2.8-30V Ujevn gange rundt 1500-2000 rpm (ingen feilkoder) (LØST)

Anbefalte innlegg

Motoren i min '99 A6 (2.8-30V kode APR) går ujevnt i området fra ca 1500 rpm opp til 2000 rpm. Omtrent hvert sekund, så øker den turtallet ca 100 rpm. Dette er ikke bare synlig på rpm-telleren, det er også hørbart, og ikke minst merkbart når jeg kjører i motbakke. Siden bilen er utstyrt med automatgir, så vil bilen ofte legge seg på rundt 1500 rpm under normal kjøring, f.eks. i 70-sonen, hvor den ligger på 1500 rpm i femte gir.

 

Jeg plugget inn PCen til bilen, men det er selvfølgelig ingen feilkoder å finne på motoren. Jeg fikk en kamerat til å kjøre for meg, mens jeg fulgte med på hiddenen, og kikket på verdiene fra lambdasondene (det er 2 stk på denne V6en). Disse ga tydelig utslag i takt med det ujevne turtallet, men om turtallet er ujevnt pga feil fra lambdaen, eller motsatt, at lambdaen gir en feilsignal pga "hoppet" i turtallet vet jeg selvfølgelig ikke.

 

Så fort turtallet har passert 2000 så fungerer alt normalt, men dukker da opp igjen hvis turtallet faller ned mot 1500 igjen. Noen som har noen tips om hva jeg bør kontrollere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min også var slik ei stund, men etter å ha kjørt den litt hardt på turtall ble det plutselig borte.

Men lukter kanskje lamda eller vakum her

 

Men har liggende en del deler til slik motor som skal bort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sjekket over vakuumet med startspray, men jeg merket ingen forskjeller i tomgangen, så jeg tror ikke jeg har noen innsugslekkasjer på denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A8'n min var tildels lik. Var det flatt og fint og man lå på f.eks 1750 omdr så var alt toppers, men kom det en aldri så liten motbakke så merket man antydning til "lugging" .Ved mer gasspådrag/nedgiring forsvant det.

 

Jeg googlet høyt og lavt og fant på et eller annet forum der det samme ble beskrevet og at det skyldtes pluggkablene.

 

Jeg fikk aldri byttet kablene på min før jeg solgte den, men ny eier som fikk de med mener jeg nevnte en at det forsvant når han fikk byttet de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå solgt bilen, og nye eieren (et klubbmedlem) satte bilen inn på verksted. Han fikk beskjed om at det var "omformeren til Tiptronicen" som gjorde at motoren sleit litt med turtallet. Løsninger var 1) skifte olje på girkassa (ville hjelpe i 90% av tilfellene), 2) skifte styreenhet eller 3) skifte omformer.

 

Må ærlig talt innrømme at jeg ikke vet hva denne omformeren er for noe, om det er converteren eller hva det er...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en ting til senere: Var borti en 2.8 30v som lugget skikkelig under 1500 rpm, og der var det timingen mellom veiv/kammer som var feil siden forrige som skiftet registerrem ikke brukte spesialverktøyet til å gjøre dette..

 

Ellers virker bilen min som den blir misfornøyd av "daukjøring" stort sett under 2500 rpm og er avhengig av å strekke ut litt iblant med skikkelig turtall og pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ærlig talt innrømme at jeg ikke vet hva denne omformeren er for noe, om det er converteren eller hva det er...

 

Det er torque converteren ja. Pappa har samme problem på sin, han har lenge trodd at det var motoren som nappet/lugget, og jeg har prøvd å overbevise han om at det er girkassen.

 

Det er dessverre et symptom som går igjen på disse kassene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny eier fortalte meg at oljen på Tip'en var svart som gammel olje fra en diesel-motor. Mekanikeren han brukte hadde visst også oppdatert software til girkassa. Med ny olje på kassa så går bilen som en drøm.

 

Eyvind: Jeg brukte det korrekte verktøyet på kamakselene og veivakselen når jeg monterte registerreima igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ny olje på kassa så går bilen som en drøm.

 

Det er det vi håper skal skje med bilen til pappa også, selv om den kassa har hatt jevnlige oljeskift, senest for 5 år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny eier fortalte forøvrig at han skal inn og skifte olje igjen om noen tusen km. Dete pga girkassa visstnok tar 9 liter, men man får bare tappet ut ca halvparten (fortalte han meg). Derfor så skal den ha et skift til for å friske opp på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.