Justere inn en manuell boost ventil???

Anbefalte innlegg

Hvordan justere inn en manuell boost ventil(turbo xs boost controller) der en kompressor gir luft? Eller er ikke det muligt? Ville ha justert den inn før jeg setter denne i bilen, så at jeg er sikker på at ikke bilen får for mye trykk.

 

Hva er maks lade trykk i bilen min, allså hvor mye kan det bli på maks?Ikke det at jeg har tenkt å prøve dette da. Jeg skal justere inn denne manuelle ventilen til 22psi

 

Vet om for å øke trykket(grov justering) skrur man kobber skruen mot uret, for å senke trykket skur man med uret(og at den er lings gjenger). Så justere den andre skruen for fin justering.

 

Bilder forteller 1000 ord :-)

Ventilen 1

eb218e7f.jpg

Ventilen 2

c721a195.jpg

 

Og opplegget med slange ifra kompressor

aab9aa11.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bare åpner den helt så det blåser helt igjennom, så starter du med wastegate/grunntrykket å justerer deg oppover? Etter hva jeg har hørt skal de ventilene du har der gi ca 0.2bar mere per runde du skrur. Jeg pleier å bare la den stå så åpen som mulig å stille den strammere til jeg finner trykket jeg vil ha :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en boostcontroller, ikke dumpventil. Endrer du topic'en din er det mulig flere klikker seg inn og gir deg svar også. :)

 

For min del koblet jeg den på slik at den var tilgjengelig når jeg åpnet panseret, og gjorde som Ole-André; kjørte en tur og justerte etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en boostcontroller, ikke dumpventil. Endrer du topic'en din er det mulig flere klikker seg inn og gir deg svar også. :)

 

For min del koblet jeg den på slik at den var tilgjengelig når jeg åpnet panseret, og gjorde som Ole-André; kjørte en tur og justerte etterhvert.

Hehe, den va flau ja. Meinte boost ventil ja.

 

Ville for å være på den sikra siden og justert den inn før jeg satte den i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bare åpner den helt så det blåser helt igjennom, så starter du med wastegate/grunntrykket å justerer deg oppover? Etter hva jeg har hørt skal de ventilene du har der gi ca 0.2bar mere per runde du skrur. Jeg pleier å bare la den stå så åpen som mulig å stille den strammere til jeg finner trykket jeg vil ha :)

Og nå tenkte du luft ifra luft kompressor? Hva skjer når en øker trykket ut ifra luft kompressoren da?

En må vel vite hva motoren gir til "vanligt"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du setter jo boostkontrolleren imellom nippelen på kompressor huset, og wastegaten. Jo føre trykket kommer til wastegaten, jo fortere frigjør den eksosen å passer på at turboen ikke overlader. Så hvis du kjører trykket fra kompressorhuset rett inn i wastegaten så åpner den på sitt minstetrykk den klarer å åpne. Når dette er avhenger av hvilken type wastegate det er snakk om, og hvordan wastegatestaget(på integrert wastegate) eller hvilken hardhet på fjøra i wastegaten(på eksternwastegate)

Du har vel k04 eller RS6 turboer? da tipper jeg det er intern wastegate. Da pleier de å åpne på 0.4-0.5, kanskje 0.7-0.8 Men kan ikke si sikkert siden jeg ikke kjenner til turboene dine. Prisippet er hvertfall om du lar ventilen være pip åpen, så blåser trykke fort igjennom og rett inn til wastegaten, da åpner den for at eksosen går forbi turboen og ikke lader for mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om jeg har skjønt dette riktig så blir dette riktig?

 

Wastegatefjæra er 0.7 bar. Kuleventilen helt åpen. Du lader 0.7 bar og noe mindre er ikke mulig.

Wastegatefjæra er (fremdeles selvfølgelig) 0.7 bar. Kuleventilen er justert 1 runde. Du lader 0.9 bar (forutsatt at det er 0.2 bar per runde på kuleventilen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skruver den øverste skruen helt inn så 3 runder ut igjen.Helst ikke ha den noe mere inn skrudd.Skru ut den andre med den lille umbrakoen helt til du hører kulen rasle litt når du rister på den.Da skal du ladde grunntrykket på turboen din der og da.Etter dette er det bare kjøre og skrue den inn igjen etter hvert til det ønskede trykket.Ikke alle er like opplevd forskjell på hvor mange runder man må skruve på forskjellige av samme type.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.