Gewinde justert til maks lovlig høyde. Bilen er for lav.

Anbefalte innlegg

Hei.

I forkant til godkjenningen av senkesettet, har jeg målt litt, og kommet frem til at bilen ikke har 11cm bakkeklaring foran.

I følge TÜV papirene skal det være maks 345mm fra senter av felgen til skjermkanten.

Det er også den avstanden den står på nå.

Altså. Jeg får ikke godkjent bilen fordi den er for lav. Justerer jeg den opp, vil den bli for høy i henhold til TÜV.

Hva gjør jeg? :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heia norge heia norge... :) ingen fornuftig forslag, men lider med deg.. typisk særnorskt problem vi får tredd nedover øra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send inn klage til Vegdirektoratet, en slik særregel som er i beste fall under tvil skal ikke overgå Tuv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så stor forskjell på a3n og skodan da? min er godkjent med 325mm (maks senk ifølge tüv) senter felg til skjerm, og da var det 10,5cm til feste til bærearmen, noe han godtok siden alle andre mål var i henhold til tüven. Det var da atpåtil med 235/35-19. Dette var på Sarp, men du bruker kanskje ikke den lenger? :)

Jeg hadde kjørt den inn og hvis det skulle bli et problem hadde jeg tatt det opp med kontrolløren :) Mye klaring har du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg justerte mitt etter papirene. Og har da en 6-7 cm klaring under bilen.

Og mitt ble godkjent uten problemer på Stjørdal. Målte ikke noe klaring under bilen. Kun dekk/skjerm og att ingenting kom borti. Hadde til og med problemer med og komme opp på bukken der, uten att de sa noe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg justerte mitt etter papirene. Og har da en 6-7 cm klaring under bilen.

Og mitt ble godkjent uten problemer på Stjørdal. Målte ikke noe klaring under bilen. Kun dekk/skjerm og att ingenting kom borti. Hadde til og med problemer med og komme opp på bukken der, uten att de sa noe :)

Lenge siden du fikk det godkjent?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så stor forskjell på a3n og skodan da? min er godkjent med 325mm (maks senk ifølge tüv) senter felg til skjerm, og da var det 10,5cm til feste til bærearmen, noe han godtok siden alle andre mål var i henhold til tüven. Det var da atpåtil med 235/35-19. Dette var på Sarp, men du bruker kanskje ikke den lenger? :)

Jeg hadde kjørt den inn og hvis det skulle bli et problem hadde jeg tatt det opp med kontrolløren :) Mye klaring har du?

Skal godkjenne den i Sarpsborg faktisk. Skal hjem for å hente vinterdekk, og derfor passer det bra å ta godkjenningen der.

Det blir nok til at jeg gjør som du sier, Alexander. De kan umulig være så firkantet. Det er ca 9cm under forstillingen, men det er da inkludert et plastcover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. 9cm var forsåvidt lavt, men plast det "teller" jo ikke.. er bærende konstruksjon eller hva de benevner det som. Var de festene i bakkant på bærearmen som han målte på på min hvartfall :) Jeg målte ikke der i heltatt, bare justerte sånn tålig og dura inn. Viste seg å være akkurat innenfor godkjent høyde :P (kan si det sånn at han lurte på om det subbet i hjula etter han hadde godkjent, for tok "testturen" etterpå, og jeg bare "neeeei neei, subber ikke det" :P hadde ikke 1cm alle veier til hjulbue, men subber ikke til vanlig :) )

Dekkdim har du på forresten? kanskje du kan få en ekstra cm med større hjul om det er org 16 som står på? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehehe! Flaks der :)

Det er 16" jeg har på nå ja. Står forsåvidt i TUV papirene at godkjenningen har blitt gjort 225/45/17.

Har jo større felger, men de er ikke lovlige.

Får bare kjøre den inn, og la det bære eller briste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har reflektert over dette i ettertid, og kommet frem til følgende hypotese:

Sett at man har en lovlig, original bil, som i ugangspunktet er meget lav, altså at den har mindre enn 11cm bakkeklaring. (Her tenker jeg f.eks Lamborghini Gallardo /Murcielago)

Hvis man bestemmer seg for å bytte ut understellet med noe som er stivere, og høyden er lik originalhøyden, vil man da ikke få godkjent bilen?

Hvis biltilsynet er strenge på dette, vil jo faktisk det være tilfellet. Blås i hva bilprodusentene og TÜV sier. Vi skal holde bilene høye, slik at vi slipper å bruke så mye på vedlikehold av vei...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har reflektert over dette i ettertid, og kommet frem til følgende hypotese:

Sett at man har en lovlig, original bil, som i ugangspunktet er meget lav, altså at den har mindre enn 11cm bakkeklaring. (Her tenker jeg f.eks Lamborghini Gallardo /Murcielago)

Hvis man bestemmer seg for å bytte ut understellet med noe som er stivere, og høyden er lik originalhøyden, vil man da ikke få godkjent bilen?

Hvis biltilsynet er strenge på dette, vil jo faktisk det være tilfellet. Blås i hva bilprodusentene og TÜV sier. Vi skal holde bilene høye, slik at vi slipper å bruke så mye på vedlikehold av vei...

Dette har jeg tenkt på å..

Å, ja.. Det må jo være det.

For om du søker firma om erstatning etter å ha kjørt på ting i veien KREVER de å se bilen, er den lavere får du ikke noe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spurte kontrolløren som godkjente min om dette , da han målte 10.5 under min og mente det var litt for lavt.. Prøvde jo å "godsnakke" litt selvfølgelig, så spurte om de fortsatt hadde det 11cm kravet pga det var flere biler som var 10cm under orginalt. Da svarte han at det var 11cm de hadde fått fra vegdirektoratet, og at de ikke hadde fått noen retrett på det målet. Men han sa at han visste at nye Skyline hadde 10.5cm under, men hva som var gjort med den for å få den godkjent, det visste han ikke.... : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.