2,5tdi R5 motor som stopper - tips: ikke forsøk å starte.

Anbefalte innlegg

Etter å ha snakket med flere som har havarert sin 2,5tdi R5 motor og jeg deretter selv har skrudd av toppen så har jeg følgende tips til dere med slik motor:

 

Dersom motoren plutselig uten grunn dør ut og stopper så ikke forsøk å starte den igjen. Dette er vanligvis driftssikre motorer og dersom den stopper så er det som regel en årsak, som igjen vil medføre at du uansett ikke får start på den igjen. Derimot så risikerer du å mose ennå mer av innmaten dersom årsaken til stansen er registerhavari. Det hender at fremre veivbolt løsner, kilen bankes i stykker og register kommer ut av stilling . Motor stanser pga feil innstilt dieselpumpe og det skjer alltid noe mekanisk skade som feks bøyde ventiler + moste ventilløftere og muligens noe av følgende: deformasjon stempler, knekt kam, knekte kambukker.

 

Dersom fører prøver å starte den igjen så går gjerne veiv og kam ytterligere i annen stilling i forhold til hverandre. Følgene er gjerne at antall og omfang av nevnte skader øker. Dette ser jeg da det ligger igjen spon i stemplenes forbrenningskamre, dette ville vært blåst ut dersom sponet hadde kommet på høyere turtall enn selvstarterhastighet. Dessuten synes motorer som har vært forsøkt startet igjen å generelt ha større skadeomfang enn øvrige, uavhengig av turtall på motor ved skadetidspunktet.

 

Personlig så kommer jeg derfor aldri til å forsøke å starte den typen motor dersom den plutselig stopper under drift. Først vil jeg sjekke om register har kommet ut av stilling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.