger boka) men vet ikke hvordan jeg skal komme til det som er riktig nå. Vil jo ikke ødelegge noe heller...

 

Hvis du tar av fordelerlokket, rotoren og plastdekselet, så kjenner du med en negle etter ett kutt/spor i anleggsflaten på fordeleren, dette er merket for sylinder 1, hit skal altså midten av rotor peke.

Så kan du skru ut den grønne troppen som står på girkassen, holder ikke å bare ta av toppen.

Nå skal du se et merke som peker rett opp mot en pil som er skåret ut i godset på clutchhuset :)

 

Hvis disse stemmer og de andre merkene også stemmer så skal registeret være riktig innstilt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar den jevnt rundt når du drar den på starteren, da? Eller går hastigheten opp og ned?

 

Den drar jevnt rundt uten å starte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei alle,

Nå har jeg forsøkt startgass i forgasser mens jeg drar på starter og da vil den tenne nesten. Virker som om det er noe feil med bensintilførselen, til tross for at det er bensin i slangen til forgasser!

Takk for flott info om innstilling, bekreftet at det jeg hadde gjort var rett. En bekjent kommer innom i morgen og vi fortsetter feilsøkingen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal starte helt fint om du bruker startgass ned i monopointen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå sjekket alle tenningsmerker, og TAKK til alle som har hjulpet meg med det! Alt ser OK ut mht. de tre hjulenes innstiling på reg.reim. Men når vi bruker startgass, prøver den å starte men klarer ikke å "gå på" startgassen.

Har sjekket sikringer til motorstyring, samt at alt mht. forgasser sitter OK på. Skjønner likevel ikke hva som er feil. Kan

det være timingen som er feil???? Bensinpumpa går i ca. tre sek. etter tenning på. Kan jo ikke kjøpe ny forgasser heller på mistanke!!!! Den gikk jo OK helt til vi startet demonteringen... Flere som har noen tips, PLEASE????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan det er på mk3, men på mk2 er det jo en pakning mellom gasser og innsug som har en lei tendens til å ryke, da suges det falsk luft. Kanskje noe å skjekke?

 

Og du er sikker på at ikke tenning står 180* feil?

 

EDIT; Det er vel ikke forgasser på denne, men noe som kan minne om forgasser? Bare at det står en dyse i.

 

EDIT 2; Lest ut feilkoder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Har ikke byttet pakning mellom gasser og innsug (gummi o-ring) da den så OK ut. Har tightet godt. Jeg mener at timing er OK, har trippelsjekket den i henhold til "alles" beskrivelser. Prøvde også å snu pluggkabler på fordeler 180 grader (dvs. bytte kabler tvers over hverandre) uten at det hjalp.

 

Har ikke VAG-COM, men et instrument som heter Autel, likner et multimeter. Det har ingen feilkoder under "engine" som jeg kan se.

 

Vet ikke hvor jeg skal begynne nå, går tom for ideer...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du/dere var ferdige med å montere i sammen motor etter overhaling av topp. Ble da motor tørnet rundt for hånd, eller ble den prøvd startet på startmotor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi turnet motor to ganger rundt med klokka for hånd, dvs. 12-kant pipe på veivaksel. Sjekket deretter at merker stemte igjen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Da kan en vel gå utifra at ventiler er hele enda da. En bekjent skrudde sammen en 16v motor med nyoverhalt topp, slengte seg inni bilen og prøvde å starte. Registeret stod feil, så det var av med toppen igjen og fikse en del moste ventiler. : ha ha :

 

Ikke godt å si hva som er galt, men hvis det kommer bensin frem, og tenningsanlegg virker, så hadde jeg vurdert å stille inn register utifra andre kriterier enn merker. Men det er meg da.

 

Broderen klarte å kjøre av registeret på sin mk2. Ikke pokker om jeg fikk bilen til å gå ordentlig utifra merker, så i sinne så reiv jeg av toppdeksel og satte opp register utifra overlapping på ventiler, satte veiv i rett posisjon + fordeler. Satte på reg.reim og motor startet og sveiv perfekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med deg, at det ikke bestandig er å følge alles råd. Men igår hadde jeg en mekaniker til å sjekke, samt at vi tok av ventildekselet igjen for å sjekke kammens stilling i forhold til veiva. Han mente det stemte, at ventiler stod korrekt for å åpne på syl. nr. 1 osv.

Alt gikk OK til å begynne med, men nå ble det litt stillstand her. Ikke mange jeg kjenner som har godt greie på innsprøytningssystemer, men ber meg skifte deler på mistanke. Kan jo fort bli dyrt...

Kan ta av reg.reim og endre innstilling, men må vite hva jeg skal endre til. Sjekket at det er et merke på høyresiden av kamhjul (prikk). Denne står også jevnt med kanten på toppen (høyeste punkt) når merke O.T. på hjulet flukter med merke på plastdekselet... (Da SKULLE jo alt være OK, da...): bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La oss si at forhold mellom kam og veiv er rett da, siden det aller meste tyder på det.

 

Du er fremdeles 100% sikker på at fordeler er rett innstillt? Med dette mener jeg at ikke bare rotor peker mot det hakket i fordeler-hus, men at det også stemmer med resten? Nå har jeg ikke i hodet nøyaktig hvordan det ser ut i din fordeler. Men det er en mulighet for at fordeler-drevet står 1 tann eller 2 feil, og da kan en vri fordeler slik at rotor peker mot syl 1. Men da vil en få feil på signalet til tenningsmodul fra hall-giver.

 

Vanskelig å forklare gitt.......

 

Kan ikke ta igjen om det er mulig å vri fordeler på denne motoren. Hvis det ikke er mulig, kan du nok se bort fra det jeg har skrevet.

 

Men på f.eks en Golf 2 med stifte-tenning er dette fullt mulig. DVS at fordeler står "rett", men åpningen på stiftene blir feil.

 

Hvis alt her stemmer også er det vel på tide å lete etter kabel-brudd, ikke-montert kabler (stikkere), falsk luft etc......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HAR FUNNET UT AV DET!

På monotronic enkeltinnsprøynings forgasser er det tre kontakter. Den midterste av disse hadde en løs ledning, nr. 2. Loddet den på plass, og motor fyret på første!!!!!!!!!!!!!!

Tusen takk til alle som har hjulpet meg, skal gjøre en innsats igjen senere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.