#1 Skrevet September 21, 2010 Bilen min lager endel sånn merkelig lyd når jeg gir litt på i 2-3 og 4 gir.. Når jeg slipper gassen så høres det nesten ut som en sånn pop-off sak(?)... Mpffh, faktisk Er ikke veldig høyt... og ikke veldig plagsomt.. Faktisk så liker jeg lyden... Men anyway.. den har ikke vært der før.. Hva kan det være? Bilen er en passat 3bg 1,9 tdi 130hk...4motion om det skulle ha no å si... Det er mulig det er opplagt hva som er feil, men nå har jeg null peil på motor.. Noen som har noen ideer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 21, 2010 Tja, kan hive meg på jeg. Har samme lyden av og til i min jeg og. Er nok noe med turboen, men er ikke sikker på hva som gjør det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 21, 2010 haha, var faktisk med å titte på en s3 for litt siden, der var det en slik type mpfh lyd om du vil Jeg tenkte ikke noe over det da jeg ikke kjører så mye sånne turbo biler, men kjøpern noterte seg det og sjekka ventilen senere.. den var gåen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 21, 2010 Regner med du snakker om resirk ventilen. På våre oljebrennere derimot er det nok ikke noen resirk som lager den lyden. Det rare er at hos meg, så kommer og går lyden med jevne mellomrom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 21, 2010 Regner med du snakker om resirk ventilen. På våre oljebrennere derimot er det nok ikke noen resirk som lager den lyden. Det rare er at hos meg, så kommer og går lyden med jevne mellomrom. Hah, ja, sorry Akkurat, jaja Er det noe logikk i når lyden kommer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 21, 2010 Joda, den kommer når man går av gassen, så det er liksom og kjøre bensin turbo med resirk. Det kan være noe med EGR ventilen, at den henger litt og trykkavlaster over den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 21, 2010 har dette no å si? Tenker om det er skadelig for motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 22, 2010 Joda, den kommer når man går av gassen, så det er liksom og kjøre bensin turbo med resirk. Det kan være noe med EGR ventilen, at den henger litt og trykkavlaster over den. Det er jo ikke verre enn å koble fra egr og se om lyde forsvinner. Det er vel ikke et helt ukjent fenomen at koks liker seg i disse motorene, så kanskje det kan bidra til den snodige lyden om lager problemer for egr ventilen e.l. Men sånn for å prøve og trøkke ting litt gjennom hue.... diesel reguleres vel ofte stort sett kun med bensin og har i de fleste tilfeller ikke spjeld slik som i bensinmotorer om jeg ikke husker feil nå... Så når du går av gassen på en dieselmotor så trenger man ikke noe "pop-off"-type ventil eller resirk, da lufta fra turboen ikke treffer et spjeld, men motorn pumper luft fortsatt... noe jeg seff burde skjønt med en gang.. men.... Uansett, så hva kan lyden komme av da? Hva skjer når du slipper gassen? Man har vel fortsatt en bypass på turboen på eksos side vel? såkalt wastegate. Kan vel være smart å titte over dette om det fungerer som det skal/optimalt. Skulle tro at lyden kom av at det dannes et trykk et sted som plutselig får et sted å forsvinne, men jeg har ikke hørt lyden Litt rart at det ikke allerede er noen som har opplevd det samme her på forumet, de har kanskje ansett det som en fordel og ikke et problem med denne lyden? hvem vet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 22, 2010 Tipper det er VNT mekanismen på turboen som lager denne lyden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 22, 2010 Det er jo ikke verre enn å koble fra egr og se om lyde forsvinner. Det er vel ikke et helt ukjent fenomen at koks liker seg i disse motorene, så kanskje det kan bidra til den snodige lyden om lager problemer for egr ventilen e.l. Men sånn for å prøve og trøkke ting litt gjennom hue.... diesel reguleres vel ofte stort sett kun med bensin og har i de fleste tilfeller ikke spjeld slik som i bensinmotorer om jeg ikke husker feil nå... Så når du går av gassen på en dieselmotor så trenger man ikke noe "pop-off"-type ventil eller resirk, da lufta fra turboen ikke treffer et spjeld, men motorn pumper luft fortsatt... noe jeg seff burde skjønt med en gang.. men.... Uansett, så hva kan lyden komme av da? Hva skjer når du slipper gassen? Man har vel fortsatt en bypass på turboen på eksos side vel? såkalt wastegate. Kan vel være smart å titte over dette om det fungerer som det skal/optimalt. Skulle tro at lyden kom av at det dannes et trykk et sted som plutselig får et sted å forsvinne, men jeg har ikke hørt lyden Litt rart at det ikke allerede er noen som har opplevd det samme her på forumet, de har kanskje ansett det som en fordel og ikke et problem med denne lyden? hvem vet Ikke våke så lenge. Blir mye surr i hode av det:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 22, 2010 Tipper det er VNT mekanismen på turboen som lager denne lyden. Ja, mistenker det selv. Venter på et rense sett til VNT som vi skal teste ut. Blir spennende og se hvordan det fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 22, 2010 Hvis det er i forbindelse med når man slipper gassen så er det vel rett og slett compressor-surge man hører ?? Overskytende luft som motoren ikke trenger som slår tilbake i turboen. (>Dårlig forklart ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 22, 2010 Ikke våke så lenge. Blir mye surr i hode av det:) haha, ting starter fort med rot, men hvorfor skal plutselig vnt funksjonen begynne å lage denne lyden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 22, 2010 Kan ha med sot oppbygging, og treghet i mekanismen og gjøre. Om den ikke reagerer raskt nok f.eks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 22, 2010 Kan ha med sot oppbygging, og treghet i mekanismen og gjøre. Om den ikke reagerer raskt nok f.eks. Bare å pelle opp å se da, kan jo sjekke egr ventilen samtidig som sikkert er totalt igjen koksa hvis vnt funksjonen begynner å ligne koksa uansett, om vnt begynner å bli dårlig så bør du vel kanskje kunne kjenne dette litt på draget i bilen. Og om den er mekanisk så kan du vel sjekke vnt funksjonen uten store problemer om du kommer til uten å ta av turboen også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 22, 2010 Bare å pelle opp å se da, kan jo sjekke egr ventilen samtidig som sikkert er totalt igjen koksa hvis vnt funksjonen begynner å ligne koksa uansett, om vnt begynner å bli dårlig så bør du vel kanskje kunne kjenne dette litt på draget i bilen. Og om den er mekanisk så kan du vel sjekke vnt funksjonen uten store problemer om du kommer til uten å ta av turboen også. Joda, joda. EGR ventilen har vært ute til rens den for ikke lenge siden. Så lenge mekanismen vandrer hele veien, så går bilen som den skal. Den kan derimot henge seg på "topp" f.eks et lite øyeblikk bare. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 22, 2010 Joda, joda. EGR ventilen har vært ute til rens den for ikke lenge siden. Så lenge mekanismen vandrer hele veien, så går bilen som den skal. Den kan derimot henge seg på "topp" f.eks et lite øyeblikk bare. men når eksosgassene da plutselig forsvinner så vil det gjøre at turboen din blir mindre effektiv, og mao, bør det ikke komme noe lyd som kommer av for mye trykk.... men det er mulig jeg tenker helt feil. Sånne ting er jo for all del ikke like logisk og intuitivt alltid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 23, 2010 skjønner jo nå at dere ikke gjør meg klokere hehe.. Dette er jo gresk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 24, 2010 Har bare vært b0rti denne lyden på turboer med VNT, 90hk med wastegate har jo ikke denne lyden. Lyden var spessielt høy rett før det blei turbohavari, om dette var pga mye sot, eller hva det var er jeg ikke sikker på, men lyden var der fortsatt når det ble satt i ny turbo, bare noe svakere. Har også akkurat samme lyden på en oppjustert traktor med VNT turbo. Som sagt, så hører man lyden utrolig godt med rakarør, så må være noe på eksos siden..VNT. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 10, 2011 Joda, joda. EGR ventilen har vært ute til rens den for ikke lenge siden. Så lenge mekanismen vandrer hele veien, så går bilen som den skal. Den kan derimot henge seg på "topp" f.eks et lite øyeblikk bare. Fant du ut av dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 11, 2011 Fant du ut av dette? Næh. Den lager slik lyd fra tid til annen fortsatt. Bilen fungerer som et skudd, så har ikke bekymret meg mere for det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...