Trøbbel etter bytte av endeledd (A4, B5)

Anbefalte innlegg

Bytta endeledd på A4en i går. En jobb som gikk noksågreit.

Talte omdreininger når jeg skrudde ut de gamle endeleddene slik at forstillingen er så godt som bein etter at de nye var montert med samme antall omdreininger.

Men etter litt kjøring kjenner jeg at ikke alt er som det skal være. Når jeg tidligere "slapp" rattet etter å ha svingt så rettet rattet seg selv delvis opp.

Nå er dette helt borte og jeg må bruke like mye krefter på å ratte motsatt vei etter at svingen er unnagjort.

Forslag på hva dette kan være ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse har multilink forstilling med sporingskurve justering.. (høyden på endeledd der det er festet i hjullagerhus) Telle omdreininger funker ikke på dette.. løsningen er å ta 4 hjulskontroll med sporingskurve justering. Det er heller ingen fasit at gjengene starter på samme sted på de nye endeleddene som de gamle, ei heller at de nye er like lange som de gamle..da disse har blitt endret i produksjon en rekke ganger siden bilen ble laget, så det å telle gjenger på dette blir ikke riktig uansett..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok rett Stian, men alikevel dukker det opp noen spm.

Rattet er 100% beint, akkurat som før jeg byttet disse.

Har kjørt mye med feil hjulstilling på denne bilen etter at senkesett var montert, og da opplevde jeg ikke denne "motstanden" når man retter opp rattet etter en sving.

Så må nok ta en hjulstilling, men vil dette hjelpe på denne "motstanden" ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok rett Stian, men alikevel dukker det opp noen spm.

Rattet er 100% beint, akkurat som før jeg byttet disse.

Har kjørt mye med feil hjulstilling på denne bilen etter at senkesett var montert, og da opplevde jeg ikke denne "motstanden" når man retter opp rattet etter en sving.

Så må nok ta en hjulstilling, men vil dette hjelpe på denne "motstanden" ?

Hjulvinkler skaper selvoppretting så det kan godt tenkes, men alt er montert riktig? Jeg ville vel uansett startet med en riktig utført 4 hjulskontroll/justering og sett hvordan det ble etterpå:) For så å eventuelt feilsøkt mere. Du har ikke strammet bolten på tannstanga som justerer innvendig slakk mellom pinjong drevet fra rattstamme siden og selve tannstanga?

tannstang a4.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke så hokkuspokkus å montere et endeledd riktig ;)

Men skal forsøke en forstillingskontroll (selv om det er uhyggelig dyrt)

Har ikke vært borti tannstanga, men det får være neste ledd som må undersøkes. Takk for hjelpa :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme problemet, bilen er elendig på selvoppretning, iallefall den siste biten. Sporer veldig mye også, og er veldig slapp rundt midten. Bilen er forholdsvis lett på rattet. Ikke rørt tannstaget, har tatt firehjulskontroll på verksted etter at jeg har byttet forstilling. 225 brede 17" dekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme problemet, bilen er elendig på selvoppretning, iallefall den siste biten. Sporer veldig mye også, og er veldig slapp rundt midten. Bilen er forholdsvis lett på rattet. Ikke rørt tannstaget, har tatt firehjulskontroll på verksted etter at jeg har byttet forstilling. 225 brede 17" dekk.

Men har du dekk av typen jall skal det ikke mye til før det sporer. Har opplevd 205 dekk spore, og dyre 235 dekk ikke spore på samme strekning. Bare en tanke.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er Vredestein Sessanta, billige er de ikke, og jeg er veldig fornøyd med dem ellers. Syntes den er veldig vanskelig å få til å gå rett, må alltid drive å gjete på den, utrolig irriterende..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.